וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצבעה שתשנה את פני בתי הדין הרבניים

19.7.2015 / 15:00

הוועדה למינוי דיינים תתכנס בקרוב למנות דיינים חדשים שיהיו האנשים שכל אחד מאיתנו עלול לפגוש בשלב כלשהו בחיים. הם נבחרים באופן פוליטי, משיקולים מגזריים ולא ענייניים. הגיע הזמן שנציגי הכנסת שייבחרו יתחייבו לבחור דיינים על פי אמות מידה שוויוניות

הרב הראשי דוד לאו מגיע לביה"ח הדסה עין כרם בו מאושפז הרב עובדיה יוסף. יואב דודקביץ'
הרב הראשי דוד לאו/יואב דודקביץ'

ההצבעה שתשנה את פניהם של בתי הדין הרבניים - טור דעה

מאז הבחירות לכנסת וכינונה של הקואליציה חזרנו למתכונת "לילות שני" הארוכים במליאה. ח"כים חדשים מלאי מוטיבציה ש"באו לשנות", רוצים להוריד את יוקר המחיה ולחולל שינוי חברתי הופכים בן-לילה למכונת אצבעות מורמות בחסות המשמעת הקואליציונית או זו האופוזיציונית. ההצבעות נעות מתיקוני חקיקה טכניים כמו דחיית תחולה של חוקים, קרי – דחיית הביצוע של מה שהכנסת הקודמת החליטה עליו, ועד להעברת חוקים משמעותיים ביותר בקריאה שנייה ושלישית.






בתחילת הקדנציה הזו, בהתאם להסכמים הקואליציוניים, לילות שני כוללים באופן כמעט קבוע העברת סמכויות כזו או אחרת ממשרד ממשלתי אחד למשנהו. פעם עובר מינהל התכנון ממשרד הפנים לארגז הכלים של כחלון במשרד האוצר ופעם עוברת החטיבה להתיישבות יחד עם השר אריאל ממשרד הבינוי למשרד החקלאות. מה שלא כולם מבינים הוא שהעברת הסמכויות טומנת בחובה יותר מאשר אחריות על הגוף הממשלתי התורן שמועבר כאילו היה מדובר במשחק "חבילה עוברת". היא כוללת העברת סמכויות של שרים לפי חוק, כמו למשל הסמכות להתקין תקנות וצווים, מה שמקנה לשר החדש שורה שלמה של אמצעים ויכולות חדשים.







ביום שני שעבר עברו הסמכויות על בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים למשרד לשירותי דת. בתוך עסקת החבילה הזו עברה גם הסמכות של שרת המשפטים למנות טוענת רבנית לוועדה למינוי דיינים מכוח חוק הדיינים. לכאורה, עוד סמכות שולית בתוך המקרה הגדול של העברת בתי הדין. בפועל, יש כאן משמעות לא קטנה למהלך הספציפי – זהו עוד מאחז שליטה המשפיע לא מעט על מינוי הדיינים שעובר לחסות המפלגות החרדיות.





הוועדה למינוי דיינים היא זו שבוחרת וממנה את הדיינים החדשים בבתי הדין הרבניים ובכך מעצבת הלכה למעשה את הפנים של בתי הדין. כל שינוי רגולטורי של העברת סמכויות על בתי הדין מתגמד אל מול הכוח והסמכות של הוועדה – לקבוע מי ישב במקום אליו מתנקזות ההחלטות על התרת הנישואין של כמעט כל האזרחים היהודים במדינה שנאלצים להגיע לכך.


ביום רביעי הקרוב יתכנסו חברי הכנסת להצבעה חשאית במליאה באשר למינוי נציגי הכנסת לוועדה למינוי דיינים. המאבקים סביב המועמדות לנציג הקואליציה שהובטח למפלגת "יהדות התורה" חושפים טפח אחד באשר למניעים האמיתיים שעומדים בבסיס העניין. ח"כ ישראל אייכלר, נציג חסידות בעלזא, טוען שהובטח לו המקום. לעומת זאת ח"כ משה גפני, נציגה הבכיר של סיעת "דגל התורה" הליטאית, טוען שאייכלר ויתר על מקומו בכך שמונה ליו"ר הועדה לפניות הציבור ועל כן הוא דורש להיות הנציג. המאבק טעון; שני המועמדים חושפים שיניים והטיעונים הם בעיקר מי יוכל להכניס את "אנשיו" לרשימה. אייכלר מבקש למנות דיינים מהחסידות שלו, גפני מבתי המדרש שלו והבית היהודי את אנשי שלומם.

מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס, 5.5.2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
אריה דרעי בפגישה עם מועצת חכמי התורה של ש"ס/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הוועדה למינוי דיינים תתכנס בקרוב למנות בין 20 ל-30 דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים. הם יהיו האנשים שכל אחד מאיתנו עלול לפגוש בשלב כלשהו בחיים. הם נבחרים באופן פוליטי לחלוטין משיקולים מגזריים ופעמים רבות לא ענייניים. הגיע הזמן לדרוש שינוי ולהתחיל בכך שנציגי הכנסת שייבחרו ביום רביעי לכהן בוועדה יתחייבו לבחור דיינים על פי אמות מידה שוויוניות, בתשומת לב להתאמת המועמד לתפקיד ולהבנתו את הקושי של ציבור הלקוחות של בתי הדין.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully