וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 55 ימים בשביתת רעב: העציר הפלסטיני שוחרר מאזיקים

28.6.2015 / 18:49

ב-5 במאי פתח חאדר עדנאן בשביתת רעב, במחאה על מעצרו ללא משפט. בתחילת החודש אושפז בגין מצבו, אך נותר אזוק למיטתו בהוראת שב"ס. אחרי התערבות של "רופאים לזכויות אדם" הוא שוחרר מהכבילה. "הוא לא מסוכן"

רויטרס

(עדנאן ב-2012, אחרי שהסתיימה שביתת הרעב הראשונה שלו)

חאדר עדנאן, עציר ביטחוני השובת רעב כבר 55 יום במחאה על מעצרו ללא משפט, אושפז בתחילת החודש בחדר מאובטח בבית החולים אסף הרופא ונאזק למיטתו ביד אחת וברגל אחת. כעת, ייתכן שנרשם הישג קטן לטובתו: בשירות בתי הסוהר (שב"ס) החליטו לעת עתה לשחררו מהכבילה למיטתו. זאת, לאחר ביקורת שהשמיעו ארגוני זכויות אדם בעניין.

חאדר עדנאן. רויטרס
עדנאן/רויטרס

בשב"ס אמרו כי נכון לעכשיו העציר אינו כבול, אך הוסיפו אין התחייבות למשך הזמן שהסטטוס הזה יימשך. "הערכת מצב מתבצעת כל העת, ולאורה מתקבלות החלטות מבצעיות גם בשאלת הכבילה. אופן כבילת אסיר בבית חולים היא בהתאם לנסיבות הפרטניות של כל חולה, המאפשרות את האיזון הראוי בין שמירה על כבודו ופרטיותו של האסיר וזכותו לטיפול רפואי הולם, ומאידך שמירה על האינטרס הציבורי במניעת הימלטותו של האסיר והבטחת שלום הציבור", נמסר משב"ס.

עוד ידיעות בנושא בוואלה!NEWS
האסיר הביטחוני ששובת רעב והפך לסמל המאבק הפלסטיני בכיבוש
זו לא הפעם הראשונה: עדנאן שבת רעב גם ב-2012

חדרו של האסיר השובת רעב חאד?ר עדנאן, באסף הרופא. יוני 2015. רועי שרון, מערכת וואלה! NEWS
מאבטחים מחוץ לחדרו של עדנאן בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, רועי שרון

על פי מקורות פלסטיניים, מצבו של עדנאן חמור ביותר. שר האסירים הפלסטינים, עיסא קראקע, אמר אמש כי עדנאן עלול למות בכל רגע. הוא האשים את השב"כ בהתמהמהות ניהול המו"מ לסיום שביתת הרעב של עדנאן ואמר: "הוא כל פעם דוחה אותו בכמה שעות או כמה ימים". סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התערב באופן אישי במגעים לשחרורו של עדנאן כדי להביא לשחרורו עוד לפני סיום הרמדאן, באמצע חודש יולי.

משפחתו של עדנאן, שהורשתה לבקר אותו היום מסרה כי הוא מתעקש להמשיך בשביתתו – עד שישוחרר או עד שימות. על פי הספרות הרפואית, במצב של שביתת רעב התלויה במים בלבד מעל 42 יום צפויים סיבוכים חמורים ומסכני חיים.

הפגנה למען חא'דר עדנאן, פברואר 2012. AP
הפגנה בעזה למען עדנאן/AP

בביקור של יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, ביום שישי שעבר, הוסרה לבקשתו כבילתו של עדנאן אך הוחזרה שוב לאחר מכן. עמותת "רופאים לזכויות אדם" מתחה ביקורת על החלטת בית החולים להסכים לכבילתו למיטה של העציר בעל כורחו. "בגין מצבו הרפואי, הוא עלול להיכנס למצב של חוסר הכרה וקריסת מערכות, ויכולתו לעמוד על שתי רגליו מוטלת בספק, ובוודאי שאינו מסוגל להימלט או להעמיד בסיכון אף אחד במצבו הרפואי הקשה", נכתב בפניית הארגון לשב"ס.

"יכולתו להוות סיכון כלשהו למישהו היא אפסית"

עוד נכתב בפנייה כי "אנו סבורים שיש ספק לגבי חוקיות פקודה זו ואופן הפעלתה ופרשנותה על ידי שב"ס. אנו סבורים, כי הפקודה מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לחוק זכויות החולה, לפקודת בתי הסוהר, לעקרונות של אתיקה רפואית, לערכי יסוד של כבוד החולה והאדם ולשיטה המשפטית שלנו. כבילתו של האסיר בעת הזו, מהווה פגיעה אנושה בכבודו ופגיעה מיותרת בטיפול הרפואי ובמצבו הרפואי".

כמו כן, כתבו בעמותה כי "מדובר באדם השובת רעב מאז ה-6 במאי. יכולתו להוות 'סיכון' כלשהו למישהו היא אפסית. אנו מוצאים לנכון לציין את הנזק הבריאותי וההשפלה המיותרת, העלולים להיגרם לאדם במצב כה מדורדר ורגיש מאיזוקו למיטה משך רוב שעות היממה. שב"ס בתשובתו לא מסר כל נימוק לכבילתו ולמעשה הוכיח כי השיקולים העומדים מאחורי כבילתו הם חלק מהלחץ ששב"ס מפעיל עליו. בכוונתנו להמשיך לפעול בנושא זה, כולל בחינת נקיטת צעדים משפטיים".

בשב"ס ובשב"כ קיימו בימים האחרונים כמה הערכות מצב בעניינו ובמערכת הביטחון חוששים כי אם מצבו ידרדר עד לכדי מצב בלתי הפיך עלול הדבר לגרור עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל ביהודה ושומרון וגם להתפרעויות בבתי הכלא הישראלים מצד האסירים ביטחוניים.

בהכנת הידיעה השתתף אבי אשכנזי

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully