וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי ש"ס החרימו את ישיבת הממשלה על התקציב

יקי אדמקר ומשה שטיינמץ

5.8.2015 / 12:16

שר הכלכלה אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי לא הגיעו לישיבה בשל המחלוקת עם שר האוצר כחלון. הבוקר מסרו מקורבי דרעי כי הוא דורש שארבעת העשירונים הנמוכים יקבלו פטור ממע"מ על תשלומי החשמל והמים ויבוטל המע"מ לכל נוסעי התחבורה הציבורית

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

שרי ש"ס, שר הכלכלה אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי, החרימו היום (רביעי) את ישיבת הממשלה על התקציב בשל המחלוקות לטענתם עם שר האוצר, משה כחלון. מוקדם יותר מסרו מקורביו של דרעי כי השיחות הליליות עם כחלון נקלעו למבוי סתום. לטענתם, דרעי דורש שארבעת העשירונים הנמוכים יקבלו פטור ממע"מ על תשלומי החשמל והמים ויבוטל המע"מ לכל נוסעי התחבורה הציבורית, כפי שסוכם לדבריהם עם כחלון.

הבוקר נשאל סגן שר האוצר מש"ס, יצחק כהן, על הבטחת הבחירות של מפלגתו - מע"מ אפס על מוצרי יסוד בריאיון לגלי צה"ל. לראשונה הוא הודה: "כולם הבינו שבעיה ליישם את זה".

עוד בוואלה! NEWS:
הדיל של כחלון ודרעי: הנחות בחשמל ובמים במקום מע"מ אפס
"לא יתפשר": ליצמן דורש תוספת מיליארד שקלים לתקציב הבריאות
כחלון הציג את תקציב המדינה ש"רואה אנשים"; בנט הזהיר שלא יתמוך

שר האוצר ושר החינוך, יוני 2015. טלי מאייר
שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט, בימים יפים יותר/טלי מאייר

בפתח ישיבת הממשלה אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו כי התקציב הוא מאוזן ואחראי. "הוא נועד להמשיך צמיחה כלכלית", אמר נתניהו. "חלוקת העוגה זה דבר חשוב. לכן, כל השיח שמדבר על חלוקת העוגה ולא על הגדלתה פסול. אנחנו מעוניינים בהמשך הצמיחה ועל כן רמת המיסוי לא תגדל. כשהכסף מגיע לאזרחים הם יעשו איתו שימוש טוב יותר מהפקידים".

שר החינוך נפתלי בנט הודיע בתחילת השבוע כי יצביע נגד התקציב, ואמש הבהירו מקורביו כי התנגדותו בעינה עומדת. במשא ומתן שמתנהל בינו לבין האוצר מאז הודעתו ביום ראשון בערב לא היו הסכמות, לדבריהם. משרד החינוך ספג במסגרת התקציב קיצוץ של 780 מיליון שקלים, כחלק מקיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה בשיעור של 3%. "אם האוצר מתכנן לפגוע בחינוך, הוא יגלה שאין לו אצבעות להעביר תקציב. הבטחתי: סייעת שנייה, צפיפות בכיתות, מתמטיקה - ואקיים", כתב בנט בטוויטר. בזמן שהשרים האחרים ניהלו אתמול משאים ומתנים קדחתניים, הוא בילה את היום בסיור חינוכי בצפון הארץ.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה בנושא תקציב המדינה, 5 באוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וכחלון בישיבת הממשלה בנושא התקציב/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

במהלך הלילה הושגו הבנות עם השר גלעד ארדן, שלפיהן המשרד לביטחון פנים יקבל תוספת של כמה מאות מיליוני שקלים - לטובת תוספת שוטרי מקוף ותכנית להגברת השיטור במגזר הערבי. השר כחלון הבטיח אתמול גם את תמיכתו של שר הרווחה חיים כץ, שדרש תחילה תוספת של יותר משני מיליארד שקלים למשרדו, אך לבסוף התפשר על כמיליארד.

גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן דרש תוספת לתקציב משרדו, ונקב בסכום של מיליארד שקלים. עם זאת, אתמול הוא השתתף בישיבת הקבינט החברתי-כלכלי, שאישר את הרפורמות הנלוות לתקציב, ולא הביע התנגדות לאלו שבתחום הבריאות. סגן השר אינו בעל זכות הצבעה בקבינט ובממשלה, כך שלא יוכל להשפיע על ההחלטה היום, אלא רק לקראת האישור בכנסת.

באוצר נערכים להוציא "עיזים" מהתקציב לקראת ההצבעה בכנסת

הממשלה צפויה לאשר היום בישיבת הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2016-2015, גם אם שלושת שרי הבית היהודי, שני שרי ש"ס וכן שר הביטחון משה יעלון יתנגדו. בחודש הבא יגיע התקציב למליאת הכנסת, שצריכה לאשר אותו סופית עד 19 בנובמבר.

התקציב לשנת 2015 יעמוד על 330.3 מיליארד שקלים ותקציב 2016 על 345.6, כאשר הגירעון ב-2015 יעמוד על 2.9%. מחלוקות רבות עדיין לא נפתרו, אולם באוצר מעריכים שרוב שרי הממשלה יתמכו והתקציב יעבור, גם אם בהמשך ולקראת הדיונים בכנסת יצטרכו להוסיף עוד כספים לכמה מהמשרדים.

המחלוקת הגדולה היא מול משרד הבטחון, שדורש 62 מיליארד שקלים ל-2016, בעוד שהצעת האוצר עומדת על כמעט 5 מיליארד שקלים פחות. בין הצדדים התנהלו מגעים השבוע, אולם לא הושגה התקדמות. זאת, כאשר דוח לוקר, שהוצג לאחרונה, לא ייושם עדיין בתקציב, לאחר שלא אושר בממשלה. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר השבוע: "אם הממשלה תאמץ את הדוח - נידרש לעניין. כרגע זה מחוץ לתקציב".

באוצר יודעים שאחרי האישור בממשלה ולקראת ההצבעה בכנסת יצטרכו להוציא כמה "עיזים" מספר התקציב, ואף נערכים להוסיף מאות מיליוני שקלים לכמה מהמשרדים, לא כולל משרד הביטחון, כדי להבטיח את אישור התקציב, במיוחד בקואליציה צרה של 61 חברים.

כמה חברי כנסת מהקואליציה כבר איימו כי לא יתמכו בתקציב בכנסת. דוד ביטן, דוד אמסלם, אברהם נגוסה וז'קי לוי מהליכוד אמרו אתמול כי יתנגדו אם לא תבוטל הרפורמה לתקצוב דיפרנציאלי של הרשויות המקומיות. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי שיגר גם הוא איום מרומז והצהיר כי לא יעשה חיים קלים לאוצר: "הפגיעה במכינות הקדם-צבאיות ובבנות השירות הלאומי היא פגיעה חמורה, שלא נוכל להסכים לה וכך גם הפגיעה בקק"ל, שלה חשיבות ציונית ראשונה במעלה", אמר.

(עדכון ראשון: 8:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully