וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר יוון: פגישת מנהיגי האיחוד האירופי בוטלה

לאור הקשיים של שרי האוצר של גוש האירו לגבש תגובה אחידה מול תכנית הרפורמות שהציעה יוון, בוטלה פגישת מנהיגי 28 מדינות האיחוד האירופי שתוכננה בבריסל ונועדה להכריע לגבי עתידה של יוון בגוש האירו

יונה לייבזון על יוון והמשבר הכלכלי באירופה ב-יולי 2015/עריכה: טל רזניק, נועה לוי, מעצב גרפי: אביחי ברוך

19 שרי החוץ של מדינות גוש האירו שהתכנסו אתמול בבריסל, מתקשים לגבש תגובה אחידה לתכנית הרפורמות שהגישה ממשלת יוון. תשע שעות של שיחות הסתיימו אתמול בחצות ללא הסכם, ושר האוצר ההולנדי ירון דיסלבלום, העומד בראש קבוצת שרי האוצר האירופים, הסביר: "השיחות מאוד נוקבות וקשות".

רבים משרי האוצר בגוש האירו הביעו ספקנות ופסימיות לנוכח היכולת של ממשלת יוון לאמץ את הגזרות והקיצוצים שהיא בעצמה הציעה. בשל הקושי הרב להגיע לסיכום, השיחות של שרי האוצר נמשכות היום ויתחדשו ב-17:00 אחר הצהריים.

הדחיה בדיונים הובילה לביטול פגישת מנהיגי 28 מדינות האיחוד האירופי שתוכננה להערב, גם כן בבריסל. בפגישה היו אמורים ראשי המדינות לדון בעתידה האיחוד האירופי לדון בעתידה של יוון בגוש האירו ובאיחוד האירופי, אבל היות שהמנהיגים נדרשים להתבסס על חוות הדעת המקצועית ועל תכנית עבודה שיניחו בפניהם שרי האוצר, ועידת הפסגה בוטלה. נשיא המועצה האירופית, הפולני דונלד טוסק, צייץ בטוויטר: "ביטלתי את כינוס מנהיגי האיחוד האירופי. שרי האוצר של גוש האירו יחדשו את הדיונים ב-16:00 וימשיכו עד למיצוי השיחות בנוגע ליוון".

עוד על משבר יוון והאירו:
הכדור במגרש האירופי: האם הצעת יוון תתקבל למרות משבר האמון?
שמעון פרנס מדווח מיוון: האם המשבר מורגש גם באיים השלווים?
הפרלמנט ביוון אישר את תכנית החילוץ החדשה של הממשלה

ירון דיסלבלום, שר האוצר של הולנד וראש קבוצת שרי האוצר האירופים, בדיונים בבריסל על הצעת הרפורמות בכלכלת יוון, 11 ביולי 2015. רויטרס
ירון דיסלבלום, שר האוצר ההולנדי שעומד בראש קבוצת שרי האוצר האירופים/רויטרס

לפי דיווחים שפורסמו בכלי תקשורת שונים, חלק מהמדינות בגוש האירו מתנגדות לתכנית שהציעה יוון, וסבורות ש-53 מיליארד אירו לשלוש שנים ליוונים הם סכום גבוה מדי. מתנגדת בולטת כזו היא פינלנד, שממשלתה טוענת שהיא לא תוכל להעביר בפרלמנט תמיכה בהצעה היוונית. לעומת זאת, איטליה מתעקשת לקדם עסקה בכל מחיר, למען שמירה על אחדות אירופה.

חלק משרי האוצר בגוש האירו, הבולט שבהם השר הצרפתי מישל סאפן, אמרו שההצעה היוונית היא "בסיס טוב למשא ומתן", ו"צעד ראשון בכיוון הנכון". ואולם, שרי אוצר אחרים טענו שהתכנית היוונית כללית מדי, והם מצפים לתכניות ספציפיות יותר, למשל בתחום ההפרטה ושינויים בשוק העבודה. כמו כן, מצפים בגוש האירו שהיוונים יפרטו את הצעות החוק הנוגעות לרפורמות ואת תאריכי היעד ליישומן כבר בשבועות הקרובים, וכן מנגנוני פיקוח שיבדקו שאלה אכן יושמו.

שר האוצר היווני אוקלידס צקאלטוס, שנוכח בדיונים בבריסל, מנסה לשכנע את עמיתיו שניתן לסמוך על יוון שתעביר את הרפורמות המתוכננות, אך הדבר אינו קל. שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה אמר: "לא נהיה מסוגלים להסתמך על הבטחות בלבד מצד היוונים". מצד שני, הגרמנים והיוונים הכחישו את הפרסום אתמול שלפיו גרמניה הכינה תכנית להוצאה זמנית של יוון מגוש האירו.

בתוך כך, יוון מחויבת להחזיר חוב בסך שלושה מיליארד אירו ביום שני הבא לבנק המרכזי האירופי. זאת אחרי שכשלה בהחזרת חוב של 1.6 מיליארד אירו לנושים בחודש שעבר. "היו לנו שיחות עומק בנוגע להצעות של יוון", הוסיף דיסלבלום. "דנו בנושא האמון, אם ניתן לסמוך על ממשלת יוון. כמו כן, דנו בסוגיות הכלכליות הרלוונטיות, אבל טרם הגענו למסקנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully