וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט ביוון אישר את תכנית החילוץ החדשה של הממשלה

בתום דיון לילי אישר הפרלמנט באתונה את הצעת הממשלה להסדר עם מדינות גוש האירו, שלפיה תקבל יוון הלוואה של 53.5 מיליארד אירו בתמורה לביצוע רפורמה במסים ובפנסיה. במהלך היום יתכנסו שרי האוצר של מדינות גוש האירו כדי לבחון את ההצעה

יונה לייבזון על יוון והמשבר הכלכלי באירופה ב-יולי 2015/עריכה: טל רזניק, נועה לוי, מעצב גרפי: אביחי ברוך

(צפו ביונה לייבזון מנתחת את הסיבות לקריסת יוון)

הפרלמנט היווני אישר הלילה (שבת) את הצעת הממשלה להסדר החוב של יוון עם מדינות גוש האירו. כמה מחברי מפלגתו של ראש הממשלה, אלכסיס ציפראס, התנגדו להצעה שהגיש בליל חמישי. חלקם הצביעו נגד תכנית החילוץ, חלקם נמנעו וחלקם נעדרו מההצבעה. למרות המרד בתוך מפלגתו, זכתה התכנית לתמיכה גדולה בפרלמנט והיא אושרה ברוב של 251 לעומת 32 מתנגדים. לאחר ההצבעה אמר ציפראס כי התמיכה הגורפת מהווה "מנדט חזק להשלמת המשא ומתן להשגת הסכם בר קיימא והוגן מבחינה כלכלית וחברתית".

על פי תכנית הצנע של הממשלה היוונית, בתמורה להלוואה של 53.5 מיליארד אירו שתיפרס על פני שלוש שנים, מציעה יוון רפורמה במסים ובפנסיה. עוד מתכננת הממשלה להעלות את שיעור המע"מ על מסעדות, לשנות את הסדרי הפנסיה ולקבוע לוחות זמנים ברורים להפרטות של חברות ממשלתיות.

במהלך היום יתכנסו שרי האוצר של מדינות גוש האירו,יחד עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הבנק האירופי מאריו דראגי ונשיאת קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד כדי לבחון את ההצעה של ממשלת יוון לקבלת סיוע מהנושים – האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית. אתמול התייחס לנושא ירון דייסלבלום, נשיא "אירוגרופ", קבוצת שרי האוצר של גוש האירו, ואמר כי שרי האוצר עשויים לקבל "החלטה חשובה" בפגישת החירום. וא הוסיף כי ההצעה של אתונה "מקיפה".

עוד על המשבר ביוון:
מיתוסים נגד עובדות: האם כל מה שאומרים על היוונים נכון?
וואלה, הבנתי: שחיתות ושרירים מול אירופה - הסיבות לקריסת יוון
ציפראס: "הפכנו למעבדת הצנע של אירופה - הניסוי כשל"

אלפים מפגינים מול הפרלמנט באתונה נגד אישור ההצעה החדשה לנושים, 10 יולי 2015. רויטרס
רוב היוונים רוצים להישאר בגוש האירו. אלפי המפגינים מול הפרלמנט באתונה, הלילה/רויטרס

במהלך הדיון שקדם להצבעה אמר ציפראס כי ההצעה החדשה לנושים יכולה להשאיר את יוון בגוש האירו. הוא הוסיף כי התכנית החדשה טובה מזו שנדחתה על ידי הבוחרים במשאל העם בתחילת השבוע וציין כי הוויתורים חשובים על מנת להשיב את החוב העצום של יוון לנושים.

עוד לפני ההצבעה הבטיח לעצמו ציפראס את גיבוי מפלגות האופוזיציה המרכז-ימניות, אך נתקל דווקא בהתנגדות קשה מצד רבים ממפלגתו, "סיריזה". "העמדה של סיריזה היא שלא צריך להישאר בגוש האירו בכל מחיר", אמר יאניס קורטקיס, בן 41, תומך המפלגה שהפגין הלילה בכיכר סינטגמה. "להסכם החדש שמתבשל אין שום סיכוי לצמיחה, צעדי הצנע ישפילו אותנו".

ראש ממשלת יוון בפרלמנט האירופי, בריסל, יולי 2015. רויטרס
מתחזק בסקרים. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בפרלמנט האירופי, השבוע/רויטרס

למרות התנגדותו, קורטקיס ודומיו הם לא הרוב במדינה. סקר אחרון בנושא שנעשה על ידי מכון סקרים מקומי עבור העיתון "פרהפוליטיקה", מצביע על כך ש-84% מהיוונים רוצים להישאר בגוש האירו והם מוכנים לעשות הרבה בשביל זה. לעומת זאת, רק 12% רוצים לחזור לדרכמה. עוד עולה מהסקר כי מפלגתו של ציפראס רק מתחזקת: 45.6% מהנשאלים טענו שיצביעו ל"סיריזה", שזכתה ב-36.3% מקולות המצביעים בבחירות האחרונות. לעומת זאת, מפלגת הימין-מרכז, "הדמוקרטיה החדשה", נחלשה מעט, וירדה מ-27.8 אחוזי תמיכה ל-22.7%.

במקביל לדיונים בפרלמנט הפגינו הלילה אלפי בני אדם מול בניין הפרלמנט באתונה. המפגינים טענו כי ההצעה דומה מדי להסכם החילוץ שנדחה באופן גורף במשאל העם ביום ראשון, בשל התנגדות לתכנית הצנע שדורש האיחוד האירופי. "יוון היא לא קולוניה", קראו המפגינים, רבים מהם חברי המפלגה הקומוניסטית (KKE), שנשאו שלטים ונופפו בדגלי הלאום. ההפגנה שהתרחשה הלילה הייתה אמנם קטנה מהפגנות הענק שהתקיימו לפני משאל העם, אך היא מסמלת את ההתנגדות העמוקה בקרב העם לכל מינון חדש של צנע.

(עדכון ראשון: 00:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully