וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים אלימים בהפגנת יוצאי אתיופיה בבירה: 14 נפצעו

30.4.2015 / 21:51

המפגינים ניסו להגיע לבית ראש הממשלה, ולמחות שם על האלימות המשטרתית, שבאה לידי ביטוי בהכאת החייל האתיופי. המשטרה, בעזרת פרשים וזרנוקי מים, הדפה אותם. שני שוטרים נפצעו, ושני מפגינים נעצרו. נתניהו: "האחראים להכאת החייל ייתנו את הדין"

צילום: עומר מירון, עידן אלון – צילום גולשים; עריכה: טל רזניק

שעה קלה אחרי סיום צעדת המחאה מול המטה הארצי של המשטרה, התחדשה הערב (חמישי) הפגנת יוצאי אתיופיה במרכז ירושלים, במחאה על האלימות המשטרתית - שבאה לידי ביטוי בין היתר בסרטון אשר פורסם השבוע ושבו נראים שוטרים מכים את החייל האתיופי דמאס פיקדה, ללא כל סיבה נראית לעין.

מאות מפגינים ביקשו להגיע לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור, מרחק קצר מכיכר פריז, שם התייצבה המשטרה עם פרשים, רימוני הלם וזרנוקי מים. בניסיון להדוף את המוחים התפתחו עימותים קשים. בסך הכול נפצעו 14 בני אדם, אולם רק חלקם נזקקו לפינוי לבתי החולים - שלושה שוטרים שנפצעו מיידויי אבנים, ושבעה מפגינים. כולם במצב קל. שני מפגינים נעצרו. המשטרה פעלה להגיע להבנות עם המפגינים והמצב נרגע כעבור שעה קלה. עם זאת, עשרות מפגינים נותרו בשטח.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שהגיע מוקדם יותר לאזור ההפגנה, שוחח הערב עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועדכן אותו על האירועים בירושלים. נתניהו קיבל את המלצת אהרונוביץ' להקים צוות בין-משרדי שיפגש עם נציגי בני העדה האתיופית ויבחן את טענותיהם. השר לבט"פ שוחח עם חלק מהמפגינים ושמע את טענותיהם.

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
ההפגנה הערב בכיכר פריז/טלי מאייר

"אני מגנה את התנהגות השוטר ומתנדב המשטרה באירוע הכאת החייל בן העדה האתיופית ואדאג שהאחראים לכך ייתנו את הדין ולא ימשיכו בשורות משטרת ישראל", אמר אהרונוביץ' והוסיף: "לצד זה, אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיים ואני מגנה את האלימות כלפי השוטרים וקורא להרגעת הרוחות וגילוי איפוק מצד המפגינים".

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב צ'יקו אדרי וראש העירייה, ניר ברקת, הגיעו גם הם לאזור ההפגנה. ברקת, שניסה להרגיע את הרוחות, פנה למפגינים ואמר: "לא אני, ולא ראש הממשלה, ניתן יד לשוטרים אלימים נגד אף אחד". השלושה קיימו הערכת מצב לאפשרות של חידוש המחאה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/טלי מאייר

גם ראש הממשלה, שהמפגינים רצו למחות מול ביתו, התייחס הערב לנושא. בהודעה שפרסם אמר כי הוא "מגנה בתוקף" את הכאת החייל, והבהיר כי "האחראים לכך ייתנו את הדין". לצד זאת הוסיף: "אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיים. העולים מאתיופיה ובני משפחותיהם יקרים לנו, ומדינת ישראל עושה מאמצים רבים להקל על שילובם בחברה. נמשיך בכך גם בממשלה הבאה".

ח"כ רחל עזריה (כולנו), שהתייצבה לצד המפגינים אמרה: "אני פה כדי לתמוך במפגינים שבאו לדרוש התייחסות הוגנת וצודקת מצד המשטרה. הכעס על האופן שבו המשטרה נוהגת, הוא עצום - ובצדק. הדרישה ליחס הוגן מצד הקהילה היא בסיסית ולגיטימית ודורשת טיפול מידי".

שוטרים בהפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
שוטרים באיזור ההפגנה/טלי מאייר
פצועה בהפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. עידן אלון, תמונות גולשים
אחת הפצועות בהפגנה/תמונות גולשים, עידן אלון
הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/טלי מאייר
השר יצחק אהרונוביץ' וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הפגנת בני העדה האתיופית, אפריל 2015. יאיר אלטמן, צילום מסך
אהרונוביץ' וברקת בשיחה/צילום מסך, יאיר אלטמן

ההפגנה בירושלים מגיעה על רקע טענות של בני הקהילה כי המשטרה פועלת בצורה גזענית, ונוהגת באלימות כלפיהם רק בשל מוצאם. ראשית המחאה היום הייתה בסמוך למטה הארצי. תחילה הרחיקה המשטרה את המפגינים, בין היתר באמצעות פרשים, אולם בהמשך התירה להם לקיים את המחאה שהגיעה עד לצומת הגבעה הצרפתית. בעקבות ההפגנה נסגר חלק מכביש מספר 1 בבירה ותנועת הרכבת הקלה הופסקה לשעה קלה.

בעקבות פרסום הסרטון שחולל את המחאה הנוכחית, ואשר מתעד שוטר יס"מ ומתנדב במשטרה, מכים נמרצות את פיקדה, הודיע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו על הדחת השוטר מתפקידו, ופתיחת חקירת מח"ש. המפגינים, שחלקם התעטפו בדגלי ישראל, קראו קריאות דוגמת "משטרה גזענית" והניפו שלטים כגון "די לגזענות" ו"די לאלימות המשטרתית".

עוד ידיעות בנושא
לאתיופים נמאס מאלימות השוטרים נגדם
האתיופים מתגייסים יותר מאחרים - ונתקלים בקשיים
מה יעלה בגורל כאלף עולים אתיופים במרכז קליטה במרכז?

"היה לי חשוב לבוא מהצפון, משום שברור שהשוטרים הרביצו לחייל רק בגלל שהוא שחור. לאן הגענו? משהו שם רקוב מהיסוד", אמר מיקי דמרו, אחד המשתתפים. "הכל אפשר לתקן, השאלה אם הם רוצים לתקן. אלו דווקא האנשים שאמורים לאכוף ולשמור". המשטרה הדגישה כי על אף שמדובר בהפגנה ללא רישיון, שכללה חסימות כבישים, "המשטרה נהגה באיפוק והכלה ואיפשרה את המחאה".

הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
ההפגנה הפכה אלימה/טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
חסמו את הכביש ופונו בכוח. המפגינים היום מחוץ למטה הארצי/טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. יאיר אלטמן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/מערכת וואלה! NEWS, יאיר אלטמן

המקרה המזעזע שבו הותקף החייל על לא עוול בכפו, הציג את המשטרה במבוכה, וגרם לזעזוע בקהילה האתיופית כולה. שם החליטו לא להישאר אילמים למצב, והתארגנו להפגנה היום בירושלים, נגד היחס המפלה לדבריהם.

אורית סהבת, ממארגנות המחאה, הסבירה כי "האירוע האחרון של אלימות כלפי החייל האתיופי שפורסם ביום ראשון הוא הטריגר להפגנה הזאת. הניסיון לפגוע בחייל שמשרת את המדינה הוא דבר חמור ביותר, ולא מתקבל על הדעת". סהבת אמרה כי רק לפני שבוע, כשחייל הוכה בידי חרדים בירושלים, זכה המקרה לגינוי חריף. "כבר כאן אפשר לראות שמשהו לא תקין, זו תופעה שקשה למגר אותה, כי הגורמים הרלוונטים למעלה נותנים לזה יד. כל התופעה הזאת מביישת אותי. להיות חלק ממדינה שקוראת לעצמה נאורה וליברלית, אני בטוחה שאבות-אבותיי לא ידעו שזה מה שיקרה כשיעלו לארץ ישראל".

"מרגישים שאין פה צדק"

"זאת ההזדמנות שלנו לבוא ולפרוק את הזעם ולומר את מה שאנחנו מרגישים", אמרה סהבת, "אנחנו מרגישים שאין פה צדק. פותחים הרבה תיקים לבני נוער אתיופים, שלא עשו דבר. הצבע הוא התשובה. צבע שחור מבחינתם (המשטרה, י"א) זה פושע, עבריין, זה מי שעושה בעיות. הסביבה שלי חווה את זה כל הזמן. אם היה מדובר בבחור אשכנזי זה לא היה קורה. הם יודעים שהאבא יביא את עורך הדין הכי טוב, והאמא תטפל בהכל, הם יודעים שלהם יש את הגב ליצור קשרים ולהילחם, ולנו בחברה האתיופית אין משאבים כאלה, כדי לצאת זכאים".

הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. יאיר אלטמן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/מערכת וואלה! NEWS, יאיר אלטמן
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
"זאת ההזדמנות שלנו לבוא ולפרוק את הזעם"/טלי מאייר
נשיא המדינה נפגש עם סטודנטים להוראה בני העדה האתיופית, אפריל 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא במפגש עם סטודנטים אתיופים/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בטרם ההפגנה, הודיע המפכ"ל דנינו על הקמת צוות משותף של משטרת ישראל עם נציגי הקהילה האתיופית אשר מטרתו קידום הנושאים הנוגעים ליחסי קהילה והמשטרה ולחיזוק האמון שבין הקהילה האתיופית ומשטרת ישראל. דנינו אמור את הדברים בעקבות פגישה שקיים עם נציגי העדה, שמחו בפניו בסוגיה.

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין, נפגש היום, עם כ-80 סטודנטים להוראה בני העדה האתיופית, והתייחס להכאת החייל. "איננו יכולים להסתפק בזעזוע. איננו יכולים להסתפק בהצהרות. מקרים כאלה חייבים לשמש לנו אות אזהרה והזדמנות לבדק בית מעמיק ויסודי בנוגע ליחס שבין כוחות האכיפה, לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. אני מאמין ואף שוחחתי על כך עם המפכ"ל, שמח"ש, ומשטרת ישראל, יעשו כל שביכולתם כדי להביא למצוי החקירה ולתיקון של הטעון תיקון, כך שמקרים כאלה- לא יישנו".

(עדכון ראשון: 16:45)

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי אלי

הפגנה של העדה האתיופית נגד אלימות המשטרה. טלי מאייר
הפגנה של העדה האתיופית נגד אלימות המשטרה/טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. יאיר אלטמן, מערכת וואלה! NEWS
המפגינים צועדים בבירה/מערכת וואלה! NEWS, יאיר אלטמן
ירושלים: הפגנה סוערת של בני העדה האתיופית. עומר מירון
ירושלים: הפגנה סוערת של בני העדה האתיופית/עומר מירון
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת אתיופים נגד אלימות משטרה, אפריל 2015/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully