וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הקפה החדש שמאיים להצית את ירושלים

משה שטיינמץ

27.7.2015 / 12:25

פרויקט הדגל של עיריית ירושלים בגן העצמאות זוכה לביקורת חריפה משתי חזיתות. החרדים זועמים על כוונת בעלי "קפה לנדוור" לפעול בשבתות, והערבים מלינים על כך שהוא הוקם בצמוד לבית קברות מוסלמי עתיק. "איך הרבנים עצמו עין? לא נשתוק"

קפה לנדוור, גן העצמאות, ירושלים, 26 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"עושים את המקסימום כדי שקדושת השבת תישמר בירושלים". בית הקפה החדש "לנדוור" בגן העצמאות בבירה/נועם מושקוביץ

אחרי כשלוש שנים של הליכי תכנון ובנייה ייפתח השבוע בית קפה חדש בגן העצמאות שבירושלים. מדובר בפרויקט דגל של העירייה, שקידמה אותו במטרה לספק לתושבי העיר החילוניים מקום בילוי בימי שבת. במהלך הבנייה אף נבחר מפעיל למקום, שהודיע כי לא יפתח את המקום בשבתות, אולם הוא שינה את דעתו לאחר שתושבים חילונים בעיר יצאו להפגין נגד ההחלטה.

אלא שלקראת הפתיחה הצפויה השבוע, מאיימים החרדים והערבים בעיר לפעול נגד בית הקפה "לנדוור". החרדים משום שייפתח בשבת, והערבים בשל סמיכותו לבית הקברות המוסלמי העתיק בממילא, שבו שוכנים עשרות קברים מהתקופה הממלוכית, ובשל העובדה שבמקום יימכרו משקאות אלכוהוליים. "אנחנו עושים את המקסימום כדי שקדושת השבת תישאר בירושלים לפי ההלכה ולפי הסטטוס קוו ואם קדושת השבת מופרת צריך לחשוב מה עושים ואיך פועלים", אמר לוואלה!NEWS חבר מועצת עיריית ירושלים, הרב יעקב הלפרין. "ברור שלא נשב שלובי זרוע".

"עד כמה שידוע לי, ההחלטה הייתה שלא יהיה פתוח בשבת, אנו נבדוק את זה", הוסיף.

המתיחות בהר הבית תחדד את העימות

ברשתות חברתיות העלו גולשים ערבים רבים תמונות של בית הקפה עם כיתוב המבהיר כי במקום, הגובל בשטח בית הקברות, יימכר אלכוהול. דרוויש דרוויש, מוכתר הכפר עיסאוויה שבמזרח ירושלים, סיפר: "שמעתי על זה שרוצים להקים בית קפה על הבית קברות של המוסלמים. האם מותר אצלכם בדת היהודית למחוק בית קברות של מוסלמים ולהקים עליו בית קפה? אני נדהם איך הרבנים עצמו עין שיקימו בית קפה על בית הקברות". דרוויש הוסיף שמכירת האלכוהול במתחם "פוגעת בכבוד של הציבור המוסלמי כולו". עוד אמר: "זה גם בית קברות של אנשים חשובים באיסלאם שקבורים שם". להערכתו, המהומות והמתיחות אתמול בהר הבית בשל צום תשעה באב, רק יחדדו את העימות סביב בית הקפה. "יכול להיות שמה שקרה בהר הבית יגרום לתסיסה גם על זה".

יו"ר "הוועדה למען השבת בירושלים", הרב יוסף רוזנפלד, אמר כי בכוונתו לנקוט בצעדים משפטיים נגד בית הקפה. "כמובן שאנחנו לא נשתוק על העניין הזה ויש לנו דרכים חוקיות לפעול נגד 'לנדוור'. יש לנו דרכים משלנו, לא נשתוק".

קפה לנדוור, גן העצמאות, ירושלים, 26 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
קפה לנדוור, גן העצמאות, ירושלים, 26 ביולי 2015/נועם מושקוביץ

לא מדובר בפעם הראשונה שבה ערביי ירושלים מוחים נגד פגיעה בבית הקברות, כאשר המאבק הבולט ביותר שניהלו בהקשר זה, היה נגד בניית מוזיאון הסובלנות, שהקמתו מתבצעת בימים אלה בסמוך. המאבק כלל הפגנות רבות והגיע עד לבית המשפט העליון.

ד"ר מחמוד מסאלחה, היסטוריון ואיש דת מוסלמי שפעל נגד הקמת המוזיאון, טען כי שטח גן העצמאות היה חלק מבית הקברות. "בית הקברות כלל 166 דונם ועל חלק בנו מלונות ועוד, ועל חלק אחר זרעו דשא ועשו שבילים לכלבים על מנת להסתובב איתם אחרי הצהריים, לעשות להם טיול. עכשיו בנו בית קפה ובבית הקפה הזה שמים כל מיני דברים כמו אלכוהול ומשקאות אחרים ולא מכבדים את העובדה שהם יושבים על בית קברות מוסלמי", אמר.

מסאלחה, החבר במועצה המוסלמית העליונה, הוסיף: "אנחנו ניאבק. הפגנות זה לא השיטה שלנו, אנחנו מנסים לפתור את הדברים בצורה חוקית ונלך לבית המשפט נגד בית הקפה הזה. אמרו שזה גן ציבורי ואחר כך נתנו לקבלן לבנות שם בית קפה". לדבריו, ישנם גורמים נוספים שצפויים להיאבק בדרכים נוספות. "אנחנו לא יודעים מה התנועה האיסלאמית תעשה בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully