וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר שהכה חייל יוצא אתיופיה לא יואשם; משפחתו: "נבעיר את השטח"

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי התנהגותו של השוטר שתועד מכה את דמאס פיקדה, ואשר פוטר משירות יממה לאחר מכן, לא מעידה על עבירה פלילית. אחיו של פיקדה: "נצא שוב לרחובות". פרקליטו: "ניסיון לרצות את השוטרים". משרד המשפטים: "החייל תקף ראשון את השוטר"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד האירוע האלים שבו הותקף פיקדה, בחודש אפריל)

השוטר החשוד בהכאת החייל דמאס פיקדה, שבעקבותיה החלה המחאה של בני הקהילה האתיופית בישראל נגד אלימות שוטרים, לא יועמד לדין – כך קבע היום (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. בכך אימץ וינשטיין את המלצתו של פרקליט המדינה, שי ניצן, ואת המלצתה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). לפי המלצת מח"ש, הוחלט להעביר את העניין למחלקת המשמעת במשטרה, שתבחן את התנהלות השוטר בפן המשמעתי. פיקדה הודיע כי יערער על ההחלטה.

אחיו של פיקדה, חייל שבחר שלא להגיב בשמו, התייחס להחלטתו של וינשטיין וטען כי המחאה לא תיעצר כאן. "לא הגיוני שהיועץ המשפטי לממשלה מחליט החלטה שלפיה היה ולא נברא. רואים הכול בסרטון. ההחלטה אינה נכונה, זאת החלטה טיפשית. זה לא יגמר ככה, אנחנו ניאבק עד שהשוטר יעמוד לדין, זה רק מראה שאין צדק במערכת המשפט, איך הם מאשימים חייל שהכה את השוטר קודם? רואים לגמרי בסרטון שזה ההפך, זה לא הגיוני ולא יכול להיות. איך ייתכן שהשוטר עשה כנדרש? אין לנו אמון במערכת המשפט, זה לא יגמר ככה. ההחלטה הזאת רק תבעיר את השטח ותגרום לכולם לצאת שוב לרחובות. אנחנו רוצים את הצדק".

יקואה, אח נוסף לבית משפחת פיקדה, מסר: "אנחנו כמשפחה לא מקבלים את העובדה שסגרו לשוטר את התיק, יש סרטון שבו רואים שהשוטר בבירור שהוא זה שתקף את דמאס. זה לא הגיוני שמתעלמים ממצלמות האבטחה שמהוות עובדות בשטח. איפה הצדק של בית המשפט? המדינה הייתה אמורה להביא שינוי ושוויון ומניעת גזענות, וההחלטה הזאת לא משקפת את השינוי הזה שהמדינה הייתה צריכה להוביל".

עורך הדין אייל אבולפיה, בא כוחו של פיקדה, מסר בשם מרשו כי הם יאבקו משפטית בהחלטתו של וינשטיין. "מדובר בהחלטה הזויה ומלאה בסתירות פנימיות, שחוטאת לאמת. היועץ המשפטי לממשלה טוען למעשה שדמאס הוא אשר תקף ראשון את השוטר וסותר זאת בהמשך בגוף החלטתו. האם היועץ המשפטי לממשלה סבור כי הציבור טיפש או עיוור? האם הוא ראה סרטון אחר? נראה כי ניסה להשיג תוצאה שתרצה את ציבור השוטרים. אנו נפעל למצות את הדין עם התוקף: נגיש ערר על ההחלטה ונוכיח את האמת הברורה לכל, גם במסגרת התביעה האזרחית שהוגשה".

לקריאה נוספת:
החייל שהצית את המחאה: "אם לא הייתה מצלמה, היו תופרים לי תיק"
שוטר היס"מ שהיכה חייל בחולון יפוטר: "אין לו מקום במשטרה"
מעצר החשודים בתקיפת שוטרים בהפגנה הוארך ביום וביומיים

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
"לא היה מניע גזעני". מחאת יוצאי אתיופיה בעקבות המקרה, בחודש שעבר/מגד גוזני

חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה תקפה אף היא את ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר. "החלטת היועץ המשפטי היא שערורייתית. זו תעודת העניות לחברה הישראלית ולנכונות כוונותיה של ממשלת ישראל. לאחר ההכאה הברוטלית ושיבוש הליכי חקירה, זיוף ומרמה של משטרת ישראל, שהיו מתועדים לעיני כל, בחר היועץ המשפטי לירוק על פרצופה של קהילה שלמה, ונתן מסר שגוי לשוטרים שלוקחים את החוק לידיים. הוא יחזיר אותנו לרחובות לדרוש את השוויון שמגיע לכל אזרח במדינה".

בהודעה של משרד המשפטים נמסר כי מדובר בתגרה שהחלה לאחר שפיקדה תקף את השוטרים. "מחומר הראיות בתיק, לרבות סרטון שתיעד את האירוע, אשר נבחן בחינה מעמיקה ולרבות בהילוך איטי, עולה כי לאחר שהשוטר ביקש מהחייל בקשות חוזרות ונשנות לעזוב את המקום, בשל חפץ חשוד שהיה בסמוך, והחייל נמנע מלעשות כן ודחף את השוטר, הפעיל השוטר כוח ממשי כדי להרחיק את החייל מהמקום. בתגובה, היכה החייל את השוטר באגרוף ובמענה לכך היכה השוטר את החייל באגרוף. בסופו של דבר, בוצעה השתלטות של שני שוטרים על החייל וכבילתו, למרות התנגדות החייל, אשר בוצעו כשלעצמן בשלב המאוחר של האירוע, ללא דופי".

עם זאת, בהודעה נמסר כי השוטר אכן פעל בניגוד למצופה ממנו. "תיק זה נכנס למסגרת התיקים שבהם שוטר נקלע אגב פעילות מבצעית למצב של היתקלות באזרח, הממרה לכאורה את פיו ואינו פועל על פי הוראותיו. השוטר מאבד את קור רוחו ובוחר לעשות שימוש בכוח ממשי, החורג לכאורה מהמותר, מקום בו ניתן היה לכאורה לפתור את האירוע בדרך מקצועית יותר. בעקבות זאת האזרח מגיב גם הוא בכוח ונוצרת הסלמה באירוע", נומק.

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
"היועץ המשפטי ירק על פרצופה של קהילה שלמה". מחאת יוצאי אתיופיה, בחודש שעבר/מגד גוזני
"השוטר כבר פוטר מתפקידו במשטרה, וגם בכך יש להשליך על העניין הציבורי שבמיצוי הדין עמו. לא נמצא חשד לפיו החשוד פעל ממניע גזעני"

עוד נמסר כי אין לייחס לאירוע מניעים גזעניים. "לאור האמור, מכלול נסיבות העניין מצדיקות – כבמקרים דומים המגיעים לטיפול מח"ש – שקילת טיפול משמעתי בשוטר ולא העמדה לדין פלילי. נוסף לכך, השוטר כבר פוטר מתפקידו במשטרה, וגם בכך יש להשליך על העניין הציבורי שבמיצוי הדין עמו. לא נמצא כל יסוד לחשד לפיו החשוד פעל ממניע גזעני או על רקע השתייכותו העדתית של החייל", נמסר.

"באשר להתנהגות החייל, חומר החקירה מלמד לכאורה כי החייל לא ציית להוראת השוטר להתרחק מהמקום בשל חפץ חשוד שהיה שם, ובהמשך, כאשר השוטר החל להרחיקו מהמקום בכוח, הוא דחף את השוטר ואף היכה אותו במכת אגרוף. בסוף האירוע הוא אף איים על השוטר בכך שהרים אבן בתנועת איום. למרות האמור, ונוכח התלהטות הרוחות ההדדית, ולאור הכוח שהופעל כלפיו, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאמץ את המלצת פרקליט המדינה ופרקליטות מחוז ת"א (פלילי), כי מכלול נסיבות האירוע אינו מצדיק את העמדת החייל לדין פלילי בגין תקיפת שוטר ועל כן התיק נגדו ייסגר".

המשטרה: "פיטורי השוטר - לא רק בגלל תקיפת פיקדה"

מהמשטרה נמסר: "החלטת מח"ש בעניין העברת החומר להמשך טיפול מחלקת משמעת אינה רלוונטית, זאת משום שההליך המשמעתי כבר הסתיים בפיטוריו של השוטר. ההחלטה על פיטוריו של השוטר התקבלה לאחר קבלת חומרי חקירת מח"ש, ביצוע שימוע שבו השוטר לשעבר היה מיוצג על ידי עו"ד וגיבוש המלצה אשר עברה את הגורמים, מחלקת משמעת, יועמ"ש המשטרה וראש אגף משאבי אנוש".

"במקרה זה אף נעשה דיון בהשתתפות ראש אגף משאבי אנוש יחד עם גורמים אלו, טרם קבלת ההחלטה. פיטורין לפני קביעת אשמה אפשריים על פי החוק והפסיקה נעשים כדבר שבשגרה ובהתאם למכלול נתונים: חומרת החשדות, רמת הראיות וכלל נתוני השירות של השוטר, כפי שעמדו בפני מקבלי ההחלטות במקרה זה. מבלי להיכנס לצנעת הפרט, נציין כי מדובר בשוטר שהיה בתקופת ניסיון והאירוע בסרטון היה רק מרכיב אחד מהנתונים שעמדו בבסיס פיטוריו".

דנינו לאחר המקרה: "מתייחסים לאירוע בחומרה"

התקרית אירעה בחולון ב-27 באפריל, עת הגיעו שני שוטרים לרחוב בעיר שנסגר למעבר בעקבות טיפול בחפץ חשוד. בסרטון ממצלמת אבטחה סמוכה נראה שוטר היס"מ שהוצב ברחוב פונה לפיקדה, שרצה לעבור את הכביש עם אופניו, ומבקש ממנו לעזוב את המקום. אז, מסיבה לא ברורה, וללא כל אלימות מצדו של פיקדה, מתנפל עליו השוטר ומכה אותו, כפי שנראה בסרטון. שוטר נוסף, מתנדב, הצטרף והיכה אף הוא את פיקדה. האחרון אף נעצר מאוחר יותר בגין תקיפת שוטרים.

יום למחרת הורה המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו הודיע שבכוונתו לפטר את שוטר היס"מ. זאת, לאחר שכבר הושעה מתפקידו אחרי פרסום התיעוד. "האירוע הזה הוא אירוע חמור בכל קנה מידה. כך אנחנו מתייחסים אליו, וכך התייחסנו בעבר לכל אירועי האלימות", אמר אז דנינו. "יש לנו דרך מאוד ברורה - מי שלא ילך בה, לא יהיה אתנו. לכן, השוטר הזה הושעה מידית והוא גם יפוטר בהמשך בכפוף לשימוע. אין מקום לשוטרים כאלה במשטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully