וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולחנות צמודים למורה, יציאה חסומה: כך נראית הצפיפות בכיתות

הורים בבית ספר בראשון לציון, מהצפופים בארץ, ערכו מדידה מקצועית וגילו שגודל הכיתות קטן ביחס לתקן ולכמות התלמידים. "משרד החינוך הציע להביא שולחנות קטנים יותר. זה פתרון?". משרד החינוך: "פועלים לספק את המענה הטוב ביותר"

צילום: יותם רונן, עדי אייזמן; עריכה: גדי וינסטוק

(הורי התלמידים השובתים הביאו סרדינים ללשכתו של בנט)

בבסיס "מחאת הסרדינים", שעלתה שלב אתמול (ראשון) והובילה לשביתה ב-70 יישובים ברחבי הארץ, עומדת הדרישה להקטין את מספר התלמידים בכיתה – אולם נוסף לכך עולה בעיה נוספת, והיא גודלן של כיתות הלימוד בבתי ספר רבים בישראל.

כך למשל, בבית הספר "רעות" שבראשון לציון, המונה כ-650 תלמידים, לומדים בכיתה בין 36 ל-40 ילדים וילדות. בית הספר הינו התשיעי בארץ בצפיפותו – עם ממוצע של 36.6 תלמידים בכיתה. אלא שבבית הספר סובלים התלמידים מבעיה נוספת: כיתות הקטנות פיזית מהמותר בתקן של משרד החינוך. בית הספר פועל כבר קרוב ל-40 שנה, ובמקור נתן מענה לשכונה שבה הוא ממוקם. בפועל לומדים בו תלמידים מארבע שכונות בעיר, ומדי שנה מתווספים אליו עוד ועוד ילדים. אז מה הפתרון של בית הספר לדוחק הרב? דחיסת שולחנות לקירות, הקטנת מרחב התנועה החופשי והפיכת הכיתות ל"מבוך".

עוד בנושא
ההורים הגיעו למשרדו של בנט עם קופסאות סרדינים: "תתעורר"
הלימודים הושבתו ב-70 יישובים: "לא ניתן לילדים להיכנס לכיתות
"מחאת הסרדינים" בכנסת: עשרות הורים וילדים הפגינו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השורה הראשונה צמודה לשולחן המורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההורים המודאגים פנו להנהלת בית הספר ולנציגות ועד ההורים העירוני בבקשה שיימצא פתרון לילדיהם. לטענתם, הם ביקשו לקבל מודד מאושר על ידי משרד החינוך שיבחן את שטח הכיתות, את המרחק בין השולחנות ללוח ואת פתחי המילוט - אך לטענתם סורבו. במכתב שנשלח בשבוע שעבר לראש העיר, דב צור, שטחה הנהגת ההורים הבית-ספרית ובראשה רויה שוורץ את ממצאי הבדיקה שערכה באופן עצמאי בבית הספר.

"במדידה שביצענו מצאנו כי שטח הכיתה קטן ואינו עומד בתקן הנדרש על פי משרד החינוך. שטח הכיתה שנותר, לאחר החסרת החללים שאינם ניתנים לניצול הינו 42.05 מ"ר". לטענתה, לפי קובץ תקנות התכנון והבנייה, המתייחס לדרכי מילוט בבתי הספר, השטח לנפש במ"ר בכיתה במוסדות חינוך הינו 1.25 מ"ר נטו. אלא שלדבריה, "כיום השטח שהתלמידים בבית הספר רעות מקבלים הינו 1 מ"ר, כלומר 20% פחות מהתקן". מנתונים אלה עולה שמספר הילדים המרבי בממוצע בכיתה היה אמור להיות 33 בלבד.

ההורים מזהירים: בחירום הילדים לא יוכלו להימלט מהכיתה

אגף בינוי ורישוי מוסדות במשרד החינוך מפרט בצורה ברורה את המאפיינים לכיתה תקנית. בבדיקה שביצעו ההורים עולים שלושה כשלים חמורים. "טור השולחנות הראשון הוצמד לקיר היציאה, כשהתקן מחייב חצי מטר מהיציאה", נטען במכתב שהועבר לראש העיר. עוד מצאו ההורים בבדיקה כי השורה הראשונה של הכיסאות צמודה לשולחן המורה - כשהתקן הוא מרחק של 2.8-1 מטרים. השורה הזו מן הסתם גם חוסמת את דרכי המילוט מהכיתה. "השולחנות בכיתה צמודים זה לזה ולעתים מחוברים לחלוטין, בעוד הדרישה מדברת על חצי מטר מרחק ביניהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גודל הכיתה בירוק מול הגודל שהיה אמור להיות לפי התקן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההורים צירפו למכתב שרטוט של גודל הכיתה המכיל את השולחנות והציוד, אל מול מה שאמור להיות בתקן משרד החינוך. הם הדגישו כי הצפיפות והדוחק מונעים הלכה למעשה פינוי בשעת צורך. "במקרה חירום שמצריך פינוי מידי מהכיתה, אין באפשרות הילדים להימלט מהכיתה בצורה שאינה מסכנת את עצמם או אחרים", אמרה שוורץ "המצב בפועל גרוע עוד יותר. בשל הצפיפות, מחנכות רבות, מחוסר ברירה ומתוך תסכול, יצרו ארגון שולחנות בצורת שתי וערב, אשר חוסם עוד יותר את דרכי המילוט". גם ביומיום הנגישות בעייתית. לאחרונה נפצעה ילדה בכיתה ה' מבית הספר בפניה, אחרי שמעדה בניסיון לדלג מעל כיסא שחסם את היציאה. היא טופלה במוקד קופת החולים.

"אם פורצת עכשיו מלחמה כמו בקיץ הקודם, לילדים שלנו ייקח חמש דקות להגיע למרחבים הבטוחים - כאשר באזור שלנו נותנים רק דקה וחצי", אמרה שרון מרדכי, אם לשני תלמידים בבית הספר, בכיתות ג' ו-ה'. "משרד החינוך אמר לוועד ההורים בתגובה ש'הם כבר ישלחו לנו שולחנות יותר קטנים'. זה פתרון?", שאלה בכעס. לדבריה, עם הגידול הטבעי של התלמידים הנרשמים לבית הספר, "שנה הבאה שכבת ג' שלנו מונה 40 תלמידים בכיתה בכל ארבע הכיתות בשכבה". גם ביומיום, ובלי קשר לעתות חירום, המצב בעייתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר ארגון ההורים העירוני אבי צרף טען כי הוא פנה למחלקת החינוך ברשות, שקיבלה תשובה ממשרד החינוך שלפיה גודל הכיתה תקין ומאושר על ידי כל הגורמים. "אחת ההצעות שהועלו זה להביא שולחנות קטנים יותר. גם אני חושב שהכיתות מאוד בעייתיות, ולא אמורות להכיל כל כך הרבה תלמידים בגלל הצורה שלהן - אבל משרד החינוך קובע".

מחר בבוקר יגיש פורום ועדי ההורים היישוביים פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במטרה להורות למשרד החינוך ליישם את החלטת הממשלה מ-2008, שתכליתה להגביל את מספר התלמידים בכיתה ל-32.

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר בתגובה: "המחוז פועל מול הרשות המקומית ואגף הבינוי במשרד החינוך, כדי לתת את המענה המיטבי לילדים הלומדים בבית הספר".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מנהל החינוך בעירייה קיים דיון בנושא צורתן הגיאומטרית של הכיתות והשפעתן על התנהלות הלימודים בשיתוף הנהלת בית הספר וועד ההורים הבית ספרי. צורת הכיתות בבית הספר רעות מחייבת לתקנן תקנים בהתאם לגודל ולצורה הפיסית שלהן. בקשה בנושא זה הועברה למשרד החינוך, שכן הדבר מצוי בתחום אחריותו.
בכל מקרה, הוחלט כי בשנה הבאה ילמדו בכיתות א' עד 33 תלמידים בכיתה".

(עדכון ראשון: 23:00)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היציאה חסומה על ידי שולחן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully