וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער גבעות שנעצר בחשד להצתה: "הייתי בבידוד, אכלתי רק לחם"

21.5.2015 / 7:54

צ', בן 17, חשוד בהצתת מבנה דת השייך לכנסייה בירושלים. בריאיון ראשון הוא מספר לוואלה!NEWS על תנאי המעצר שבהם שהה וטוען להתנכלות מצד שב"כ אחרי שהורחק מהעיר. שב"כ: "פעיל ימין קיצוני ואלים"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: הצתת המבנה השייך לכנסייה, בפברואר)

בפברואר האחרון הוצת מבנה השייך לסמינר של הכנסייה היוונית-אורתודוקסי בירושלים, ומשמש ללימודי כמרים. המציתים פרצו לחדר במתחם באישון לילה, שפכו מבעד לחלון חומר דליק בחדר המקלחות והשירותים והציתו אש. על הקירות במקום רוססו כתובות בגנותו של ישו, בהן נכתב בין היתר "גאולת ציון" ו"ישו בן זונה".

כחודשיים לאחר מכן, ב-14 בפאריל, עצרה מחלקת הפשיעה הלאומנית של ימ"ר ירושלים שני נערים בחשד למעורבות במעשה: בן 17 מקריית ארבע ובן 16 ממעלה אדומים, כשהנער מקריית ארבע, פעיל בולט ב"נוער הגבעות", הוגדר עד מהרה כחשוד המרכזי בפרשה. יומיים לאחר מכן נעצר נער נוסף, בן 16 מירושלים וב-21 באפריל נעצר החשוד הרביעי בפרשה, צעיר בן 19 מאופקים.

כל החשודים מוכרים כפעילי ימין ב"נוער הגבעות" ומכירים אחד את השני. הם הכחישו את המיוחס להם ורוב הזמן לא שיתפו פעולה עם החוקרים. בהמשך החודש שוחררו, כשעד היום לא הוגש נגדם כתב אישום. בריאיון ראשון לוואלה!NEWS מספר צ', מי שהוגדר כחשוד המרכזי, על ההמעצר והחקירה וקובל על צווי ההרחקה שהוצאו לו לאחר מכן.

עוד בוואלה!NEWS:
פשע שנאה בהרצליה: "דקרתי אותו בגלל שהוא ערבי"
חשד לפשע שנאה: כלי רכב הוצתו וכתובות רוססו ליד רמאללה
למה המשטרה לא מצליחה להתמודד עם "תג מחיר"?

חשד לפשע שנאה בירושלים: שריפה פרצה בסמינר לימודי כמרים. כבאות והצלה ירושלים,
החדר שהוצת בפברואר/כבאות והצלה ירושלים

על מעצרו על ידי בלשי ימ"ר וסוכני שב"כ ב-14 באפריל, סיפר צ': "הם עשו פוזה רצינית. 20 אנשים באו לעצור אותי ועוד רבים פוזרו בשטח", שחזר. "לקחו אותי לתחנה בבית שמש, אמרו לי שאני חשוד בהצתת מנזר ובשייכות להתארגנות לא מוכרת שפוגעת בפלסטינים, ערבים ונוצרים ושהם בטוחים שזה אני, אבל לא הראו לי כל ראיה".

"כמעט כל ימי החקירה הייתי בבידוד מוחלט. אכלתי לחם בלבד ולא נתנו לי לטייל בחוץ או לעשות בעצם שום דבר", אמר. "בחקירות שיחקו את השוטר הטוב והשוטר הרע. הרע היה בעיקר צועק והטוב היה מדבר אתי, אומר לי שאני השעיר לעזאזל שעושה את העבודה השחורה אבל בסוף נתפס ושהם רוצים רק בטובתי".

"הכניסו לתא שלי מדובב. הוא דיבר אתי על החיים אבל פתאום דחף משפט על נוצרים וערבים"

צ' נכלא בתחנת משטרת בית שמש במשך תשעה ימים, כשבשלושת הימים הראשונים נאסר עליו להיפגש עם עורך דין. לאחר שסנגורו, עו"ד איתמר בן גביר עתר לבית המשפט העליון, הועבר צ' למעצר במגרש הרוסים. לפני כן נחשף צ' לשיטת חקירה נוספת. "ביום האחרון לפני שהעבירו אותי הכניסו לתא שלי מדובב, שהיה כביכול עציר", סיפר. "הוא דיבר אתי על החיים אבל פתאום דחף משפט על נוצרים וערבים. הבנתי שהוא מדובב למעשה כי הייתי בבידוד מוחלט וכי הוא היה בגיר ואסור להם להכניס בגיר עם נער ומשום השאלות המוזרות".

לאחר שהחוקרים לא הצליחו להוציא מצ' הודאה, דקות לפני ששוחרר למעצר בית הוא נפגש עם אחד העצורים האחרים בתקווה כי השניים ידברו על מה שאירע. "אלה תרגילים שכל נער גבעות מכיר, אז לא נפלנו בזה", סיכם.

ב-24 באפריל - עשרה ימים לאחר המעצר הראשון - שוחררו הארבעה למעצר בית למשך שבועיים. לדבריהם, בתחילת החודש הגיעו לביתם נציגי שב"כ וימ"ר ירושלים ומסרו להם צווי הרחקה מנהליים מירושלים למשך חצי שנה ומיהודה ושומרון למשך שמונה חודשים עד שנה. על הצווים היו חתומים אלוף פיקוד המרכז ואלוף פיקוד העורף. בנוסף, קיבל צ' צו מעצר מנהלי המורה מעצר בית לילי למשך חודשים בבית הוריו וכן איסור יצירת קשר עם שאר החשודים למשך חצי שנה.

צ' משוכנע כי הצווים המנהלים שאותם קיבל הם נקמה לשמה. "אחרי שלא הצליחו לקבל ממני מה שרצו הם החליטו לנקום, בלי משפט ובלי ראיות, בלי דין ובלי דיין", אמר.

שלושה מהחשודים יוצגו על ידי עו"ד איציק בם מעמותת "חננו" ואילו החשוד המרכזי יוצג באופן פרטי על ידי עו"ד בן גביר. הפרטים אודות המעצר נאסרו לפרסום והדיונים התנהלו בבית המשפט תחת דלתיים סגורות, אך בשבוע שעבר פג תוקפו של צו איסור הפרסום.

"ההר שציירו השופטים הוליד עכבר"

"התנהלות שב"כ והמשטרה שערורייתית", מסר עו"ד בן גביר. "בתוך החקירה הפרו זכויות וכלאו נער בתחנת משטרה שאינה מתאימה לקטינים. רק בזכות בקשת ערעור שהגשתי לבית המשפט העליון העבירו את הנער לבית מעצר רגיל. חמור מכך, הוצאת הצו המנהלי לאחר שהקטין שוחרר ללא כתב אישום מלמדת על מדיניות נקמנית של שב"כ ורק מגבירה את אי-האמון של הצעירים הללו ברשויות. מעניין איפה ארגוני זכויות האזרח והאגודה לשלום הילד".

עו"ד בם מעמותת "חננו" מסר: "הבלון הנפוח של המשטרה התפוצץ שוב, כשהוא מותיר אחריו עננה כבדה של פגיעה בלתי-מוצדקת בזכויות החשודים. חבל שבתי המשפט נתנו גיבוי למעצר השווא ולמניעת פגישה עם עורכי הדין, כאשר ההר שציירו השופטים בהחלטותיהם הוליד עכבר".

"הרחקתו משטחי איו"ש וירושלים בוצעה מטעמי ביטחון"

במשטרת ירושלים הגיבו לטענות הנער: "החוק מאפשר במצבים מסוימים מניעת מפגש עם עורך דין, גם לגבי קטינים. כל החלטה כזו נבחנת על ידי בית משפט, ובמקרה של ערעור, בכמה ערכאות. הנער היה עצור במתקן כליאה סטנדרטי בבית שמש משיקולי חקירה וגם סוגיה זו נבחנה על ידי בית המשפט. בנוגע לתזונת העצור - הנער קיבל את אותו מזון שקיבלו השוטרים. שאר הטענות לגבי בידוד והכנסת בגיר קשורות לשיקולי חקירה. כל הצווים המנהליים עברו את אישור בית המשפט קודם הוצאתם".

משירות הביטחון הכללי נמסר: "הנדון הוא פעיל ימין קיצוני ואלים, המוכר לגורמי הביטחון זה זמן כמבצע פעילות אלימה ובלתי חוקית נגד פלסטינים, רכושם וקודשי דת. הוא הורחק ביולי 2014 על ידי מפקד פיקוד המרכז משטחי איו"ש (אזור יהודה ושומרון - י"א) והרחקה זו פקעה בחודש ינואר 2015. בחודש אפריל 2015 נעצר לחקירה בחשד להצתת חדר בסמינר לכמורה בירושלים.
חקירה זו בוצעה ע"י משטרת ישראל ועל כן, ניתן לפנות אליהם בכל הקשור לתנאי המעצר והחקירה. בשלב זה משוחרר הנדון ממעצרו.

"המידע הרב הקיים אודות הנדון מייחס לו רצף של פעולות אלימות ובלתי-חוקיות שחייבו את הרחקתו החוזרת משטחי איו"ש וירושלים - למעט קריית ארבע, בה מתגוררים בני משפחתו - וזאת מטעמי ביטחון. לנדון עומדת זכות ההשגה בפני המפקד הצבאי וכן בפני ערכאות משפטיות, אך הוא בחר שלא להשתמש בה, מטעמו הוא".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully