וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא עונת התיירות: אזלו החיסונים נגד נגיף המצוי ביער השחור

מחסני משרד הבריאות התרוקנו כבר לפני כחודש ונוסעים שרוצים לטייל ביעד הפופולרי בגרמניה נאלצים לנסוע לא מחוסנים. מרביתם אף אינם מודעים לסיכונים: "אין זה מקרי שישראלים לא יודעים על החיסון"

היער השחור, גרמניה. ShutterStock
היער השחור בגרמניה/ShutterStock

מרפאות מטיילים ברחבי הארץ נותרו חסרי אונים מול הביקוש הגובר להתחסן מפני נגיף ה-TBE המצוי ביער השחור בגרמניה - יעד פופולרי בקרב משפחות ישראליות. הנגיף מועבר באמצעות קרציות ביערות אירופה ועלול לגרום בחלק מהמקרים לדלקות במוח ולפגיעות נוירולוגיות.

המחלה מופיעה ימים ספורים עד חודש מעקיצת הקרצייה. בשלב הראשון הסימפטומים של המחלה כוללים חום, כאבי שרירים, בחילות או הקאות, ירידה בתיאבון וכאבי ראש. בכשליש מהחולים יופיע שלב שני במחלה עם מעורבות של המוח או עמוד השדרה ואז יופיעו בלבול, חולשה, ואובדן תחושה באזורים שונים בגוף.

מאחר שמדובר במחלה הנגרמת על ידי וירוס, לא קיים עבורה טיפול, אלא רק טיפול מונע. ישנן מדינות באירופה, כגון אוסטריה, אשר מעניקות חיסון חובה למחלה כבר בשלב הילדות לכלל התושבים. למחלה יש שיעורי תמותה נמוכים יחסית של כ-2% בזן האירופי.

עוד בוואלה!NEWS:
דוח: רבע ממקרי המוות בישראל נגרמים מסרטן
חשש לחצבת בבניין "הפניקס" בגבעתיים; כמאה עובדים חוסנו
דוח: ישראלים מוציאים יותר על בריאות, אך מקבלים פחות שירותים

היער השחור, גרמניה. ShutterStock
היער השחור, גרמניה/ShutterStock

בקיץ שעבר, גם אז בשיא עונת התיירות, חזרה ארצה צעירה בת 25 מטיול משפחתי באוסטריה, והעידה כי ביקרה ביער השחור יום אחד בלבד. שבועיים לאחר הטיול החלו להופיע אצלה תסמינים של שפעת האופייניים למחלה, ומשם מצבה הבריאותי הידרדר עד לקריסתה ואשפוזה במחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב שבתל אביב, כאשר היא אינה מסוגלת לתקשר עם הסביבה.

"גם אז נגמרו לנו החיסונים בשיא העונה. התקשרו עשרות משפחות בעקבות הפרסום על הצעירה ולא היה לי לתת להם", משחזר ד"ר אלי שוורץ, מנהל המרכז לרפואה טרופית ומחלות מטיילים במרכז הרפואי שיבא שבתל השומר. "החיסון מאוד יעיל, בארצות שהכניסו את זה אתה רואה איך התחלואה ירדה בצורה דרמטית".

"יש פה בעיה, אתה בעצם נמצא בסיטואציה שיש לך מחלה שהיא לא מאוד שכיחה, ההערכות הן שאחד ל-10,000 מטיילים שיוצאים לשהות של עד שבועיים שיקבלו את המחלה. יכול להיות שזה יראה כאילו אין סיכוי ממשי לחלות, אבל מנגד - למה לקחת סיכון? יש חיסון בטוח ואמין. הבעייתיות איתו בארץ זה המחיר והזמינות שלו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"הייתי מצפה שהנושא יהיה ידוע לכלל הציבור"

על אף הסכנה, זה כמה שבועות מחסני משרד הבריאות ריקים מחיסונים, והדבר יוצר תסכול ופחד בקרב מטיילים. מרין שוסטר, נשואה עם שני ילדים בני שלוש ושש מפתח תקווה, מתכננת לנסוע עם כל משפחתה בשבוע האחרון של אוגוסט לטיול ביער השחור. "אני כבר שבועיים מתקשרת יום-יום למרפאות מטיילים ושואלת אם הגיעו החיסונים ואומרים שאין במלאי", סיפרה. "גם כשפניתי ללשכת הבריאות בעיר שלי לא נתנו תשובה חד משמעית, התחמקו. בסוף הציעו לקבוע לי פגישת ייעוץ אבל התאריך היה למרבה האירוניה אחרי שאנחנו חוזרים. נאמר לי שנשארו כמה חיסונים במרפאת מטיילים בתל השומר, קבעתי פגישת ייעוץ אבל כבר יומיים אחרי הפגישה אזלו כל החיסונים".

"אני בכלל גיליתי על הנושא במקרה", הוסיפה. "חברה שנוסעת גם קראה כתבה על אנשים שנדבקו, סיפרה לי והתחלתי להתעניין. אבל כל מי שאני שואלת אותו שהוא נסע לאזור לא שמע על זה ולא ידע שהוא יכול בכלל להידבק. אין הסברים בשום מקום, לא אצל רופא משפחה, לא בסוכנות נסיעות, לא במרפאות. הייתי מצפה שזה יהיה ידוע לכלל הציבור".

החיסון ניתן בשלוש מנות, כאשר שתי המנות הראשונות ניתנות במרווח זמן של שבועיים עד ארבעה שבועות, ואילו המנה השלישית ניתנת חמישה חודשים עד שנה לאחר המנה השנייה. משמעות הדבר היא שגם אם בימים הקרובים יגיעו החיסונים, הם לא יהיו יעילים לעונת התיירות הנוכחית ולא לנסיעתם של משפחת שוסטר. "בשלב הזה הייתי מעדיפה כבר לנסוע בלי לדעת, כי עצם הידיעה שאנחנו לא יכולים להתחסן מלחיצה", אמרה. "זה ממש מרגיז ומלחיץ שאין לזה מענה. אנחנו בכל זאת ניסע אבל אני לא אהיה שקטה, כל עקיצת יתוש תקפיץ אותי".

"אין זה מקרי שהמבוטחים לא יודעים על החיסון"

על פי נתוני משרד הבריאות, משנת 2005 ועד היום התפרצה המחלה אצל שישה ישראלים שנסעו לאזור היער השחור. עם זאת, במשרד מציינים כי המחלה אינה מחויבת בדיווח למשרד הבריאות כך שיתכן כי המספר אף גבוה מזה.

עלות החיסון למבוגרים עומדת על 480 שקלים ולילדים 650 שקלים. מאחר שהחיסון אינו בסל הבריאות הבסיסי, משרד הבריאות אינו מממנו ונוסעים שאינם מבוטחים נאלצים לשלם את מלוא המחיר. גם קופות החולים אינן מממנות את החיסון, למעט הנחה מסוימת ללקוחות הביטוחים המשלימים. כך, למשל, בקופת חולים "מכבי", רק לקוחות "מכבי שלי" מקבלים את החיסון בעלות של 21 שקלים בלבד. בקופת החולים "כללית", הגדולה ביותר במדינה, אין החזרי תשלום כלל בעבור החיסון, גם לא בביטוח המשלים.

בקופת החולים "לאומית" מסבירים כי החיסון אינו ניתן במסגרת הקופה וממומן במסגרת החזרים לחיסונים לטיול בחו"ל. כך, הקופה מעניקה 80% מהוצאות הטיפול בפועל עד לתקרת החזר של 852 שקלים לטיפול. בקופת החולים "מאוחדת" רק לקוחות בעלי ביטוח "עדיף" זכאים ל-75% הנחה, אולם בקופה טוענים כי זהו הרובד הביטוחי השכיח ביותר.

"העובדה שאין פרסום והסברה לכל נוסע ליערות אירופה נובעת משיקולים לא רפואיים"

רופאים המומחים לרפואת מטיילים טוענים כי לא במקרה נוסעים אינם מכירים את המחלה והחיסון. לטענתם, היעדר "המאמץ ההסברתי" של קופות החולים לפרסם את המחלה והחיסון נובע רק בשל עלויות החיסון הגבוהות. "אין זה מקרי שאין פרסום לחיסונים ושהישראלים לא יודעים בכלל שיש חיסון טוב ואמין שמגן על הנוסע כמעט ב-100% מהמחלה", אומר י', אחד הרופאים המטפל במרפאה למחלות גאוגרפיות במרכז הארץ.

"מדובר בעלויות גבוהות, וזה יעד למשפחות בדרך כלל, כך שעלות החיסונים מגיעה ל-2,500 שקלים ואפילו יותר ברוב המקרים. הם מסתמכים על זה שהמחלה לא מתפרצת בכמויות גדולות בארץ ולכן אין טעם ליצור בהלה בציבור, שתוביל ללחץ ציבורי לממן את החיסון. אבל בשלוש השנים האחרונות יש כבר מקרה קשה בכל קיץ של ישראלים שחוזרים משם ואני מעריך שזה רק יגבר", אמר.

רופא אחר העוסק במלאכה הוסיף: "אין ספק שקופות החולים היו צריכות ללכת יותר לקראת הנוסעים. העובדה שאין פרסום והסברה מסודרת לכל נוסע ליערות אירופה נובעת משיקולים לא רפואיים".

משרד הבריאות: "בשל עיכוב בהגעת המשלוח קיים מחסור זמני"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כמו שאר חיסוני המטיילים, החיסון נעשה במרפאות המטיילים ובתשלום. ניתן לברר מול קופות החולים האם נכלל בחלק מהביטוחים המשלימים. בשל עיכוב בהגעת המשלוח קיים מחסור זמני. החיסון צפוי להיות זמין בימים הקרובים".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully