וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין מגביל התערבות רגב בתקציב התרבות: "פגיעה בחופש הביטוי"

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, וואלה! NEWS

9.8.2015 / 14:53

על רקע החלטתה של שרת התרבות להפסיק את התמיכה בתיאטרון החיפאי "אל-מידאן", הבהיר לה היועמ"ש כי הוא מתנגד באופן נחרץ לכוונתה לעגן זאת בחקיקה: "תוכנה של יצירה הוא לב לבה ועצם מותה". רגב: "מוסדות תרבות שלא יפעלו בהלימה לחוקי המדינה יטופלו בהליך פלילי"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(מחאת אמנים מחוץ לישיבת הממשלה על התקציב)

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שיגר היום (ראשון) מכתב לשרת התרבות מירי רגב שבו הוא מביע התנגדות ליוזמתה למנוע תקצוב ממשלתי ליצירות אמנות שתוכנן נוגד את עמדת הממשלה. "בחינת התמיכה במוסדות תרבות לאור תוכנן של יצירות אמנות עולה בפגיעה בחופש הביטוי", כתב וינשטיין.

דבריו של וינשטיין מגיעים על רקע כוונתה של רגב לשנות את מבחני התמיכה במוסדות אמנות והחלטתה להפסיק את התמיכה בתיאטרון החיפאי "אל-מידאן" שהעלה את ההצגה "הזמן המקביל", המבוססת על כתבי מתכנן הרצח של החייל משה תמם.

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"לחופש הביטוי משקל ייחודי בתחום התרבות". יהודה וינשטיין/נועם מושקוביץ

במכתב ששוגר היום, עולה כי וינשטיין ואנשיו מתנגדים באופן נחרץ ליוזמתה של רגב, ואף מתנגדים לחקיקה בעניין. לשרה הובהר במכתב כי לחופש הביטוי "משקל ייחודי בתחום התרבות, שהרי חופש הביטוי האומנותי שייך ללב לבה של הזכות לחופש הביטוי. לא מן הנמנע כי שינוי מבחני התמיכה באופן הכולל בחינה של תוכן היצירה יכול היה לגרום לחלק ממוסדות התרבות להימנע ממתן ביטוי לעמדות מסוימות מתוך חשש שיסכנו את התמיכה הממשלתית. פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי, שהלא תוכנה של יצירה הוא לב לבה ועצם מותה ולכך מתנגד היועץ המשפטי לממשלה".

עוד בנושא:
רגב הקפיאה תקצוב תיאטרון אל-מידאן: "לבחון פעילות אסורה"
מנכ"ל תיאטרון אל-מידאן התפטר במפתיע
רגב: "הוחתמתי על החזרת המימון לתיאטרון אל-מידאן ללא ידיעתי"
בנט הורה להוציא מסל התרבות את ההצגה "הזמן המקביל"

מירי רגב שרת התרבות והספורט בפגישה עם אוהדי כדורגל. קובי אליהו
מירי רגב/קובי אליהו

עוד עולה מהמכתב כי רגב הודיעה לוינשטיין שבכוונתה לשנות בחקיקה את מבחני התמיכה. גם בעניין זה יצא וינשטיין, ושתי המשנות לו, אורית קורן ודינה זילבר החתומות על המכתב, נגד יוזמת השרה. "הבהרנו לשרה כי גם יוזמת חקיקה כזו תדרוש את התייחסות היועץ המשפטי לממשלה אשר יידרש לבחון האם זו עומדת אף ביתר אמות המידה שנקבעו באשר לפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו", כתבו.

בסיום המכתב אף כותבות זילבר וקורן כי התערבותן במקרה זה נובעת בשל הקשיים ביישום מדיניות הדרג הפוליטי וייתכן שבכך רומזות לעימות האחרון עם שרת המשפטים איילת שקד שיצאה נגד התערבות אנשיו של היועץ המשפטי לממשלה בהחלטות פוליטיות. "להבדיל מקביעת מדיניות הנתונה לדרג הפוליטי, היישום במקרים פרטניים אמור להתבצע על ידי הדרג המקצועי, על מנת שלא להצר ולהגביל את חופש הביטוי הפוליטי והאומנותי ועל מנת שלא לצמצם את גבולות השיח בחברה הישראלית משיקולים הזרים לתחום האומנות. השיקולים לתמיכה בתחום זה הינם אומנותיים ומקצועיים, אשר על בחינתם אמונים גורמי המקצוע ויש להקפיד ולשמור על הפרדה זו".

"מוסדות תרבות שלא יהלמו את חוקי המדינה יטופלו בהליך פלילי"

באגודה לזכויות האזרח בירכו על עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי של האגודה, עורך דין דן יקיר, אמר: "חשוב שהיועץ המשפטי לממשלה הבהיר לשרת התרבות את מגבלות הכוח, והזהיר אותה מפני פגיעה בחופש הביטוי האמנותי. היועץ המשפטי לממשלה הפריך את עמדת השרה כאילו היא מוסמכת להחליט על פי שיקול דעתה הבלעדי באיזה מוסד תרבות לתמוך. הובהרו העקרונות הבסיסים, לפיהם אסור שהקריטריונים לתמיכה בתרבות יהיו קשורים בתוכן היצירה. עוד הובהר, שאין זה כלל מתפקידה של השרה להחליט על תמיכה ביצירה מסוימת או במוסד תרבות מסוים. שמירה על עקרונות אלה תבטיח את חופש היצירה ותמנע פוליטיזציה של התמיכה בתרבות".

מירי רגב מסרה בתגובה: "כל הכבוד ליועץ המשפטי לממשלה. הוא יודע שהוא לא יכול להתערב בשיקול דעתי בנוגע למדיניות חלוקת התקציבים בשנת 2016. הנהלת 'אל-מידאן' נמצאת בשימוע מול הגורמים המקצועיים במשרדי. עם סיום השימוע יתקבלו החלטות בעניין התיאטרון. כפי שאמרתי בעבר אין בכוונתי להתערב בתוכן או להגביל את חופש הביטוי, אבל כל התנהלות של מוסדות תרבות שלא יפעלו בהלימה לחוקי המדינה יטופלו בהליך פלילי. כפי שחזרתי ואמרתי אין קשר בין חופש הביטוי לחופש המימון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully