וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוכה בפרס הנובל לשלום: ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה

יו"ר ועדת הפרס הכריזה בנורבגיה כי "קוורטט הדיאלוג הלאומי" הוא הזוכה בפרס. זאת, לדבריה, "על תרומתו המכריעה לבניית דמוקרטיה רב-תרבותית בתוניסיה, לאחר המהפכה ב-2011"

עריכה: ניר חן

"קוורטט הדיאלוג הלאומי", ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה, הוא הזוכה בפרס הנובל לשלום לשנת 2015. זאת, לפי ועדת הפרס, "על תרומתו המכריעה לבניית דמוקרטיה רב-
תרבותית במדינה, לאחר מהפכת היסמין של שנת 2011". הארגון יקבל את הפרס - שמונה מיליון קרונות שוודיות (972 אלף דולר), בטקס שייערך באוסלו ב-10 בדצמבר.

"מהפכת היסמין" אירעה במדינה בשנת 2011, ולמעשה פתחה את הגל שזכה לכינוי "האביב הערבי". במסגרת המהפכה, הופל מכסאו השליט זיין אל-עאבדין בן עלי. בתום המהפכה נכנסה תוניסיה למשבר, ועל פי ועדת הפרס, הארגון פעל רבות כדי שתוניסיה תצליח להתגבר על הקשיים.

הקוורטט הוקם בשנת 2013, כאשר תהליך הדמוקרטיזציה התערער כתוצאה מכמה התנקשויות פוליטיות ואי-סדר במדינה. לפי ועדת הפרס, הארגון ייסד "תהליך פוליטי אלטרנטיבי ושקט בזמן שהמדינה הייתה על ספה של מלחמת אזרחים. הארגון סייע הקמת מערכת חוקתית בתוניסיה בתוך כמה שנים, אשר מקיימת זכויות בסיסיות לכלל האוכלוסיה, ללא הבדל בין מגדר, השתייכות פוליטית או אמונה דתית.

עוד כתבות בנושא:
נובל בכימיה לשלושה מדענים שסייעו בפיתוח תרופות לסרטן
פרס נובל לפיזיקה לשנת 2015 - לחוקר קנדי וחוקר יפני
זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2015: מפתחי תרופות לזיהומים ולמלריה

תוניסיה אחרי נפילת הממשל ובריחת הנשיא, זין אל-עבדין בן עלי, ינואר 2011. רויטרס
"מהפכת היסמין" בתוניסיה, 2011/רויטרס

בניגוד לשאר פרסי הנובל, המוענקים בבירת שבדיה, מוענק פרס נובל לשלום בנורבגיה, על פי קביעה מפורשת של אלפרד נובל בצוואתו שוועדת הפרס תבחר על ידי הפרלמנט הנורבגי. השנה היו יותר מ-273 מועמדים – הכמות השניה בגודלה בהיסטוריה. רק חמישה בני אדם באוסלו אשר מונו על ידי הפרלמנט במדינה, ידעו מי יהיה הזוכה בפרס לפני הכרזתו, אך דרך אתרי ההימורים הבריטיים ניתן להבין מיהם המועמדים שהיו בעלי הסיכוי הרב ביותר, והארגון שבסופו של דבר זכה לא היה אחד מהם.

דובר אתר ההימורים "פדי פוור" הפועל מבריטניה אמר כי תקופת חלוקת פרסי הנובל היא "תאריך חושב בלוח השנה של ההימורים". "רוב המהמרים שמו את כספם על אנגלה מרקל", אמר הדובר. זאת, בעקבות ניסיונותיה למצוא פתרון למשבר הפליטים באירופה והסכמתה לאכלס בגרמניה מאות אלפי פליטים. לדברי דובר האתר, אחרי שנשאה מרקל את נאומה על רצונה של גרמניה לארח מאות אלפי פליטים, עלו סיכוייה בצורה משמעותית.

בנוסף, רבים מהמהמרים שמו את כספם על האפיפיור פרנציסקוס. "סיכוייו עלו לאחר פגישתו עם אובמה ופועלו למען חידוש היחסים בין ארצות הברית וקובה", אמר דובר אחד מאתרי ההימורים המובילים בבריטניה. בנוסף, רבים מאמינים כי דווקא ד"ר דניס מוקווג – גניקולוג-מנתח מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, יזכה בפרס. מוקווג ניהל מאבק במדינתו לסיום השימוש באונס המוני כנשק לגיטימי במלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מרקל: חובה עלינו להתייחס לפליטים כאל בני אדם. רויטרס
הרוב הימרו על קנצלרית גרמניה. מרקל/רויטרס

לפי אתרי ההימורים, מועמדים אפשריים נוספים לזכייה בפרס היו שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ומקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, בעקבות הצלחתם להגיע להסכם הגרעין. כמו כן מועמד אפשרי הוא מוסי זריי, כומר מאריתריאה שסייע לפליטים להימלט מאזורי מלחמה. במקביל, ישנם מהמרים שהציבו את הזמרת האמריקנית טיילור סוויפט כמועמדת אפשרית, אך סיכוייה, לפי האתר, נמוכים ביותר.

קבוצה מובחרת של אנשים אחראית על העלאת המועמדים הרשמית. קבוצה זו כוללת פרופסורים, זוכי פרס נובל לשעבר, חברים בוועדת הפרס הנורבגית, חברים במוסדות משפט בינלאומיים וחברי פרלמנט נורבגים. הצעת המועמדים אפשרית עד פברואר, ומאז היא נשמרת בסוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully