וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשי זה לגמרי לבד? החופש הגדול הוא לא פשוט

תלמידים מרבים לספר עד כמה הם מחכים לחופש הגדול, אך עבור חלקם מדובר בתקופה לא פשוטה, מלווה במצוקה רגשית. ד"ר שירי דניאלס מסבירה מהיכן נובעת המצוקה וכיצד ניתן לסייע. לגזור ולשמור

אישה בודדה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

החופש הגדול הגיע, וכבר צצות כותרות המזהירות מפני "החופש הגדול- סקס, סמים, אלכוהול ואלימות". אך ישנה גם סכנה אחרת, פחות מדוברת: מצוקה רגשית ותחושת בדידות קשה שחלק לא מבוטל מבני הנוער חווה. עבור אלה, החופש הגדול לא טומן בחובו מסיבות, ים, בילויים, נופש ויציאות. מבחינתם, חופשי - זה לגמרי לבד.

למרות שתלמידים מרבים לספר עד כמה הם מחכים בקוצר רוח לחופש הגדול, עבור חלקם מדובר בתקופה לא פשוטה, מלווה במצוקה רגשית. בעקבותיה עולות לעיתים גם תחושות של אשמה, תסכול ובושה - רגשות שנובעים מקיומו של פער בין הציפיות מהחופשה לבין תחושות של החמצה ואכזבה מהמציאות.

מדוע מהווה החופש הגדול קרקע פורייה למצוקה רגשית? יש כמה סיבות עיקריות לכך: הראשונה היא סדר היום המשתנה. כבר לא ניתן להסתמך על משענת השגרה, שמעניקה גם תחושת ביטחון. סיבה נוספת היא תחושת בדידות: למתבגרים שחווים קושי ביחסים החברתיים ובעלי מעגלי תמיכה לא גדולים גם בשגרת לימודים, מדובר במצב שעלול להעצים בדידות ותחושת ניכור. סיבה שלישית היא תקופת המעבר, בין שכבה לשכבה ואף בין בית ספר אחד למשנהו. כל מעבר הוא למעשה שינוי שמהווה מצב לחץ כתוצאה מפרידה מהמוכר, ודורש מהמתבגר משאבי הסתגלות והתמודדות.

גם הזמן החופשי הרב עלול להיות גורם שלילי: בני נוער רבים מדווחים על שעמום, אשר עלול לגרור התנהגויות מסכנות המובילות למצוקות רגשיות. בנוסף לכך, מתבגרים שמתמודדים עם הצקה ובריונות במהלך שנת הלימודים לא בהכרח ימצאו מפלט בחופשה ועלולים לסבול מבריונות ברשת, נידוי וחרם.

בני נוער בגן מאיר. יותם רונן
בני נוער רבים מדווחים על שעמום שעלול לגרור התנהגויות מסכנות/יותם רונן

כיצד לסייע? המלצות להורים

1) בססו תקשורת בריאה ופתוחה עם ילדיכם המתבגרים ועודדו אותם לפנות אליכם בכל פעם שהם מרגישים צורך.

2) הקשיבו למתבגר ולתחושותיו ללא שיפוטיות וביקורת ושדרו לו כי אתם עומדים לצדו. הימנעו מביטויים מאשימים וביקורתיים ("אתה טועה", "לא ניסית מספיק"), ואל תעודדו ויכוח ("כן, אבל...").

3) גלו התעניינות ואל תפחדו לשאול. שאלו שאלות פתוחות המזמינות את הילד לשתף ולחלוק אך אינן מתפרשות כחקירה.

4) היו אמפתיים אך הקפידו לשמור על קור רוח ולהימנע מתגובות אמוציונאליות מוגזמות.

5) תנו מקום ולגיטימציה לתחושות ילדיכם. ביטויים כמו "אין מה לדאוג", "יהיה בסדר" או "בוא נחליף נושא" עלולים ליצור תסכול ועלבון. כמו כן, הימנעו מביטויי חוסר סבלנות שמשדרים חוסר אכפתיות. אפשרו למתבגר לספר על אירועים ואנשים משמעותיים בחייו בהתאם לרצונו ובקצב שלו.

6) חזקו תחושת מסוגלות. סייעו למתבגר לזהות בעצמו כוחות התמודדות ומקורות תמיכה חיצוניים, לחיזוק האמון והביטחון בכישוריו וביכולתו להתמודד עם קשיים. אל תייעצו או תיתנו הוראות ופתרונות ("אתה צריך", "אני במקומך הייתי...", "מדוע אינך...").

7) העבירו מסר מווסת ומרגיע. קשיים רבים מאפיינים את תקופת ההתבגרות, אך המשברים הנם זמניים. חשוב לעזור למתבגר להבין שהוא אינו חריג בסבלו.

8) שמשו עבור ילדיכם מודל חיובי לחוסן ולהתמודדות. רצוי כי מעת לעת, הורים ישתפו את ילדיהם המתבגרים בקשיים ובמצוקות אישיות, בהתאם לגיל הילדים וליכולת ההבנה שלהם.

9) אל תישארו לבד. לא קל להורים לצפות בילדיהם סובלים וכואבים. גייסו גם לעצמכם מעגלי תמיכה ושתפו אחרים ברגשותיכם.

10) בעת הצורך, אל תהססו לקבל ייעוץ של איש מקצוע ביחס לאופן התמיכה במתבגר כמו גם במתן טיפול מקצועי העונה על צרכיו. בנוסף, שירות ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) באינטרנט מציע למתבגרים לפנות בכל מצוקה או קושי במהלך החופש הגדול באמצעות מייל, צ'ט או פורום. ומכל טלפון: 1201.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully