וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניית הרכבת הקלה בגוש דן: "הקדימו יציאתכם לעבודה בשעה"

22.6.2015 / 11:29

בתחילת אוגוסט יחלו החפירות לבניית הרכבת הקלה בעלות של מיליארדי שקלים, והן צפויות להסתיים ב-2021. מנכ"ל נת"ע התייחס לחסימות הכבישים הצפויות: "אין סיבה שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה. זו בקשה סבירה"

צילום: עמוד היוטיוב של חברת נת"ע, דוד קורן, ישראל סאן; עריכה: יאיר דניאל

לקראת בניית הרכבת הקלה בגוש דן, שתחל באוגוסט, כינסו משרד התחבורה וחברת נת"ע מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, ובה הכריז השר ישראל כץ על תחילת העבודות, שילוו בחסימת כבישים באזור. במסיבת העיתונאים הציגו משרד התחבורה וחברת נת"ע את בקשותיהם מהנהגים בזמן עבודות הבנייה, הצפויות להימשך בין חמש לשבע שנים, ובהם שינוי שעות הנסיעה לעבודה ובחזרה. "אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה", אמר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און. "לא מדברים על משהו קיצוני, אבל אם נבקש להגיע לתל אביב לא ב-9:00 בבוקר אלא ב-8:00 זו בקשה סבירה".

נוסף על שינוי שעות הנסיעה, התבקשו הנהגים לתכנן מסלולי נסיעה חלופיים, לחבור לנסיעות משותפות בכלי רכב פרטיים, להשתמש בחניוני ה"חנה וסע" ובשירותי השאטלים ובתחבורה ציבורית נוספת. כמו כן, פורטו הפתרונות שיוצעו לתושבים ולבתי העסק באזור שייפגע מהבנייה הממושכת. נמסר כי התקיימו עד כה כ-150 מפגשים עם תושבים ועם סוחרים, הוקם מוקדם טלפוני ונציגי קשרי קהילה הוצבו במתחמי התחנות. כמו כן, התחייבו המשרד והחברה לאפשר גישה ישירה של הולכי רגל לכל בתי העסק, פריקה וטעינה בשעות קבועות ביום ופרסום בתי העסק לעידוד הגעת לקוחות. כמו כן, החניונים הסמוכים לבתי העסק יישארו פתוחים.

בר און הצהיר במסיבת העיתונאים כי העבודות יחלו רק לאחר שייחתם הסכם עם המשטרה בנוגע לאכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים). "יש למשטרת ישראל תקנים לאכיפה בנת"צים ולמימוש הסדרי התנועה והכוונת התנועה כתוצאה מאותם הסדרים, נכון, המסמך עוד לא חתום, מתווכחים על מילה פה, מילה שם, אבל הנושא הזה סגור. לא נתחיל בעבודות ללא סגירה מוסכמת ומסודרת עם משטרת ישראל בשני הנושאים: אכיפה בנת"צים והכוונת התנועה".

מסיבת עיתונאים לקראת תחילת עבודות הבנייה של הרכבת הקלה, יוני 2015. דוד קורן
מסיבת העיתונאים של משרד התחבורה וחברת נת"ע, היום/דוד קורן

במסיבת העיתונאים התייחס שר התחבורה ללוח הזמנים של בניית הרכבת הקלה, ואמר: "אם משה הוציא את בני ישראל מהמדבר ב-40 שנים, אנחנו הולכים לעשות את זה בשש שנים. ככל שזה יידחה, זה יהיה בלתי-אפשרי יותר", הסביר השר כץ. "זה יחזיר אותנו לאותם 60 שנה של רעיונות". עם זאת, הוא הודה: "ברור שאם היינו עושים את זה לפני עשרות שנים זה היה קל יותר, היה אפשר לעשות עוד דברים".

כץ הסביר כי תל אביב, וגוש דן בכלל, הם המרכז העסקי הגדול ביותר, שאליו מגיעים מכל הארץ. "אנו עושים את העבודות שיחברו את גוש דן ותל אביב אל העולם המתקדם", אמר כץ. "זהו דבר שלא ייאמן, איך יותר מ-60 שנה שבמדינות מפותחות הקימו הסעת המונים, כאן בגוש דן זה לא קרה עד היום". הוא התייחס לסיבה שבגללה הפרויקט השאפתני לא יצא לדרך עד כה, ואמר: "הזכיינים לא היו מסוגלים בשום דרך לבצע את הפרויקט האמיתי. ההחלטה למעשה הייתה אם ממשיכים לדשדש או יוצאים לדרך חדשה. החלטנו –הטלנו על נת"ע את המלאכה, ואנחנו נמצאים כאן היום".

השר הוסיף כי הוא ביקש מחברת נת"ע לעבוד בשקיפות מלאה על מנת שתהליך יהיה חשוף לאנשי עסקים, לתושבים ולרשויות. הוא עוד דיבר על כך שמסלול הרכבת יהיה בחציו מעלה לקרקע, והחצי השני מתחתיו. "כל קילומטר שמתבצע מתחת לפני הקרקע – זה חשוב ביותר", הסביר. "אני הנחיתי את נת"ע לפעול ככל שניתן שזה יהיה מתחת לפני האדמה, גם אם זה יעלה יותר. זה ישביח את הקרקע שמעל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם היינו עושים את זה לפני עשרות שנים זה היה קל יותר". כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך לשאלת וואלה!NEWS מדוע נת"ע ומשרד התחבורה אינם פועלים בשיתוף עם משרד הפנים ועם עיריית תל אביב כדי להעניק הקלות בארנונה לבעלי עסקים הצפויים להיפגע, השיבה סמנכ"לית התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, קרן טרנר כי זהו אינו המנדט שלהם. "הנחה בארנונה קשור לחקיקה. גם ברכבת הקלה בירושלים לא עברה חקיקה בנושא הזה", הסבירה. המדינה אינה נותנת הנחות בארנונה, אנחנו לא רואים בכך אחריות שלנו". עיריית תל אביב, לעומת זאת, מסרה כי מדובר בפרויקט של חברת נת"ע ושל משרד התחבורה, ולפיכך עליהן להגדיר מדיניות זו מול משרד הפנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החפירות הראשונות צפויות לצאת לדרך ב-2 באוגוסט, לאחר שנים של עיכובים והמתנה לאישורים. הרכבת צפויה לשרת את תושבי הערים פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים. אלא שכריית המנהרות בתל אביב וברמת גן צפויה לגרום לחסימות כבישים מרכזיים ולשנות את פני התנועה. מדובר בהפרעה לתנועה בסדר גודל חסר תקדים בישראל.

העבודות יחלו בשבעה מתחמים מרכזיים, חמישה בתל אביב ושניים ברמת גן, וכתוצאה מכך ייחסמו לתנועה גשר מעריב, קריית הממשלה ומתחם הבורסה ברמת גן. התחנות שבנייתם תחל כבר באוגוסט הן תחנות יהודית, אלנבי וקרליבך בתל אביב ואבא הלל וביאליק ברמת גן. באוקטובר יצטרפו העבודות לבניית תחנות ארלוזורוב ושאול המלך.

3,500 מקומות חנייה בשיטת "חנה וסע"

כתוצאה מסגירתו של גשר מעריב לכלי רכב ולהולכי רגל, צפויים להינזק מאות בתי עסק באזור שיסבלו מאובדן הכנסה. באזור צפויה להיות מצוקת חנייה, דרכי הגישה למקום יהפכו בעייתיות ויפריעו ללקוחות וייחסמו חזיתות של בתי עסק. כמו כן, ייחסמו הגישות מנתיבי איילון צפון ואיילון דרום לאזור, וכך גם אורח החיים של התושבים באזור ייפגע.

על מנת להתמודד עם הנוסעים הרבים הכינה נת"ע תכנית "חנה וסע", שתשרת את הנכנסים והיוצאים מהעיר תל אביב. התכנית תחל לפעול ב-2 באוגוסט, וייבנו במסגרתה 3,500 מקומות חנייה שבהם יוכלו בעלי כלי הרכב הפרטיים להחנות את המכוניות שלהם, ולאחר מכן לעלות על שירות שאטלים שיסיע אותם לתל אביב ולרמת גן. המערך יפעל בתדירות של חמש דקות בשעות השיא. כמו כן, התחבורה הציבורית לאורך תוואי העבודות תתוגבר, וייבנו נתיבים נוספים לאורך תוואי העבודות. כוח משטרה ייעודי צפוי לפעול במקום על מנת לסייע לסדר.

תחנה תת קרקעית יהודית, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת יהודית/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית אלנבי, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת אלנבי/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית קרליבך, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת קרליבך/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית ארלוזורוב, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת ארלוזורוב/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית שאול המלך, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת שאול המלך/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית אבא הילל, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת אבא הלל/צילום מסך, חברת נ.ת.ע
תחנה תת קרקעית ביאליק, הרכבת הקלה, תל אביב. חברת נ.ת.ע, צילום מסך
תחנת ביאליק/צילום מסך, חברת נ.ת.ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully