וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינטר גראס לפני מותו: "מגיע לישראל מנהיג שיעשה ולא רק ידבר"

ציפי גון גרוס, מגישת התוכנית "ספרים רבותיי, ספרים" בגלי צה"ל, סיפרה על הריאיון שערכה לפני כחודש עם הסופר הגרמני וזוכה פרס נובל שהלך היום לעולמו. "לא צריך למחוק את היצירה הגדולה שלו, למרות עברו הנאצי". צפו בריאיון מאולפן וואלה

מערכת וואלה!

ציפי גון גרוס, העורכת והמגישה של המגזין "ספרים רבותיי, ספרים" בגלי צה"ל, סיפרה היום (שני) לאולפן וואלה על הריאיון שערכה לפני כחודש עם הסופר הגרמני גינטר גראס, שהלך היום לעולמו. לדבריה, היא פגשה את גראס במקרה בארוחת הבוקר במלון שבו השתכנה במסגרת יריד הספרים בלייפציג שבגרמניה. תחילה היא ועמיתה רק הצטלמו איתו ומאוחר יותר, באמצעות איש קשר, ביקשו לקיים עמו ריאיון יומיים לפני הבחירות בישראל.

"מגיע לישראל ראש ממשלה שיעשה ולא רק שידבר בפני הקונגרס" אמר גראס בהתייחסותו לנאומו של בנימין נתניהו. הוא הפגין במהלך הריאיון בקיאות רבה בספרות בישראל והרעיף שבחים רבים על הסופר עמוס עוז. הוא אמר שהוא קרא את הספר האחרון שלו - "הבשורה על פי יהודה". גרטס הוסיף כי הוא לא מתעייף ושנה אחרי שנה הוא מציע את עוז כמועמד לזכייה בפרס נובל לספרות.

גינטר גראס. GettyImages
גינטר גראס/GettyImages

גון גרוס אמרה שלא צריך למחוק את היצירה הגדולה של גראס למרות עברו הנאצי, אך הבהירה כי "צריך לזכור היטב את עברו". כשהיה גראס בן 17, הוא הצטרף ל"היטלר יוגנד", תנועת הנוער של המפלגה הנאצית. בהמשך הוא התגייס ושירת באס.אס עד נפילתו בשבי בעלות הברית בשנת 1945. במשך שנים הדחיק את שירותו הצבאי וסירב לדבר על חוויות המלחמה. בבגרותו טען כי כל מעשיו כחייל נועדו למטרת הישרדות. גון גרוס סיפרה כי בראיון אמר לה גראס: "תפקידי, תפקיד ילדי ונכדיי הוא להעביר את המסר של מה שקרה לכולנו במלחמה הזאת".

גראס, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1999, הלך לעולמו בביתו בעיר ליבק שבגרמניה. גראס נחשב לאחד מהסופרים הגרמנים החשובים ביותר בעת החדשה, אך נחשב גם לשנוי במחלוקת והואשם כי בחלק משיריו בנוגע לישראל הופיעו גילויים אנטישמיים. בשנים האחרונות התבטא מספר פעמים בחריפות נגד המדיניות הישראלית כלפי איראן ונגד התנהלות מנהיגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully