וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוכלים שעשקו גולשים שרק רצו למצוא אהבה באינטרנט

רועי שרוני

5.8.2015 / 10:40

כשפנו לחפש קשר זוגי באינטרנט, לא האמינו דורין, ליה ודן שיתקלו ברוע כזה. נוכלים סדרתיים זייפו עניין בקשר עמם, ובאמצעות מניפולציות רגשיות סחטו עשרות אלפי דולרים - בטרם נעלמו. "הייתי מהופנטת, זו חוויה מאוד קשה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרטיסו של דייב מקניב באתר ההיכרויות, בו הציג עצמו כתושב תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשים וגברים שפונים לאתרי ההיכרויות השונים, בתקווה למצוא אהבה וחיי חברה, נופלים קורבן להונאות של מתחזים אשר מוציאים מהם סכומי כסף גדולים לאחר שרכשו את אמונם. שתי נשים וגבר אשר נפלו קורבן לניסיונות הונאה באתרי ההיכרויות סיפרו לוואלה! NEWS על השיטה.

עוד בוואלה!NEWS:
חייל חזר הביתה מוקדם כדי להפתיע את אשתו - ומצא אותה בוגדת בו עם חייל אחר
"אכלתי אותה בגדול": "סוכנת נסיעות" עקצה לקוחות במיליון שקל
ח"כ מיקי זוהר מהליכוד: "מצית הבית בכפר דומא לא התכוון לרצוח"

"מי שחושב שהוא לא יכול ליפול לדבר כזה - ממש טועה"

דורין קוטלר, תושבת מרכז הארץ בשנות ה-50 לחייה, גרושה ואם לשני ילדים, ביקשה למצוא זוגיות בחייה ונרשמה לאתר ההיכרויות "OkCupid". במקום למצוא גבר אוהב, היא מצאה את דייב מקניב, אשר הונה אותה בלא פחות מ-50 אלף דולר בתוך כחודשיים בלבד.

הקשר בין קוטלר למקניב החל בסוף חודש אפריל כשהוא פנה אליה דרך אתר ההיכרויות. "הוא פנה אלי והציג עצמו כבן 50, גרוש עם ילדה בת 19 בשם ליסה. הוא סיפר שהוא בן יחיד ומוצאו מטוסקנה שבאיטליה, אך הוא מתגורר בדירה בתל אביב למעלה משלוש שנים. בין היתר, הוא סיפר שהוא מהנדס נפט ואיש עסקים בעל ארבעה בתים באירופה שאותם הוא משכיר. אחרי שיחה ארוכה הוא ביקש את מספר הנייד שלי ואת כתובת המייל והתחלנו בקשר".

הקשר בין השניים הפך להיות יומיומי וכלל כמה שיחות טלפון ביום וכן התכתבויות באתר ההיכרויות, בפייסבוק ובמייל. "כל הזמן הוא הדגיש עד כמה שהוא רציני ומחפש קשר מעמיק. בתהליך ההיכרות הוא חיזק את האמון ושלח לי תמונות שלו עם הוריו ועם חבריו, תמונות של בתו ותמונות שלו", סיפרה קוטלר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת מקניב ובתו, אותה שלח לנשים אותן הונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הוא אמר שידאג לי ויתמוך בפיתוח הקריירה שלי, שיחלוק איתי את כל מה שיש לו ושלעולם לא יבקש ממני דבר"

לאחר שבוע וחצי של התכתבות, מקניב סיפר לקוטלר כי הוא עובד על חוזה עבודה גדול בקייפטאון שבדרום אפריקה. בתחילת חודש מאי, התקשר אליה ואמר לה שהחוזה נחתם והוא טס למחרת היום לאיטליה לבית הוריו למשך שלושה ימים, ולאחר מכן ישהה במשך שלושה שבועות בדרום אפריקה. הוא הבטיח לה שכיחזור לארץ יפגוש אותה. לדברי קוטלר, "לפני שהוא טס הוא ביקש ממני כמה פעמים שנצא מאתר ההיכרויות, כי הוא רוצה להתמקד רק בי וביקש שגם אני אתמקד בקשר שלנו. עקב כך, הקפאתי את הכרטיס שלי וראיתי שגם הוא, וזה חיזק את האמון שלי בו".

במהלך התקופה הזו מקניב שמר על קשר הדוק עם קוטלר ודאג לטפח את אמונה בו על ידי משחק ברגשותיה. "הוא התקשר כל יום, וההיכרות הלכה והעמיקה. לאט לאט נוצר קשר של אהבה. הכל בטוב טעם במילים נעימות, והוא לגמרי עשה רושם של בחור פיקח ונעים בשיחות שלנו", אמרה קוטלר. "הוא אמר שידאג לי ויתמוך בפיתוח הקריירה שלי, שיחלוק איתי את כל מה שיש לו ושלעולם לא יבקש ממני דבר בתמורה", סיפרה.

באמצע חודש מאי, כתב מקניב לקוטלר כי בתו לא מרגישה טוב ומתקשה לנשום בשל מחלת ראות קשה, וביקש ממנה כסף עבור כרטיס טיסה כדי שיוכל להטיס אותה בחזרה להוריו שבאיטליה. קוטלר סיפרה: "במוצאי השבת, הוא התקשר אלי והתחנן שאשלח לו כסף. הוא אמר שהיא גוססת ושמדובר בהצלת חיים, ובסוף הסכמתי ולמחרת העברתי לו 1,250 דולר. הוא הודה לי והבטיח שיחזיר לי את הכסף כשיחזור לארץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת מההתכתבויות בין מקניב לקוטלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אין לי מושג איך זה קרה, אבל כמו מהופנטת התקשרתי לבנק"

שבוע לפני חזרתו לארץ, מקניב התקשר נסער לקוטלר, סיפר לה על תאונת עבודה שאירעה לו והתחנן לעזרה כספית. "בהתחלה לא הסכמתי, ובמשך כל אותו יום ובמהלך סוף השבוע הוא ניגן לי על המצפון ופנה אל הרגש שלי. אין לי מושג איך זה קרה, אבל כמו מהופנטת התקשרתי לבנק וביקשתי שיעבירו את הסכום שדרש, 25,000 אלף דולר, ישירות לחברה שמעסיקה אותו. הוא כמובן אמר שמיד כשיחזור לארץ, הוא יחזיר לי את הכסף", סיפרה. לאחר מכן, העבירה קוטלר למקניב סכום נוסף עבור כרטיס הטיסה שלו בחזרה לארץ.

לאחר כשבועיים בהם לא שמעה ממנו דבר, ולאחר שהמתינה לו לחינם בשדה התעופה, קיבלה קוטלר שיחת טלפון מפתיעה מדרום אפריקה מאדם שמזדהה בשם ג'יבריל קהיגונמה, שסיפר לה כי מקניב נמצא בתא מעצר בקייפטאון מאחר שלא שילם מס. על השיחה עם מקניב מתא המעצר סיפרה קוטלר: "הוא בכה והתחנן לעזרה וביקש לגייס עבור שחרורו 14 אלף דולר. אמרתי לו שאין לי מאיפה להביא והוא הציע שאפנה לגייס מחברים. לוויתי מחברים והעברתי בשלושה תשלומים שונים את הסכום. אחרי זה, שוב הוא יצר קשר וביקש עוד 11 אלף דולר".

הפעם הבינה קוטלר שנפלה קורבן להונאה והחליטה לספר לראשונה לחבר קרוב על המתרחש. במשך שבועיים נוספים, קוטלר המשיכה לשוחח עם מקניב, שהצליח באמצעות מניפולציות רגשיות להוציא ממנה עוד כמה עשרות דולרים, עד שנעלם לחלוטין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרטיס נוסף של מקניב, בו הציג עצמו כתושב הוד השרון/מערכת וואלה!, צילום מסך
"ממש נוצר חיבור חזק בינינו. כמי שהייתה במקום הזה, אני יודעת שכאן הרגש נכנס לעבודה"

קוטלר החליטה לא לשתוק ופרסמה את מה שקרה לה בפייסבוק. היא קראה לנשים נוספות לפנות אליה, ובתוך מספר שעות יצרה עם עשרות נשים וגברים. הפונות והפונים הציגו בפניה דפוס פעולה דומה של מקניב ושל מתחזים נוספים.

קוטלר סיפרה בדמעות: "זו חוויה מאוד קשה. הוא עשה את הכל בצורה מאוד רגישה ונתן לי את כל תשומת הלב שרציתי. ממש נוצר חיבור חזק בינינו. במהלך התקופה הזו חשבתי לעצמי, איך אני הייתי מגיבה אם הייתי קוראת סיפור כזה שקרה למישהי אחרת ומיד אמרתי לעצמי שהייתי שואלת אותה, 'איך נתת לו כסף, זו עבודה בעיניים'. אבל כמי שהייתה במקום הזה, אני יודעת שכאן הרגש נכנס לעבודה, ולכן מי שחושב שהוא לא יכול ליפול לדבר כזה ממש טועה".

בתחילת חודש יוני קוטלר אזרה אומץ, התגברה על הבושה והגישה תלונה במשטרה, שעברה לטיפול מחלקת ההונאות. ממשטרת מחוז תל אביב נמסר כי התיק מצוי בחקירה ביחידת ההונאה במחוז.

"ברגע שהוא חקר אותי על מצבי הפיננסי – נדלקה נורה אדומה"

ליה ברנר, רווקה בשנות ה-50 לחייה ממרכז הארץ, ביקשה גם היא למצוא זוגיות דרך אתר ההיכרויות "OkCupid". גם היא הכירה את דייב מקניב, אך למזלה, חשדה התעורר.

"בהתחלה הוא סיפר על עצמו ועל חייו ולאחר מכן החל לחקור אותי", סיפרה ברנר לוואלה! NEWS. "הוא שאל אותי איפה אני גרה, האם אני מחזיקה רכב בבעלותי, הוא שאל אם אני עובדת ואיך אני מתפרנסת. עניתי לו שאני מובטלת ונתתי לו להרגיש שאין לי יותר מדי כסף. ברגע שהוא חקר אותי על מצבי הפיננסי עוד לפני שהכיר אותי נדלקה לי נורה אדומה והתחלתי לחשוד", הוסיפה.

התקשורת בין ברנר למקניב החלה בשבוע שלפני חג שבועות, כאשר פנה אליה דרך האתר. השניים החלו להתכתב ועברו לשוחח גם בטלפון. כשהגיע שבועות, ברנר ביקשה להיפגש עמו ולהכירו לעומק. "אני יזמתי והצעתי לו להיפגש. הוא אמר שהוא לא יכול כי הוא עסוק עם בתו לפני נסיעה לדרום אפריקה כי יש לו שם פרויקט מאוד גדול, והוא ביקש שאתאזר בסבלנות". לדבריה, ברגע שסירב להיפגש עמה, לא יצרה עמו קשר יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא בונה אמינות בשיחה ואומר שהוא רוצה קשר רציני". מקניב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוא גבר שיודע להגיד את כל הדברים הנכונים"

ברנר סיפרה כי היא מבינה מדוע נשים מתפתות למתחזים כמו מקניב. "אין ספק שהוא גבר שיודע להגיד את כל המשפטים הנכונים שנשים אוהבות לשמוע. הוא נוגע במקומות של הרצון להיות נאהבות", אמרה ברנר. "הוא בונה אמינות בשיחה וטוען שהוא רוצה קשר רציני. אם לא הייתי כזו חשדנית, גם אני הייתי יכולה ליפול לסיפור כזה", הוסיפה.

"דורין יצרה איתי קשר בפייסבוק מאחר וראתה את דייב מקניב ברשימת החברים שלי", סיפרה ברנר. "היא סיפרה לי את כל מה שהיא עברה איתו והבנו שזה דפוס פעולה שחוזר על עצמו. הוא סיפר לשנינו את אותו הסיפור ונהג באותה הצורה. נשארתי בשוק כששמעתי איך הוא הונה אותה בעשרות אלפי דולרים ודרדר את מצבה הנפשי והכלכלי".

"בבנק אמרו לי שמדובר בהונאה"

"הרגשתי שהיא אישה נורמלית לחלוטין ולא עלה בדעתי שהיא מנסה לעשוק כספים"

לא רק נשים הן טרף קל למתחזים. גם גברים נופלים לעיתים לידי מתחזות. דן לוי, תושב אזור המרכז בשנות ה-50 לחייו, נפל קורבן למתחזה באתר ההיכרויות "zorpia".

לוי מספר על קשר עם אישה שהציגה עצמה בשם מנדי, בעלת עסק מצליח בדובאי. "היא סיפרה שהיא בת 45 ושהתאלמנה מבעלה, שהיה מעורב בתאונת מטוס", סיפר לוי. "במהלך החודשיים ראשונים דיברנו באופן יומיומי בעיקר בסקייפ. היא שלחה תמונות וראיתי אותה במצלמת הרשת. היא הייתה מתעניינת בי ושואלת אותי לשלומי. הרגשתי שהיא אישה נורמלית לחלוטין ולא עלה בדעתי שהיא מנסה לעשוק כספים", הוסיף.

לאחר חודשיים של היכרות ובניית אמון, אמרה מנדי שהיא מעוניינת לתרום סכום של כ-50 מיליון שקלים מרווחי החברה המצליחה שלה לגופים ציבוריים בישראל. בתוך כך, חיפשה מנדי לכאורה מתווך בישראל, שאליו תעביר את הכסף. "כשהיא אמרה את זה אמרתי לה מיד שהגיעה לאדם הנכון. לאחר מכן היא אמרה שעורך הדין שלה יצור איתי קשר על מנת להסדיר את העניינים המנהליים של העברות הכספים", אמר לוי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתחזה מנדי בתמונה מתוך אחד מאתרי ההיכרויות בהן הייתה רשומה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורך הדין אכן יצר קשר עם לוי, והסביר לו שהעברות הכספים ופתיחת חשבונות הבנק לצורך כך כרוכים בתשלום מצדו. תחילה, ביקש ממנו סכום של 1,500 אירו, ולאחר חודש ביקש 5,000 אירו נוספים. כששאל לוי לאן להעביר את הכסף, מנדי דיברה אתו וביקשה שיסמוך עליה.

לוי קיבל פנייה מבנק בבריטניה שביקש את פרטיו מאחר שנפתח חשבון על שמו בבנק. "הייתי סקפטי והתקשרתי לבנק, שם אמרו לי שמדובר בהונאה ושהמסמכים שנשלחו אליי מזויפים", סיפר לוי, והוסיף כי עקבותיה של מנדי נעלמו לאחר שניסה לקבוע איתה פגישה נוספת.

"המתחזים טובים מכל פסיכולוג"

גלעד האן, חוקר עבירות ופשעי מחשב מקבל מאות פניות בשנה על מתחזים באתרי הכרויות שסוחטים כספים, או כאלו שבאמצעות יצירת קשרים רומנטיים עושקים כספים. האן מחלק את התופעה לשניים: מתחזים אשר יוצרים מערכת יחסים רומנטית וחברית ולאחר מכן עושקים כספים באמתלות כאלו ואחרות, ומתחזים אשר משוחחים באתרי היכרויות שונים ולאחר מכן סוחטים באמצעות איומים בחשיפת תמונות או מידע שהועבר לידיהם.

"המתחזים טובים יותר מכל פסיכולוג עלי אדמות מאחר שהם יודעים לגעת בנקודות הרגישות ביותר, ולהוביל את הקורבנות לאותם מקומות של נתינת כספים ללא מחשבה. הם אנשים מיומנים שמפתחים כמה וכמה זהויות שונות, מציגים הוכחות לקיומן ועושים עבודת הכנה שכוללת יצור זהויות, איסוף חומרי וידאו ותמונות וחשיבה על סיפור רקע".

סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנערך עבור המשרד לביטחון פנים, מציג תמונת מצב מדאיגה, לפיה זירת האינטרנט הפכה בשנת 2014 למקום מסוכן שבו מתרחשות רוב העבירות הפליליות. מהנתונים עולה כי בשנה החולפת 5.8% מקרב בני ה-20 ומעלה דיווחו על פגיעה באמצעות רשתות האינטרנט והרשתות הסלולריות.

לדברי האן, "קשה מאוד לאסוף נתונים שנוגעים לתופעה הזו. מרבית הנשים והגברים שנופלים קורבן להונאה כזו או אחרת ברחבי הרשת מתקשים להיחשף ולרוב ממשיכים הלאה ולא מגישים תלונה במשטרה מפאת הבושה שאוחזת בהם".

seperator

מערכת וואלה!NEWS ניסתה כמה פעמים ובמועדים שונים ליצור קשר עם דייב מקניב באמצעות מספרי הטלפון שמסר לנשים, אך תגובתו לא התקבלה מאחר שקווי הטלפון נותקו. גם הניסיונות ליצור קשר עם מי שהזדהתה בשם מנדי לא עלו יפה.

לפניות לכתב רועי שרוני: roi.sharon@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully