וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסע ציד נגד שמאלנים": חופש הביטוי בבתי הספר שוב מעורר מחלוקת

מנהלת בית הספר לאומנויות באשקלון גרמה לזעם כשחתמה על עצומה הקוראת לסרבנות, וראש עיריית רמת גן קרא לפטר מורה שהשתתף בהפגנה בנבי סלאח. אדם ורטה, המורה מקריית טבעון שהביע דעות שמאלניות בשיעור, טוען: "שמאלני הפך שם נרדף לבוגד"

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

אביטל בנשלום, שאמורה להתמנות למנהלת החטיבה הצעירה של בית הספר לאומניות באשקלון, עוררה תרעומת בעיר לאחר שחתמה על עצומה הקוראת לסרבנות בשטחים. הורי התלמידים פנו לשר החינוך נפתלי בנט ודרשו ממנו למנוע את מינויה ואף איימו להשבית את פתיחת שנת הלימודים ללא הגבלת זמן. על אף שבנשלום שלחה היום (שני) מכתב להורים ובו טענה כי לא קראה לסרבנות, הפרשה עוררה מחדש את הדיון סביב גבולות חופש הביטוי במוסדות החינוך. זאת ברקע הסערה בתיכון אורט אבין ברמת גן בעקבות צילומו של מורה להיסטוריה בהפרות הסדר בכפר נבי סאלח אתמול.

"חשוב לי להתחיל ולציין כי אני רואה בעצמי קודם כל מנהיגה חינוכית", כתבה בנשלום במכתב. "עבודת החינוך היא חלק ממני מגיל צעיר מאוד כמדריכה צעירה, מתנדבת בשנת שירות, מורה חיילת בצבא ומורה. כל חיי הבוגרים פעלתי למען חינוך מתוך רצון של תרומה ונתינה. מעולם לא הוטל דופי בעבודתי לא ברמה האקדמית ולא ברמה הערכית. תמיד עודדתי את תלמידי לפעילות ומעורבות חברתית ובכלל זה לשירות משמעותי בצבא. היצירה ואהבת האומנות הם חלקים חשובים ממני. כמנהלת אשאף להוביל צוות, תלמידים וקהילה באופן המשלב בין למידה משמעותית לבין חינוך ערכי ויצירתי".

עוד בוואלה! NEWS:
עדיין סרדינים: כיתות א' ייפתחו עם 39 תלמידים
הירש: מתנהל נגדי מסע השמצות; נתניהו: האדם הנכון במקום הנכון
הנהג איבד שליטה - ונסע לתוך מספרה בבני ברק: "הוא ריסק הכול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלחה המורה להורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך כתבה כי "מראש אומר כי אני מגדירה את עצמי כציונית ופטריוטית. בניגוד לאופן שבו הוצגה עמדתי, מעולם לא קראתי, לא עודדתי חיילים וקצינים לסרב בצה"ל בכלל או לסרב לשרת בשטחים לתפיסתי שירות בצה"ל הוא חובה של כל אזרח ואין לי ספק שהוא חיוני לביטחון ישראל". לדבריה, "העצומה רבת המשתתפים האמורה משקפת את דעתי האישית והחתימה עליה נעשה במסגרת זכותי לחופש ביטוי כאזרחית במדינה דמוקרטית. כשחתמתי על העצומה לא היה כלל משפטי או משמעתי שאסר עליי לפעול כפי שפעלתי. מעולם לא ניצלתי את מעמדי כמורה כדי לקדם את עמדותיי בנושא זה, כמו בנושאים אחרים, בקרב תלמידיי וגם בעתיד לא אעשה כן. אני אזרחית שהביעה עמדה אישית שאין לה כל רלוונטיות לעבודתי המקצועית".

המנהלת הוסיפה עוד כי "כמנהלת בית הספר לאומניות, אני מחויבת לערכיו ולערכי החינוך הממלכתי בישראל באופן אשר איננו משתמע לשתי פנים. כמו כן, אני מבינה כי מעמדי החדש כמנהלת מחייב אותי לקחת על עצמי מגבלות ביחס לחופש הביטוי שלי בנושאים פוליטיים ומתחייבת לפעול בהתאם לדרישות ולפי רוח החוק בנושא". בשיחה עם וואלה! NEWS אמרה המנהלת כי היא מקיימת שיחות עם ההורים ועם ראשי מערכת החינוך באשקלון וכי היא מקווה לפתוח שנת הלימודים בצורה הטובה ביותר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ורטה קרא למורים: "הביעו את דעתכם ללא פחד". דניאל בוק
"לא מדובר רק במערכת החינוך, אלא בכלל בחברה ישראלית". ורטה/דניאל בוק

אדם ורטה, שבשנה שעברה נקשר שמו להתבטאויות נגד צה"ל במהלך שיעור שהעביר בתיכון של רשת "אורט" בקריית טבעון, התייחס היום לסערה סביב בנשלום. "יש לי קצת דז'ה-וו", אמר ורטה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "זה חלק מאותו מסע ציד. לא מדובר רק במערכת החינוך, אלא בכלל בחברה ישראלית. שמאלני הפך לשם נרדף לבוגד. במלחמה האחרונה פיטרו אנשים בגלל התבטאויות בפייסבוק ולא כדאי להיות שמאלני".

ורטה, שסיפורו נחשף בעקבות מכתב ששלחה תלמידתו ספיר סבח לשר החינוך הקודם שי פירון, הוסיף כי "יש תובנות חדשות על הקשר בין מורה לתלמיד ומשרד החינוך קבע שראוי שמורה יביע דעתו בפני תלמידיו. ראש עיריית רמת גן אמר היום בעיתון שזה אסור, אבל זה מותר ומומלץ. ברגע שמורה נכנס לכיתה ובוחר להיות מורה, יש לו השפעה על תלמידים. כולי תקווה שיש למורים השפעה כפי שמפחדים שיש להם. ברור שלעשות מניפולציה ושטיפת מוח זה לא מעשה ראוי, אבל יש הבדל בין זה לבין להגיד את דעתך. זה לא כמו לקרוא לילדים לסרב לחוק. האירוע הזה הזכיר לי כמה חשוב שבנאדם יילחם על שלו, ושלא יתייאש ושלא יוותר".

תיעוד: חייל צה"ל ניסה לעצור ילד פלסטיני בנבי סלאח - והותקף. מערכת וואלה!
ההפגנה בנבי סלאח, שבת/מערכת וואלה!

ברמת גן עדיין סוערות הרוחות בעקבות צילומו של הרצל שוברט, מורה להיסטוריה, בהפרות הסדר בכפר נבי סאלח ביום שבת. בזמן שראש העיר ישראל זינגר קרא לפטרו וההנהלה עדיין בוחנת את התלונה, מ', תלמידה של שוברט אמרה: "לא ראיתי את האירוע, אבל תלמידים מהשכבה התחילו לפרסם את התמונות, שהתגלגלו מאחד לשני ונוצרה מהומה בשכבה".

לדבריה, "אותי לא אמור לעניין מה המורה עושה בחיים האישיים שלנו, כמו שהוא לא נכנס לווטסאפ שלנו והוא לא יודע עם מי אני מבלה. הוא לימד היסטוריה, וכשהיו נושאים כמו השטחים, עלו העמדות השונות. עם זאת, תמיד הוא נתן את עמדות שני הצדדים ואת חילוקי הדעות".

עוזי דיין: "לא צריך לפטר מורה על דעותיו"

יו"ר מפעל הפיס, אלוף (במיל') עוזי דיין, אמר לוואלה! NEWS כי "לא צריך לפטר מורה על דעותיו. המורים הם אנשים חושבים ויש להם דעות. צריך להקפיד שהדעות הפוליטיות לא ייכנסו לחדר הכיתה. מותר למורה ללכת להפגנה, כל עוד אין שם בעיה פלילית או אתית. מורים הם כמו כולם ויותר מזה צריכים להיות בעלי דעה ולא חסרי דעה, אבל בסוף צריך להציג את העמדה המאוזנת. לדבריו, "הייתי ממנה מנהלת תומכת בסרבנות כל עוד זה מחוץ לכיתה. למדתי אצל מורים ומנהלים עם דעות שונות מסוגים שונים. כל עוד לא עושים מעצמם עניין ועושים סיפור עיקרי מהאישיות שלהם, זה בסדר. מותר שתהיה דעה משלך".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, התייחסה היום בפייסבוק לרדיפת אנשי חינוך ברמת גן ובאשקלון, לדבריה, על רקע דעותיהם הפוליטיות. "אתם השתגעתם? ככה אתם רוצים לחנך את ילדינו? מחר מתחילה שנת הלימודים, ומה שאנחנו רואים בימים האחרונים של החופש הגדול הוא שיעור מצוין בסתימת פיות וברמיסת חופש הביטוי. ראש עיריית רמת גן הוא מנהל בית ספר לשעבר. איזו מין דוגמה חינוכית הוא נותן כשהוא תוקף באמירות שקריות מורה אחר וטוען שהוא תקף חיילים? ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, הוא מסית מקצועי שבעבר הורה שלא להעסיק ערבים בעיר. מה לו ולחינוך ילדינו?".

גלאון הוסיפה: "במדינה דמוקרטית מותר למורים להפגין, מותר להם גם לחתום על עצומות ולבקר את מדיניות הממשלה. שוברט לא לקח את התלמידים שלו לנבי סלאח, בנשלום לא החתימה אותם על עצומות. הם פעלו כאזרחים על דעת עצמם. מחול השדים של הימים האחרונים נגד המורים מעביר לילדים שלנו מסר לפיו מי שמעביר ביקורת עובר השפלה פומבית והוקעה מהחברה".

ראש עיריית רמת גן: "אין כאן עניין פוליטי"

מראש עיריית רמת גן ישראל זינגר נמסר: "כפי שהדגשתי שוב ושוב, אין כאן עניין פוליטי כלל, אלא עניין ערכי ממדרגה ראשונה. אם יתברר שמורה היכה אדם כלשהו, ובוודאי אם היכה חייל צה"ל, הוא אינו ראוי להמשיך ולשמש דוגמא לדורות של תלמידים. לא טענתי שיש לפטר מורה בגין השתתפותו השקטה בהפגנות הנערכות מחוץ לשעות הלימודים. ברור שלכל אדם יש דעה פוליטית, וכמובן גם למורים. יחד עם זאת, מורים ומחנכים נדרשים להמשיך ולשמש דוגמא לתלמידיהם גם במידה והם לוקחים חלק בהפגנה כזו או אחרת ובוודאי שלא לנהוג באלימות. אין זה עניין פוליטי, וצר לי שגורמים שונים מנסים להפוך אותו לכזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully