וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות נערכה פגישת תיאום ביטחוני: "הפלסטינים יורידו פרופיל"

7.10.2015 / 21:50

קצין בכיר בפיקוד המרכז שנכח בפגישה - המקיפה ביותר מאז חלה ההסלמה - שיבח את התיאום בין הצדדים, אך ציין כי הוא לא מצפה ממנגנוני הרשות לטפל בכל הפרות הסדר שבשטחם. "הם מאותגרים פנימית, אני מבין אותם", אמר

צילום: לע"מ, דוברות המשטרה

(נתניהו, השבוע: "אנו מנהלים מלחמת חורמה נגד הטרור הפלסטיני")

בניסיון להרגיע את המצב המתוח בגדה המערבית בירושלים, ערכו אתמול (שלישי) בכירים ביטחוניים ישראלים ופלסטינים פגישה שעיקרה תיאום בין צה"ל למנגנוני הביטחון הפלסטינים. קיומה של הפגישה, המקיפה והגדולה ביותר מאז החלה ההסלמה בשבוע שעבר, הוכחש מהצד הפלסטיני עקב חשש מביקורת. גורמים פלסטיניים טענו כי סירבו לבקשת ישראל לערוך דיונים בנושא.

התיאום הביטחוני הוא טוב", אמר קצין בכיר בפיקוד המרכז. "מדובר באנשים רציניים שמדברים על התיאום בגובה העיניים". הקצין ציין כי מראש הוחלט כי הפגישה תימשך כמה שעות, בשל חשיבותה ובשל ריבוי הנושאים שבהם נדרשו הצדדים לדון.

הקצין הבכיר ציין בשיחה עם וואלה! NEWS את המתיחות בתוך המנגנונים הפלסטיניים, שעלולה לפגוע בטיפולם בהפרות סדר שבתחום אחריות הרשות. "הם מאותגרים בהקשר הפנימי. אולי הם יורידו פרופיל בחלק מהמקומות ואני מבין אותם", אמר. בדבריו התייחס הקצין לאירועים במוקדים שבהם נקטו המנגנונים יד קשה נגד מפגינים ועקב כך נמתחה עליהם ביקורת קשה מהציבור, כולל גורמים בכירים ברשות הפלסטינית.

לקריאה נוספת:
אחרי המהומות - ביפו מרגיעים את השטח: "חוששים שהיהודים יחרימו עסקים"
נשק אל-הרג? 4 פלסטינים נהרגו מירי "רוגר" בשנים האחרונות
בצל המתיחות: אבו מאזן מצהיר שהפלסטינים "לא רוצים הסלמה"

שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
"אולי הם יורידו פרופיל בחלק מהמקומות". שוטרים פלסטינים/רויטרס

"בחלק מהפרות הסדר הם מתערבים", אמר הקצין אך הדגיש כי גם להם יש "קווים אדומים" בכל מה שקשור לטיפול באוכלוסייה ובלימה של מפגינים מלהגיע למוקדי חיכוך עם צה"ל או אזרחים ישראלים. "זה מורכב מאוד מבחינתם ואני מבין את השיקולים".

ביקורת קשה נמתחה לאחרונה על מנגנוני הביטחון הפלסטינים כשהחליטו להיכנס לתוך מחנה הפליטים ג'נין ולנקוט ביד קשה, כולל שימוש באש חיה נגד חמושים. מאוחר יותר הנחה יו"ר הרשות אבו מאזן להדיח מספר בעלי תפקידים שלקחו חלק באירוע ו"להגביר את הרגישות כלפי התושבים בעת הזו". במקרה אחר טיפלו אנשי המנגנונים בכוח בהפרת סדר בבית לחם ובציבור הפלסטיני קראו להקמת ועדת חקירה בשל האלימות.

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
הדיח בעלי תפקידים במנגנוני הביטחון שהשתמשי באש חיה בג'נין/ראובן קסטרו

הקצין הבכיר נשאל אם לאחרונה החליט להמליץ על הרחבת שטחי הפעולה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, או העברת אמצעי לחימה אליהם במסגרת ההתמודדות שלהם עם חמאס והג'יאהד האיסאלמי, אך סירב להתייחס באופן ישיר והסביר שכל מקרה נבחן לגופו ומעל הכול עומד חופש הפעולה של צה"ל בכלל הגזרות.

אבו מאזן באו"ם. רויטרס
אבו מאזן הורה להרגיע את השטח/רויטרס

מנגנוני הביטחון הפלסטינים קיבלו הנחייה מפורשת מיו"ר הרשות אבו מאזן להרגיע את השטח ולמנוע טרור ואלימות. המנגנונים, שנחשבים כמרסנים של האוכלוסייה הקיצונית, סובלים בחודשיים האחרונים מבעיות של לגיטימציה ברחוב הפלסטיני כתוצאה מאירועים חריגים שבהם הוגדרו כמשת"פים של ישראל.

בתקריות אלימות שהתרחשו באזור בית לחם וג'נין, הפגינו מנגנוני הביטחון הפלסטינים אומץ ויוזמה כשהכו מפגינים נגד ישראל, ותקפו חמושים פלסטינים שביקשו להפגין בעד המאבק סביב הר הבית, אך בתגובה לכך חטפו ביקורת קשה מתוך הרשות הפלסטינית ומחמאס והג'יהאד האיסלאמי. בשלב זה, מצליחים מנגנוני הביטחון למנוע הפרות סדר המוניות, כפי שהיו בימי "צוק איתן". עם זאת, במקרים מסוימים נמנעים מנגנוני הביטחון לחצוץ בין מפגינים פלסטינים לאזרחים ישראלים וחיילי צה"ל.

ההסלמה: תוצאה של מסקנות חמאס מ"צוק איתן"

גורמים בצה"ל טוענים כי לאחר "צוק איתן" חמאס ביצע תחקירים על אודות הכישלון לעודד טרור והפרות סדר ביהודה ושומרון, על מנת להקשות על צה"ל. לדבריהם, הארגון מקדם מסע הסתה לביצוע הפרות סדר מרצועת עזה ביהודה ושומרון לאור המסקנות. לדברי גורם ביטחוני, חמאס והאחים המוסלמים עומדים מאחורי ההסתה.

כמו כן, גורם מודיעיני בצה"ל טען כי לחמאס ברצועת עזה אין כוונה להסלים את המצב ולקחת חלק בהפגנות על נושא הר הבית. עם זאת, קיים חשש שארגונים סלפים קיצוניים ברצועה ינצלו את המצב וישגרו רקטות לעבר ישראל כחלק מההזדהות עם מה שקורה באיו"ש.

בצה"ל ביצעו לאחרונה סקרים ביהודה ושומרון וגילו כי 14% מהאוכלוסייה הפלסטינית תומכת בארגון דאעש. בצה"ל מעריכים מדובר בנתון קיצוני ובהשוואה לנתונים בעולם הערבי, כולל סעודיה, לא עולים אחוזי התמיכה במדינות השונות על יותר מ-4%.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully