וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימאם מסגד חסן בק על ההפגנה ביפו: "פרובוקציה מיותרת של המשטרה"

7.10.2015 / 9:24

ברקע המהומות האלימות בעיר המעורבת, טען שייח אחמד אבו עווג'ה מהתנועה האיסלאמית-הפלג הצפוני באולפן וואלה! NEWS כי "מה שקורה במסגד אל-אקצא משפיע עלינו. אכפת לנו אם מרביצים שם ומחללים את המקום". מנגד, בקרב ערביי יפו נשמעה נגדם ביקורת: "הסיתו את הצעירים"

עריכה: ניר חן

"פרובוקציה מיותרת של המשטרה" - כך מגדירים הבוקר (רביעי) בפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית את ההתפרצות האלימה שאירעה אמש ברחובות יפו, לראשונה מאז מהומות אוקטובר. אחמד אבו עווג'ה, שייח מסגד חסן בק ביפו המשתייך לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, הסביר במשדר באולפן וואלה! NEWS מדוע יצאו להפגין אתמול. "אנו חלק מהעם הפלסטיני ומהאומה המוסלמית. כל מה שקורה באל-אקצא חשוב לנו בחיי היום-יום שלנו. אם מרביצים שם לאנשים ועוצרים אותם ומחללים את המסגד בצורה ברוטלית - אכפת לנו מזה".

אבו עווג'ה טען במשדר כי גם על מסגד חסן בק היו השלכות אבנים, במסגרת מסכת התנכלויות של שנים, לדבריו. "פנינו למשטרה ואמרנו שאתם האחראים לכל מה שקורה, זה מסגד רגיש בגלל מיקומו וההיסטוריה שלו". הקמפיין של אנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית סביב מסגד אל-אקצא נמשך כבר יותר משנה וחצי. לאחר מבצע צוק איתן וגם לפני תקופת החגים ניסו אנשי הפלג הצפוני להוציא לרחובות את ערביי ישראל ובראשם את ערביי יפו. בפלג הצפוני מודעים היטב למשמעות של הפרות סדר והפגנות ביפו על הדו-קיום השורר בין יהודים לערבים בישראל. יפו נחשבת לסמל של מתינות ששני הצדדים מעודדים אותו ולמוקד תיירות מועדף. התנועה האיסלאמית-הפלג הצפוני פועלת ביפו לצד התנועה האיסלאמית-הפלג הדרומי. כל אחד מהזרמים מחזיק בשלושה מסגדים ביפו. המסגד המפורסם בעיר – מסגד חסן בק - נשלט על ידי הפלג הצפוני, שאנשיו נחשבים להרבה יותר מיליטנטים, בעוד הפלג הדרומי נחשב למתון.

לקריאה נוספת:
אחרי המהומות, לילה מתוח ביפו; בקבוקי תבערה על כביש 6
כוחות הביטחון החלו בהריסת שלושה בתי מחבלים בירושלים

הפגנה בגן השניים ביפו. אוקטובר 2015. אבי כהן
הפגנה בגן השניים ביפו. אוקטובר 2015/אבי כהן

ההפגנה האלימה אמש ערערה את מרקם החיים בעיר המעורבת. בקרב תושבי יפו המתונים, כמו גם במשטרה, בשב"כ, טוענים כי אנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, בראשותו של השייח ראאד סלאח, הם אלו שהובילו את מחאות אל-אקצא שהבעירו אתמול את רחובות יפו. "הם הובילו את הצעירים ועודדו אותם להתעמת עם כוחות המשטרה", אמר בכיר בהנהגת ערביי יפו בשיחה עם וואלה! NEWS. גם במשטרה טוענים כי אנשי הפלג הצפוני הם אלה שהסיתו את הצעירים למעשי האלימות.

במהלך ההפגנה שארגן אמש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית למען מסגד אל-אקצא השליכו המפגינים, חלקם רעולי פנים, אבנים לעבר כלי רכב ואוטובוסים בכביש באזור רחוב יפת ורחוב טולוז. בהפגנה נפצעו שישה שוטרים באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים איכילוב בתל אביב. שישה מפגינים נעצרו והמשטרה מתכוונת לבצע מעצרים נוספים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפגנה בגן השניים ביפו. אוקטובר 2015. רוני וולף, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה בגן השניים ביפו. אוקטובר 2015/מערכת וואלה! NEWS, רוני וולף

"אנחנו לא חיים כלכלית מאותם נערים שהפגינו", סיפר סוחר מודאג ברחוב יפת בעיר. "אין להם כסף להוציא על בילויים ועל רכישת מוצרים שמוכרים פה ברחובות. אנחנו חיים מהישראלים, תושבי ראשון לציון, בת ים ותל אביב. אנחנו חיים משבת לשבת. אם זה בחנויות הבשר, במסעדות, ובחנויות הממתקים. אנחנו יודעים טוב מאוד מה קרה כאן בשנת 2000, אז החרימו היהודים את העסקים של יפו. לקח הרבה זמן לשקם את האמון בינינו לבין היהודים. לצערנו אנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית לא חיים מהמסחר או מהתיירות, הם מקבלים את התקציב שלהם מתרומות שמגיעות מחו"ל. שהשבכ יבדוק מאיפה מגיעים הכספים", אמר.

גורם במשטרה: המפגינים לא משקפים את תושבי יפו, אך גרמו נזק עצום

הקמפיין שמוביל הפלג הצפוני נגד מה שהוא מכנה שבירת הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא ביפו וברחבי הארץ - ירושלים, נצרת ערי המשולש - מלכד את המתונים, שחוששים ממנו אך אינם יכולים לדבר בריש גלי נגדו. "הצלחנו להזיז את ההפגנה מיום שמחת תורה ליום רביעי", סיפר אחד מתושבי יפו. "ידענו שזה יגרום לפגיעה במרקם בין הערבים ליהודים. ניסינו להרגיע את הרוחות. בשלב מסוים אפילו ביקשנו מהשייחים של הפלג הדרומי להגיע לרחוב כדי להרגיע את הצעירים. אבל הם אמרו לנו שהם לא יכולים מול הצעירים, כי הרי אז יגידו שהם נגד מסגד אל-אקצא. לכן הם העדיפו לצאת מהעיר ופשוט להיעלם". לדבריו, "התנועה האיסלאמית, הפלג הצפוני, הצליחה להסית ציבור שלם", קבע.

במשטרה ובשב"כ מודעים היטב להסתה של הפלג הצפוני. כוחותיהם סימנו אתמול את הצעירים שלקחו חלק בהפרות הסדר ובשעות ובימים הקרובים הם מתכוונים לעצור את חלקם, בנוסף לשישה שנעצרו במהלך הלילה. במשטרה מבינים כי הלילה נסדקה מערכת יחסים השבירה בין יהודים לערבים ביפו, שבבסיסה דו קיום שנשמר באדיקות במשך 16 שנה מאז אירועי אוקטובר 2000. במשטרה מעריכים כי ההפגנה האלימה והקיצונית אינה משקפת את דעת הקהל בתוך העיר יפו, אך גרמה נזק עצום. "עכשיו צריכים לדעת כיצד מתמודדים עם ההסתה של התנועה האיסלאמית-הפלג הצפוני", אמר גורם במשטרה.

מסגד חסן בק, יפו, 7 באוקטובר 2015. מגד גוזני
מסגד חסן בק, הבוקר/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully