וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקש מקלט טוען: חברי עזב את ישראל ונרצח כשחזר לסודאן

עבדל עזיים עזב ביולי את ישראל בהליך "עזיבה מרצון". לפני 4 ימים נודע לחברו על רציחתו, ככל הנראה על ידי ממשלת סודאן. זהו רק סיפור אחד הממחיש את "מסלול המוות" שעוברים מבקשי המקלט. "הם מוצאים עצמם בלי עתיד, בלי אוכל ובלי פרנסה"

עבדל עזיים, שגורש הסכמה בחודש יולי האחרון ונרצח בסודן. אפריל 2015. פייסבוק, אתר רשמי
"הרצח לא מפתיע". עבדל עזיים/אתר רשמי, פייסבוק
"אם המדיניות שגלעד ארדן מקדם עכשיו תצא לפועל וכולנו נגורש, זה יהיה גם הגורל שלנו"

מוטסים עלי, ממובילי המאבק של מבקשי המקלט האפריקנים בישראל, התוודע השבוע מקרוב ל"מסלול המוות" שלהם. לדבריו, חברו הקרוב, עבדל עזיים, סודאני שעזב מרצון בחודש יולי האחרון, מת לאחרונה. לטענתו, הוא נרצח בידי כוחות של ממשלת סודאן.

"רשות האוכלוסין לחצה עליו, עד שהוא נשבר ועזב", סיפר עלי בכאב בשיחה עם וואלה חדשות ממקום מושבו במתקן הכליאה "חולות" שבנגב. "הקמנו מחאה ב'חולות' ביוני 2014, וכעונש, העבירו את עזיים ואותי לכלא 'סהרונים' למשך חודש. אחרי ששוחררנו, הוא הגיע למשרדים של רשות האוכלוסין ב'חולות' לבקש חופש, ושם שוב הפעילו עליו את כל הלחצים בעולם לעזוב את הארץ. אמרו לו שלא יתנו לו יותר לעולם חופשות, שכל דקה הם יכולים להעביר אותו ל'סהרונים' ושאין לו מה לחפש בארץ". "התישו אותו", האשים. "אמרו לו שאם יעזוב עכשיו הוא יקבל מענק של 3,500 דולרים, והדגישו שזה תכף נגמר. הוא נשבר כי לא עמד בזה יותר, וחתם שהוא עוזב".

"אני אפילו לא ידעתי שהוא חתם", הוסיף, "אבל באוגוסט שעבר יצאתי לסיבוב ריצה מוקדם בבוקר, וכשחזרתי ראיתי כמה אנשים שבאו לאסוף אותו. זה הפתיע אותי. ניגשתי אליו וחיבקתי אותו, ואמרתי לו שאני לא בטוח שזאת ההחלטה הנכונה עבורו אבל שישמור על עצמו. הקשר בינינו התנתק. ניסינו להתעדכן והבנו שהוא הגיע לאוגנדה, אבל אחרי שלושה ימים הוא כבר נחשב לשוהה בלתי חוקי. הוא לא הצליח לקבל שם מעמד, אז הוא יצא למסע לדרום סודאן במטרה להגיע לדארפור, שם הוא נתפס ונכלא למשך שבעה חודשים". לדבריו, לפני ארבעה ימים, "מישהו שנמצא שם באזור דיווח לנו שהוא נרצח. הבאנו לו תמונה של עזיים והוא אישר לנו את זה. אני לא יודע איך רצחו אותו, אבל אני עדיין בהלם. לא כי זה מפתיע אותי, אלא מכיוון שהוא היה חבר כל כך קרוב ולא פשוט לי בכלל לדבר עליו עכשיו".

לדברי עלי, סיפורו הקשה של עזיים אינו מפתיע. "אני יודע שזה הגורל של אנשים שחוזרים לשם, יש עוד שניים שעזבו פה ונרצחו שם אתו, ואני עדיין מנסה לברר מי. אם המדיניות שגלעד ארדן מקדם עכשיו תצא לפועל וכולנו נגורש, זה יהיה גם הגורל שלנו", אמר.

עוד בוואלה חדשות:
"האחים מוסלי תכננו לחסל את היעד מספר אחת של המשטרה"
ניב אסרף מדבר לראשונה: "לא תכננתי חטיפה - נסחטתי"
כץ: מי שדורש תחבורה ציבורית בשבת מייצג לרוב עמותות שמאל

שר הפנים גלעד ארדן מגיע להצביע בפריימריז של הליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
מצפה להגדיל את כמות ה"עוזבים מרצון" ב-2015. ארדן/ראובן קסטרו

גיל בקר, מבעלי סניף מסעדת "פסטה בסטה" בשוק הכרמל, שם עבד עזיים יותר משנה עד שנשלח למתקן "חולות", נחשף על דבר מותו דרך קבוצת פייסבוק של עובדי המטבח שלו. "הוא היה בחור גדול מאוד פיזית, עם חיוך גדול שתמיד מרוח על הפנים. בחור אחראי מאד, ששימש מנהל המטבח שלנו. בנאדם שכל הזמן רוצה להתפתח וללמוד. היה קורא המון וחוקר המון ומנסה לשפר את השפות שלו, את העברית בעיקר", אמר. "זה נורא כואב לנו. בליל הסדר פגשתי את הסבים והסבתות שלי, שהם ניצולי שואה. מזעזע בעיני שכאן במדינת ישראל מתייחסים ככה לאנשים שטוענים שירצחו אותם במדינה שלהם. הם דוגמא לשרידות בעולם האכזרי שלנו".

על פי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, 4,112 מבקשי מקלט מסודאן עזבו את ישראל ב-2014 ו-1,691 מבקשי מקלט מאריתריאה עזבו גם הם באותה שנה. זאת, לעומת 611 מבקשי מקלט מיתר מדינות אפריקה באותה שנה. נתונים אודות מסלול הביזה, העינויים והרצח שאליו נקלע רובם הגדול לא מתועד כמובן במשרדים ממשלתיים בישראל, אך ארגוני זכויות אדם הנמצאים בקשר עם הפליטים בישראל ובמדינות אפריקה מצביעים על יותר מ-60 מקרי רצח, ואחוזים גבוהים מאד של עינויים, אונס, טביעה בים והתאבדויות בקרב ה"עוזבים מרצון".

רשות ההגירה והאוכלוסין, בהנהגתו של שר הפנים גלעד ארדן, מייחלת להגדלת כמות ה"עוזבים מרצון" בשנת 2015. בשבוע שעבר פרסמה הרשות על החלת הליך "עזיבה מרצון", שבו הם מזהירים כי אם המהגרים לא יעזבו מרצון את ישראל תוך 30 יום, הם ייכלאו במתקן "סהרונים" בטענה כי עברו על סעיף 13 לחוק הכניסה לישראל. התכנית קיבלה את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. במכתבים שהופצו בקרב השוהים במתקן "חולות" בתחילת השבוע, הובטח להם על ידי המדינה מעבר למדינת עולם שלישי המצויה "במצב טוב", ללא הסגרת יעד הפינוי, וכן מענק כספי גבוה בסך 3,500 דולרים ואשרות עבודה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"כמו גושי בשר למכירה"

ארגונים אזרחיים ופעילים חברתיים מעריכים כי המדינות שאליהן מפנה ממשלת ישראל את האפריקנים הן אוגנדה ורואנדה. בהסתמך על עדויות של פליטים מהשנים האחרונות, מדובר באלטרנטיבה מסוכנת עם כשלים מוכחים וידועים מראש. "הם מגיעים לבתי מלון במדינות האלה, אבל נדרשים לעזוב את המקום בתוך שלושה ימים. נוסף על כך, נלקחים מהם מסמכי המעבר שהם מקבלים ממדינת ישראל", הסביר ד"ר רמי גודוביץ', פעיל חברתי הפועל לשיפור מצבה של קהילות הזרים בדרום תל אביב וממקימי ארגון Become, המספק סיוע ליתומים וילדים בסיכון בקהילות עניות ברחבי העולם.

"אלו שברואנדה מתבקשים לעזוב, ומאחר שאין להם שום תעודה או דרך חוקית להתנייד הם כפופים למבריחי אדם. מחיר הנסיעה הבלתי חוקית ברואנדה הוא בין 500-300 דולר; חלקם נחטפים, מעונים, נשדדים בדרך. באוגנדה מתייחסים לפליטים בצורה קצת יותר הוגנת, אבל קיימת בעיה גדולה לפליטים מאריתריאה - הם צרה גדולה בעיני ממשלת אוגנדה מסיבות פוליטיות, ולכן הם לא מעניקים להם הגנה או זכויות ואין להם הבטחה כי לא יגורשו לאריתריאה", אמר.

עוד הוסיף גודוביץ' כי "ברשות האוכלוסין מנסים לשכנע אותם ואומרים להם: 'תיסעו לשם, יהיה בסדר, לא תיכנסו לכלא'. אומרים להם את זה יום ולילה. אחד הבחורים שחתם על הטפסים השבוע סיפר לי שלא ידע על מה חתם, כי מחתימים אותם בעברית. אבל הם מוצאים עצמם בלי עתיד, בלי אוכל ובלי פרנסה".

מבקש מקלט במהלך הפגנה לאחר עזיבה המונית של מתקן המאסר חולות, יוני 2014. רויטרס
"לא תמיד נשמע על הגוויות". מבקש מקלט במתקן "חולות"/רויטרס
"לא תמיד נשמע על הגוויות. האנשים האלו עולים על מסלול נטול זכויות, הם מגורשים כאילו בהסכמה ומוצאים את עצמם במדינה שבה אין להם זכויות ומעמד"

לדברי גודוביץ', רבים מהם מסיימים את חייהם באופן טראגי. "אני מכיר אנשים שהתאבדו מאחר שהמשפחה לקחה הלוואות לשלם את הכופר עליהם לאחר שנחטפו ולא יכלה לעמוד בתשלומים. במקרה אחר, מישהו טבע בים בזמן שניסה להגיע לאיטליה", אמר. "לא תמיד נשמע על הגוויות. האנשים האלו עולים על מסלול נטול זכויות, הם מגורשים כאילו בהסכמה ומוצאים את עצמם במדינה שבה אין להם זכויות ומעמד. אין להם אפילו אפשרות לבקש מקלט בלי לקחת סיכון לחייהם. הם מתחילים במסלול המוות הזה, ששולטים בו כנופיות של בדואים וערבים מסודאן שמתייחסים אליהם כגושי בשר למכירה".

"חלק מהחותמים מרצון עושים זאת כי הם מחפשים נקודות אור בחיים", הוסיף. "הקהילה האריתראית והסואדנית בארץ מעבירים ביניהם סיפורים בודדים של כאלו שמצליחים לצאת מהארץ ולהגיע לאיטליה וזה נותן להם תקווה. זה פשוט גרעין של אנשים מיואשים לגמרי".

מולי גרבר, פעילה חברתית וחוקרת בנושא הפליטים בארץ, הוסיפה אף היא תחזית פסימית על תכנית ה"עזיבה מרצון". "לא חושבת שהם יקבלו מעמד במדינה שיגיעו אליה", קבעה. "על סמך הבטחות עבר שנתנו לפליטים, נראה כי זה לא יקרה, וכשאין מעמד חוקי הם מופנים לשוק השחור. מאוד קשה למצוא עבודה במזרח אפריקה, זה מצב מאוד מסוכן".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי היא "אינה קובעת מדיניות", והפנתה לקבלת תגובה משר הפנים, גלעד ארדן.

השר ארדן מסר: "המהלך שאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה יעודד מסתננים לצאת מתחומי מדינת ישראל בצורה בטוחה ומכובדת, ויהיה כלי אפקטיבי למימוש החובה שלנו כלפי תושבי מדינת ישראל ודרום תל אביב להשבת מרקם החיים אליו היו רגילים. חשוב שקווי היסוד של הממשלה הנכנסת יכללו את השלמת הוצאתם של המסתננים מישראל והשבתם לארצות מוצאם או למדינות אחרות, במטרה להחזיר את החיים בדרום תל אביב למסלולם".


לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 22:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully