וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה האמיתית של יוצאי אתיופיה

21.5.2015 / 17:17

מכיון שמאבקם הצודק בכותרות, אסור להתעלם מהשאלה המרכזית - האם יוצאי אתיופיה יהודים? הרב עובדיה פסק שכן, וגדולי הדור האשכנזים פסקו שהם בספק. הבעיה לא תיפתר אלא אם הם יתגיירו כהלכה. על כך מן הראוי להפגין, ולא רק על אלימות שוטרים או על אפליה

נחיתת עולים בני הפלשמורה, נתב"ג, ינואר 2011. אורי לנץ
נחיתת עולים בני הפלשמורה, נתב"ג, ינואר 2011/אורי לנץ

האתיופים דורשים בצדק מוחלט התייחסות אנושית כלפיהם. כל אדם באשר הוא צלם אלוקים, ראוי לכבוד, לזכויות ולחתירה לאושר, ללא הבדל דת מין וגזע. אך מכיון שמאבקם הצודק עלה לכותרות, לא ניתן להתעלם מהשאלה המרכזית בעניינם - הנוגעת לעם היהודי ולמדינת ישראל – האם האתיופים יהודים? זה לא פשוט.

הספקות העקרוניים הם, האם הם יהודים במוצאם, או אולי צאצאי גרים, ואם כך, האם הגרות שלהם נחשבת. בהסתמך על אחד מגדולי הפוסקים בדורות הקודמים, רבי דוד בן זמרא, שראה בפלאשים צאצאי שבט דן, פסק הרב עובדיה יוסף שהם יהודים. אלא שמחשש שהתערבו בהם גויים, הוא פסק שעליהם להתגייר. בלי שיתגיירו, הם ספק גוים.

לדעתם של גדולי הדור האשכנזים, הפלאשים הם ספק יהודים, וחייבים לעבור גיור. בגילוי דעת, משנת תשמ"ו (1986), החתום בידי הרב שך, הרב אלישיב, הרב אויערבאך, וכן על ידי הדיינים החשובים ביותר אז, נכתב כך:

''אודות הפלאשים העולים מאתיופיה. הננו בזאת להודיע כי על פי ההלכה וכפי שנהגו בארץ הקודש מאז ומתמיד הפלאשים הבאים מאתיופיה הינם בכלל ספק יהודי וצריכים לעבור גיור כדין, דהיינו קבלת מצוות הטפת דם ברית וטבילה ואין לאף אחד לשנות הדבר''.

לדעתם, כיוון שחלו תהליכי התבוללות גדולים בקרב הפלאשים (או כי הם גרים שלא התגיירו כהלכה) יש לדונם כספק יהודים. כל עוד לא יתגיירו, הם לא יהודים. ההשלכות לכך קשות. אך אם יתגיירו - יש לקבלם באהבה. כותב על כך הרב פיינשטיין, בהתייחסו לצבע עורם: ''ומאוד נצטערתי על מה ששמעתי שיש כאלו בארץ ישראל שמונעים מלקרבם בענייני רוחניות וגורמים חס וחלילה שיהיו אבודים מדת יהודית. ונראה לי שכך נוהגים רק משום שצבע עורם הוא שחור. דפשוט שיש לקרבם...ואין לדינא חילוק במה שהם שחורים''.

באופן פרדוכסלי, היותם ספק יהודים מציל אותם מבעיה חמורה אחרת - הממזרות. מאחר והם נישאו כדין, אך לא התגרשו בגט כדין, בניהם ממזרים ופסולי חיתון. דווקא היותם ספק גויים, וביחס לגויים אין דין ממזרות, גיורם מתיר אותם בקהל ישראל.

חלק מהאתיופים שהגיעו בעליה הראשונה, קיבלו על עצמם פסיקה זו והתגיירו כהלכה. הם ודאי יהודים. אך בעליות הבאות, המרכיבות את חלקה הגדול של העדה, זה לא נעשה. הם כבר הוסתו, על ידי הגורמים הליברלים בארץ, שלא להתגייר, בטענה שהם יהודים גמורים ואל להם להיכנע לתכתיב ההלכתי הרואה בהם ספק יהודים.

הרב אליעזר שך. לשכת העיתונות הממשלתית
לדעתם של גדולי הדור האשכנזים, הפלאשים הם ספק יהודים, וחייבים לעבור גיור. הרב שך/לשכת העיתונות הממשלתית

זה הזמן להעלות בעיה חמורה זו לדיון. היא לא תיפתר אלא אם האתיופים יתגיירו כהלכה. על כך מן הראוי להפגין, ולא רק על אלימות שוטרים או על אפליה בחינוך.

אלא שהאווירה הציבורית והתקשורתית המחבקת, והמעודדת את התערותם של האתיופים בחברה הישראלית באמצעות נישואין - שהם אולי נישואי תערובת - תנציח דווקא את אסונם החברתי של האתיופים, שתהפוך לבעיה לא פתורה למשך כל דורות שיבואו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully