וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשאתה מספק מקלט לעבריין במצוקה - קל לו לחצות את הקווים"

28.5.2015 / 9:30

בריאיון ראשון מאז התפוצצה פרשה 512, סיפר לוואלה!NEWS ראש הרשות להגנת עדים על התכנית שחוללה מהפכה ושכבר הפכה לשם דבר בעולם. "הרבה עבריינים שמגיעים למשטרה לא מוכנים לדבר עד שאנחנו באים"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(הארכת מעצרו של ראש ארגון הפשע אסי אבוטבול במסגרת פרשה 512, שלשום)

"כששמעתי על חשיפת פרשה 512 בהחלט הייתי גאה. אני מלווה את החקירה הזו תקופה ארוכה. אחד העדים ביקש לחתום עד ההסכם רק בנוכחות אנשיי" - כך סיפר ראש הרשות להגנת עדים, אבי בן חמו, בריאיון לוואלה!NEWS לראשונה מאז שהתפוצצה הפרשה שבה נעצרו עשרות עבריינים, ובהם ראשי ארגוני פשיעה. המעצרים ופענוח מקרי הרצח הרבים התאפשרו בין היתר בזכות גיוסם של שלושה עדי מדינה על ידי המשטרה.

"אחד התנאים של עבריינים שמגיעים היום למשטרה הוא התכנית להגנת עדים", אמר. "הם שמעו עליה בין היתר מכאלה שהיו בה ועזבו או שנזרקו, וסיפרו עליה אחר כך בעולם התחתון". הוא נתן כדוגמה את עד המדינה בתיק הבר-נוער, שסיפר עליה לאנשים בכלא. "עצם זה שהתכנית הפכה לדבר שגור בקרב העבריינים היא הצלחה", אמר.

עם זאת, בן חמו הדגיש כי עבריין לא יהפוך לעד מדינה "רק משום שיש תכנית. הוא יגיע כשהוא ניצב בפני תקופת מאסר ממושכת או שהוא במצוקה כספית, או שעבריינים מאיימים עליו והוא בסכנה. קל לו לחצות את הקווים כשהוא יודע שיש לו מקלט מסודר, כשיש הגנה לו ולמשפחתו", הסביר.

במקרים מסוימים המשפחה אף מעודדת את הכניסה לתכנית. "ראינו לא מעט נשים של עדים שדחפו ועודדו את הבעל להיכנס לתכנית ולהעיד מתוך הבנה שמצד אחד הן יהיו מוגנות ומצד שני זה ייתן להן הזדמנות להוציא את המשפחות שלהן ממעגל הפשיעה", אמר.

עוד בוואלה!NEWS:
ראש ארגון הפשע שנעצר בחשד לרצח וניסיון רצח - אסי אבוטבול
הותר לפרסום: ניסים אלפרון חשוד במעורבות בחיסול פליקס אבוטבול
קריסת אימפריית אברג'יל: כל המעורבים בפרשה החמורה

ראש אגף התנועה ניצב אבי בן-חמו חונך את מרכז הפניות לנהגים. משטרת ישראל,
אבי בן חמו, בעת שכיהן כניצב במשטרת ישראל, 2010/משטרת ישראל

ניצב בדימוס אבי בן חמו מונה לפני כארבע שנים לתפקיד ראש הרשות להגנת עדים, הכפופה למשרד לביטחון הפנים. בשיחה עם וואלה!NEWS הוא חשף לא מעט ממאחורי הקלעים של התכנית, שקמה בין היתר בעקבות רצח האסיר יוני אלזם בכלא ב-2005, יום לפני שהיה אמור להעיד נגד אנשי ארגון אברג'יל. השבוע פורסם כי גם הרצח הזה פוענח במסגרת פרשה 512.

בתכנית קיימים כיום יותר 30 עדים, ורבים מהם עוזבים את הארץ במסגרת ההגנה עליהם. "אדם יכול להיות בתכנית 30 שנה או אפילו יותר, אבל מבחינת תמיכה כלכלית הוא על שולחני שנתיים. אחר כך הוא צריך לעבוד לפרנס את עצמו. אם שולחים אותו למדינה אחרת הוא בתכנית עד שהאיום מוסר ממנו".

בן חמו מציין לדוגמה את עדי המדינה במשפטו של העבריין איתן חייא, המכונה "הסנדק", שנחשבים מאוימים במיוחד: "הניסיון שלנו ושל רשויות אחרות מראה שהוא העלים כבר כמות לא קטנה של עדים נגדו בארה"ב. לכן העדים האלה שמורים היטב".

איתן חייא מובא להארכת מעצר בפרשת סחיטה, ביהמ"ש השלום תל אביב. מרץ 2014. דרור עינב
העלים עדים. "הסנדק" איתן חייא בבית המשפט/דרור עינב

"התכנית היא לא זולה. לא מעט כסף עולה כדי בה מישהו", אומר בן חמו ומספר על "דרישות הקבלה". "כדי שבנאדם יוכל להיות בתכנית צריכים להתקיים שני דברים בסיסיים: האחד, שיש אינטרס ציבורי, כלומר שמה שהוא מביא זו סחורה טובה - ידיעה על ארגון פשיעה, תיק רצח, תיק שוד, פשע חמור, אחרת אין טעם. לא נכנס אדם שרכש שתי מנות בתחנה המרכזית ומבקש הגנה כדי להפליל את הסוחר. התנאי השני זה שהוא באמת מאוים. אם אדם מעיד נגד עבריין, נשאלת השאלה האם באמת יש פוטנציאל לכך שהעבריין יפגע בו".

"'תפנו לגרמנים או לישראלים - הם הכי טובים'"

דוגמה לאדם שלא זכה להגנת התכנית הוא שמואל דכנר, עד המדינה במשפט הולילנד, שהעיד נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "הציעו לי להכניס את דכנר לתכנית, והיה ויכוח", מספר בן חמו לראשונה. "מצד אחד, בעדות של דכנר היה אינטרס ציבורי. הוא הביא עדות על שחיתות ברמה הכי גבוהה - שחיתות שלטונית. מצד שני, אף אחד לא חשש באמת שאולמרט יהרוג אותו. אני קבעתי שהוא לא מאוים והוא לא נכנס".

שמואל דכנר, עד המדינה בפרשת הולילנד שמת בסוף השבוע האחרון, מרץ 2013. ניב אהרונסון
"אף אחד לא חשש שאולמרט יהרוג אותו". עד המדינה במשפט הולילנד, שמואל דכנר/ניב אהרונסון
"היו יחידות שנרתעו מלגייס עדים בגלל שלא היה להם כוח לשמור עליהם"

בן חמו מספר על התהליך שעברה היחידה הצעירה יחסית מאז כניסתו לתפקיד: "כשאני הגעתי ב-2011 קלטתי גל גדול של עדים שהם לא היו הכי טובים, אבל רציתי שאנשים ישתפשפו ושנפיק לקחים. אני חושב שלקראת 2012 התחלנו ממש להרגיש את השינוי. העדים שהגיעו למשטרה אמרו 'אנחנו לא מוכנים לדבר עד שתביאו מישהו מהתכנית להגנת עדים'".

לדברי בן חמו, למרות שהיחידה הישראלית להגנת עדים קיימת פחות מחמש שנים היא נחשבת לאחת הטובות בעולם. "לפני כמה חודשים התארחו כאן 30 ראשי יחידות להגנת עדים מרחבי העולם כדי ללמוד על העבודה שלנו. הספקנו כבר להקים ולהדריך רשויות בפיליפינים, בקניה וברוסיה. כשאחת המדינות שרצתה לעשות רה-ארגון ביחידה שלה וביקשה המלצה מיו"ר התכנית להגנת עדים באיחוד האירופי, הוא אמר להם: 'תפנו או לגרמנים או לישראלים, הם הכי טובים'".

הוא מוסיף כי חשיבותה של התכנית היא ביכולתה להוריד את הנטל מהמשטרה. "כשלא הייתה תכנית המשטרה הייתה לשמור על העד 24 שעות ביממה. היום אין את המצב הזה. ברגע שהיא מצליחה לשכנע את העד - הרשות באה ולוקחת אותו. עצם זה שהמשטרה לא צריכה עכשיו לשים עליו שומרים מקל עליהם.

צו מעצר שהוצא על ידי האינטרפול. אתר האינטרפול, אתר רשמי
"יחידות מרחבי העולם לומדות כיצד אנחנו עובדים". עד המדינה בפרשה 512/אתר רשמי, אתר האינטרפול

"היו יחידות שנרתעו מלגייס עדים בגלל שלא היה להם כוח לשמור עליהם. לשמור על עד זה עשרה שוטרים ביממה, שניים במשמרת. אתה בדרך כלל לא שם טבחים שישמרו, אלא אנשי יס"מ או ימ"ר. התוצאה היא שאם יש לך שני עדים אתה כבר משבית יחידה שלמה. ברגע שהורדת מהמשטרה את הנטל הזה הם משקיעים יותר בלהביא עדי מדינה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully