וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארוחת היולדת נזרקה לחתולים - סערת החמץ תגיע לבג"ץ?

13.4.2015 / 10:27

במהלך החג הגיע סעיד מחאמיד, תושב המשולש, לבקר את אשתו היולדת הטרייה בבית החולים העמק בעפולה. הוא הביא עמו אוכל ביתי אטום בשקיות כדי להתחשב ביהודים, אך לדבריו המאבטחים אסרו עליו כניסה. ארגון עדאלה פנה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה

צילום: יאיר אלטמן, עריכה: טל רזניק

(בדיקות חמץ קפדניות בתיקים של מבקרים בבית חולים שערי צדק שבירושלים)

האם לבתי החולים בישראל יש זכות לאסור על מטופליהם הלא יהודים לאכול חמץ במתחם בית החולים כאשר הם מאושפזים ולא יכולים לצאת ממנו? אתמול (ראשון) שלח מרכז עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל מכתב למנהלת מרכז רפואי העמק שבעפולה, אורנה בלונדהיים, לסגן שר הבריאות צחי הנגבי, לשר הפנים גלעד ארדן וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לבטל את המדיניות האוסרת הכנסת החמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. אם הדרישה לא תיענה, ייתכן שלעדאלה לא תהיה ברירה אלא לעתור בנושא לבג"ץ.

המכתב, שהועבר על ידי עו"ד סאוסן זהר, נשלח בעקבות פנייתו של סעיד מחאמיד, תושב היישוב מועאוויה שבמשולש, לאחר השומרים בכניסה לבית החולים העמק בעפולה אסרו עליו להיכנס לבקר את אשתו שילדה בשבוע שעבר, בטענה שהוא נושא עמו חמץ. אשתו של מחאמיד שהתה בבית החולים כמה ימים לאחר הלידה בשל צהבת שבה לקתה התינוקת הטרייה של בני הזוג. מחאמיד ציין כי חלק מהמזון שלקחו ממנו השומרים בכניסה הונח על הרצפה על מנת להאכיל חתולים וחלק הועבר ל"ארון חמץ".

"אשתי הייתה מאושפזת חמישה ימים במחלקת יולדות", סיפר מחאמיד לוואלה חדשות. "ביום הראשון הבאתי לה אוכל, לחם, ולא נתנו לי להכניס. ביום השני לקחתי ממתקים, בקלאווה, וגם - אותו דבר. ביום האחרון נכנסתי לבית חולים וראיתי את הלחם על הרצפה והחתולים אוכלים אותו ליד הארון".

עוד על פסח בוואלה חדשות:
מאות אלפים חגגו את המימונה; נתניהו: "אדאג לאחדות העם"
ביעור חמץ, פקקים וטיולים: סיכום חג הפסח בתמונות
אתרי התיירות שמשכו רבבות מטיילים בחג אל מעבר לקו הירוק

ארון שבו מאחסנים חמץ שהוחרם בפסח בבית החולים העמק בעפולה. סעיד מחאמיד, מערכת וואלה! NEWS
"ארון החמץ" בבית חולים העמק/מערכת וואלה! NEWS, סעיד מחאמיד

חוק "חג המצות" אוסר על בתי עסק להציג חמץ בפומבי. במכתב הדגישה עו"ד זהר כי מחאמיד מעולם לא נשא את המזון החמץ בפומבי. "מתוך ידיעה שבאותם ימים חל חג הפסח, ומתוך רגישות רבה לרגשות הציבור היהודי המבקר במקום, דאג מחאמיד לשאת את המזון בתיקו האישי ובשקיות לא שקופות", כתבה עו"ד זהר, "אך בכניסתו בשערי בית החולים, הוא הבחין בשילוט שהוצב במקום ובו נרשמה הודעה, גם בשפה הערבית: 'לציבור אורחי בית החולים, בימים אלה אנו חוגגים את חג הפסח, מרכז רפואי העמק הוכשר ואנו מבקשים מהציבור לכבד את מנהגי הכשרות הנהוגים ולהימנע מהכנסת חמץ לשטח בית החולים". לאחר מכן נתקל מחאמיד בבידוק קפדני ביותר מצד מאבטחי בית החולים בניסיון לאתר חמץ. "במהלך הבדיקה, כל מוצר חמץ שאותר הוחרם באופן מידי", נכתב.

עו"ד זהר ציינה כי מחאמיד ואשתו חשו השפלה רבה בעקבות החרמת המזון, תחושה שלה שותפים רבים מהאזרחים הערבים שאולצו להשאיר את מאכליהם מחוץ לבתי החולים במהלך השבוע שעבר, ולמעשה נפגעו מכפייה דתית. במכתב נטען כי מדובר בהפרת חוק זכויות החולה, האוסר באופן מפורש להפלות חולה על בסיס דת או לאום וקובע כי לכל חולה הזכות לכבוד ולפרטיות.

במכתב הדגישה עו"ד זהר כי הפגיעה בציבור הערבי נעדרת כל הסמכה בחוק. עמנם החוק אוסר על בתי עסק להציג חמץ בפומבי, אך אינו מסמיך בשום צורה מנהלי בתי חולים להגביל אזרחים מלהכניס מוצרי מזון לבית החולים. יתרה מכך, בחוק נקבע כי ביישובים שבהם רוב התושבים אינם יהודים, בתי עסק רשאים להציג חמץ. כך, ציינה עו"ד זהר, החוק עצמו עושה את האיזון הראוי, בעוד המדיניות שנאכפה בבית החולים היא גורפת ולכן פוגענית כלפי הציבור הערבי. עוד נכתב כי אם לא תועבר הנחיה ברורה לבתי החולים לשנות את המדיניות שנאכפה במהלך חג הפסח האחרון, הארגון ישקול צעדים משפטיים נוספים.

"ברמאדן כל הדתות האחרות הפסיקו לאכול?"

"לנו יש לנו רמאדן. אני לא שמעתי בחיים על כך שברמאדן כל הדתות האחרות הפסיקו לאכול", אמר מחאמיד. "אני עובד אצל יהודים. זה בטח לא בכוונה, הם כל הזמן מציעים לי קפה ואוכל ואני אומר אני בצום. כל יום ככה, במשך חודש. זו באמת הייתה תחושה לא נעימה כשלקחו ממני את האוכל".

מבית חולים העמק נמסר בתגובה כי בתי החולים בישראל שומרים על כשרות בימות חול וכך גם בפסח, בהתאם להנחיות של הרבנות הראשית לישראל. "הנחיות הרבנות הראשית הן לאסור הכנסת חמץ לכל בתי החולים, ולכן במסגרת הבדיקה הביטחונית השגרתית הנערכת לכלל המבקרים בני כל הדתות, כאשר נמצא חמץ – לא ניתן להכניסו לשטח המרכז הרפואי. המרכז הרפואי העמק מטפל באוכלוסייה מגוונת ברגישות רבה ומתוך הבנת הצרכים והאמונות של כלל המטופלים והעובדים", נמסר.

כפי שפורסם בוואלה חדשות, בית חולים העמק לא היה היחיד שסגר את שעריו בפני אוכלי החמץ. גם מאבטחים בבית החולים שערי צדק שבירושלים לא התירו את הכניסה לבית החולים ללא בידוק מקיף, שבו וידאו כי כל פריט מזון שמביאים עמם החולים והמבקרים סגור ונושא חותמת "כשר לפסח". כשנשאלו המאבטחים על ידי וואלה חדשות אם בית החולים, הנתמך על ידי המדינה, לא אמור לשרת את כלל הציבור שבו גם אנשים שאינם שומרי מסורת או אינם יהודים, הם ענו כי הדבר נעשה בהוראתו הישירה של רב בית החולים. כמו כן, המאבטחים ניסו לחסום בגופם את תיעוד החיפוש במבקרים.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully