וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

500 איש מתאבדים בישראל מדי שנה – אך השרים מתעלמים

התכנית הלאומית לצמצום אובדנות בישראל אמנם מרחיבה את פעילותה, אך שרי החינוך, הרווחה, הקליטה והשוויון המגדרי לא ממהרים לגבותה. "חוסר המודעות לנושא מסוכנת", סיפרה עו"ד הרץ ממשרד הבריאות על רקע היום הבינלאומי למניעת התאבדויות שחל היום

שד: אבא הרג את בנו החולה - והתאבד יחד עם אשתו בערד, 23 במאי 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
מטרת הוועדה: צמצום ממדי תופעת ההתאבדות ב-20%/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון

ברחבי העולם מציינים היום (חמישי) את היום הבינלאומי למניעת התאבדויות, ובערב תתקיים צעדה להעלאת המודעות לנושא שממעטים לעסוק בו. מדי שנה מתאבדים בישראל כ-500 איש מתוך 6,000 ניסיונות המסתיימים בחדר המיון. אחד מכל חמישה מהמתאבדים הוא צעיר או צעירה עד גיל 24. ועדה שהקימה שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן יזמה תכנית לאומית לצמצום אובדנות בישראל, שהחלה לפעול באמצע שנת 2014 במטרה להפחית ב-20% את מספר האנשים ששולחים יד בנפשם.

ואולם, חרף העובדה כי התכנית מתרחבת – כוח אדם נוסף הוקדש למטרה, למשל – הממשלה לא מראה סימני תמיכה. דווקא שרים בממשלה שמשרדיהם משתתפים בתכנית, בהם חינוך, רווחה, קליטה ושוויון מגדרי, מתעלמים מפניות בנושא ולא ממהרים לגבות את התכנית.

לקריאה נוספת:
"אבא שלי התאבד כי לא קיבלו את אחותי לבית ספר ממניעים גזעניים"
טרגדיה בצפון: בני זוג כבני 50 התאבדו ונמצאו על ידי בתם
"הזנות הורגת": מאות הפגינו בתל אביב עקב התאבדות יצאנית

חשד לרצח והתאבדות בראשון לציון, דצמבר 2014. ניב אהרונסון
כוח האדם המוקדש לתכנית מתרחב, אך השרים מתעלמים/ניב אהרונסון

בדצמבר 2013 אישרה הממשלה את התכנית וקבעה שהיא תוטמע בכל הארץ באופן הדרגתי לאורך כמה שנים. בין היתר נקבע שתכלול כמה מטרות, בהן העלאת המודעות לתופעת האובדנות, איתור אנשים בסיכון, הכשרת "שומרי סף" - בהם מורים, יועצים חינוכיים ועובדים סוציאליים, נקיטת פעולות להבטחת רצף טיפולי, הנגשה תרבותית ולשונית, עידוד מחקרים בנושא ועוד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
"נעסוק גם בשינוי חקיקה על מנת להבטיח הקטנת נגישת לאמצעים קטלניים, כמו תיקון חוק לצמצום כלי נשק וצמצום נגישות לתרופות ולמבנים מסוכנים"

"התכנית מתקדמת יפה: התחלנו הליכי הטמעה ב-40 רשויות וערכנו הכשרות לכ-1,500 איש - בהם מנהלי בתי ספר, מנהלי מחוזות במשרד החינוך, יועצים ופסיכולוגים חינוכיים - שיוכלו לערוך בדיקת מסוכנות של ילד ולהפחית הפניות לבריאות הנפש ללא צורך וכן לאגפי רווחה ונוער ברשויות, מדריכים במועדוני קשישים ועוד", סיפרה עורכת הדין שושי הרץ, מנהלת היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות. "בנוסף לכך, אנו עורכים הכשרות גם לשירותים חוצי רשויות, כמו שירות התעסוקה וביטוח לאומי. הבסיס הוא להשיג נתוני אמת על אודות היקף התופעה, שככל שאנו מעמיקים בה אנו מבינים שהיקף התת-דיווח הוא נרחב מאוד".

עו"ד הרץ פירטה עוד על עבודת התכנית, אולם ביקשה להנמיך ציפיות. "נעסוק גם בשינוי חקיקה על מנת להבטיח הקטנת נגישת לאמצעים קטלניים, כמו תיקון חוק לצמצום כלי נשק וצמצום נגישות לתרופות, וכן למבנים מסוכנים. חשוב להבהיר שגם אחרי עבודה של שנה לא נראה ירידה מידית בשיעור המתאבדים. ככל הנראה נבין שיש יותר מתאבדים ממה שידענו. קודם נטפל במודעות, ולצד זה ננסה למנוע את התופעה", אמרה.

לדברי ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת "בשביל החיים", היחידה שעוסקת בנושא בישראל, ניתן להבחין במגמה חיובית בנושא. "המצב בארץ השתנה בשנה האחרונה באופן דרמטי מבחינת הערכות היחידה למניעת אובדות – הוסיפו כוח אדם, החלו לפעול במרץ והעסק מתחיל לקרום עור וגידים", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"עבודת הוועדה מונעת התאבדויות. הבושה וחוסר המודעות בחברה שלנו מסכנות חיים"

עם זאת, לא כל ראשי המשרדים הממשלתיים שאמורים לקחת חלק בתכנית מבינים את חשיבות "רוח המפקד" בנושא, בעיה שמכונה על ידי אדרת כ"נקודת החולשה" של המהלך להפחתת ההתאבדויות בישראל. "התכנית נוגעת לחמישה משרדים ממשלתיים, ולהוציא את שר הבריאות יעקב ליצמן, שבנדיבות גדולה נפגש אתנו והביע נכונות להמשיך להילחם בתופעה, לא נפתלי בנט, לא חיים כץ, לא גילה גמליאל ולא זאב אלקין ראו לנכון לשבת אתנו לחצי שעה", האשים אדרת. "זו נקודה מטרידה, שכן גם לפקידים מוכשרים וחכמים צריך להיות גיבוי מלמעלה. ככה ראינו גם בתכנית בצה"ל – הרמטכ"ל גיבה ובריאות הנפש קיבלה תפנית. כאן חסרה לנו תמיכתה מלמעלה וזה מאוד בעייתי".

למרות זאת, אדרת הביע את תמיכתו בתכנית, מנקודת מבטו ככלב השמירה שלה. "הרעיון היה למפות את המדינה ולהתחיל לעבור אזור-אזור, אך הרץ הבינה שקיימת דיפרנציאציה גדולה בין היישובים וראשי רשויות המתנגדים לכניסת התכנית", אמר. "היא מיד שינתה אסטרטגיה והחליטה להתחיל היכן שניתן וליצור מספיק סיפורי הצלחה שידביקו את השאר, כי לרשות יש אחריות שעליה לקחת על עצמה ובשביל זה צריך אנשים מגויסים לרעיון".

לדבריו, "כעמותה העוסקת בנושא (חבריה הם בני משפחה שנחשפו להתאבדות בסביבתם הקרובה, דו"פ), יש לנו נציג בוועדות היגוי בכל רשות. נוכחותנו מזכירה למה עושים את זה וכן שמדובר בהצלת חיים במובן הכי פשטני של המילה, כמו גם את חשיבות הדבר וחשיבות הבאת הנושא לתודעה ולא להתבייש בזה".

גם הרץ מודה שזו נקודה שהפתיעה אותה במהלך העבודה. "ככל שהעמקתי בנושא, נדהמתי מחוסר המודעות והשתיקה של אנשים וכמה מעגלים סובבים יש לשתיקה זו", אמרה. "קשה להבין כמה אנשים היום סובלים מבעיות נפשיות וכמה הנושא לא מדובר וכמה בושה וחוסר מודעות קיימים בחברה שלנו. היום אני מבינה כמה המודעות חשובה וחוסר המודעות מסכן חיים, כך שהטמעת התכנית בכל היישובים תציל חיים".

במסגרת אירועי היום הבינלאומי למניעת התאבדויות, תערוך הערב עמותת "בשביל החיים" זו הפעם הרביעית צעדה תחת הכותרת "צועדים בשביל החיים", להעלאת המודעות לנושא. הצעדה תצא מבית אריאלה שבתל אביב במסלול מעגלי, שבמהלכו יצעדו המשתתפים בדממה על מנת לבטא את החושך והמצוקה שבהם מצויים בעלי נטיות האובדניות.

השר חיים כץ: "בשביל החיים" סירבו להיפגש עם נציגי המשרד

מלשכתו של שר החינוך נפתלי בנט נמסר: "מדובר בנושא חשוב מאוד ואין לנו שום כוונה להמעיט בערכו. נפעל לקיום פגישה".

מלשכתו של שר הרווחה חיים כץ נמסר: "עם פנייתם ועל מנת לקדם שיתופי פעולה מידיים בנושא, הוצע לעמותת 'בשביל החיים' להיפגש עם יועצים בכירים לשר, אולם אנשי העמותה סרבו להצעה. השר והמשרד בכללותו רואים במניעת התאבדות ערך עליון ופועלים לסיוע בנושא".

מלשכותיהם של השרה לשוויון מגדרי גילה גמליאל ושר הקליטה זאב אלקין טרם התקבלו תגובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully