וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבנים קראו לסרב פקודה: "תפיסת הישיבה ביצהר - חילול הקודש"

31.3.2015 / 8:10

שנה לאחר תפיסת מבנה "עוד יוסף חי" ביצהר בשל אירועי תג מחיר, שלטענת גורמי ביטחון בוצעו על ידי חברי הישיבה, יצאו שורה של רבנים מהימין הקיצוני בהודעה הקוראת לסרב לשרת במקום. "לפי ההלכה, אסור לכל אחד להיות שותף למעשה", נכתב

צילום: שלומי גבאי, עריכה: גדי וינסטוק

(כוחות מג"ב מוצבים בישיבה ביצהר, אפריל 2014)

לפני כשנה, כמה ימים לפני חג הפסח, נתפסה ישיבת "עוד יוסף חי" שבהתנחלות יצהר שבשומרון על ידי משמר הגבול, בשל העובדה שגורמי ביטחון טוענים כי כמה אירועי תג מחיר יצאו מישיבה זו. כעת, לאחר שפינוי הישיבה לא נראה באופק, יצאה שורת רבנים מן הימין הקיצוני בקול קורא שבו הם קוראים לכל חייל ושוטר בתפקיד לסרב פקודה ולהתנגד לקחת חלק בתפיסת הישיבה, בשל האיסור ההלכתי לשרת במקום.

"בית המדרש של ישיבת 'עוד יוסף חי' ביצהר נתפס על ידי צה"ל בערב פסח ומאז הוא משמש כבסיס צבאי לגודל הצער והחרפה", כתבו תשעת הרבנים החתומים על ההודעה. הרבנים הדגישו כי תפיסת המבנה אסורה על פי אמונתם: "לפי תורת ישראל, מעשה זה הוא איסור חמור, הן מצד גזל המבנה מבעליו, הן מצד חילול הקודש ופגיעה בקדושת בית הכנסת ובית המדרש שאינה פוקעת והן מצד ביטול התורה בסגירת דלתות בית המדרש, כמו שנאמר על הרשעים ממלכי יהודה".

עוד בוואלה חדשות:
ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"
אחרי 10 ימים: נעצר חשוד בתקיפת יהונתן גפן על רקע אידיאולוגי
רוב הקלפיות בניגריה נספרו: רוב זעום למועמד האופוזיציה

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. דובר צה"ל
לוחמי מג"ב בפתח ישיבת "עוד יוסף חי" שביצהר, אפריל 2014/דובר צה"ל

לטענת אותם רבנים, ההלכה קובעת כי שיתוף פעולה עם מעשה זה אסור ועל השוטרים והחיילים לסרב להישמע לפקודה זו. "לפי ההלכה, אסור לכל אחד להיות שותף למעשה זה או לסייע לו, וכל חייל ושוטר, בכל דרגה ותפקיד, צריכים להימנע מכך", נכתב בסוף ההודעה.

ישיבת "עוד יוסף חי" נתפסה על ידי מג"ב ב-11 באפריל 2014 בהוראת אלוף פיקוד מרכז היוצא ניצן אלון. זאת, לאחר כמה אירועי תג מחיר שיצאו, לדברי גורמי אכיפת החוק, מן הישיבה - אירועים שכללו את השחתת המוצב הצבאי ביצהר, ניקוב צמיגי צה"ל בכמה מקרים ואירועים נוספים. תלמידי הישיבה הוצאו מהמקום והישיבה הפכה לבסיס מג"ב. השוטרים שהוצבו במקום משתמשים בחלק מהמבנה. הצו הוארך במהלך השנה כמה פעמים, כל פעם לכמה חודשים נוספים, ונכון לעכשיו נראה כי המצב לא צפוי להשתנות בזמן הקרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל חייל ושוטר, בכל דרגה ותפקיד, צריכים להימנע מכך". מכתב הרבנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות המחלוקות ביצהר בין אנשי הישיבה, הנתפסים כקיצוניים יותר, לבין מזכירות יצהר ורבה של ההתנחלות, הרב דודי דודקביץ, המתנגדים לקו המיליטנטי של אנשי הישיבה - כולם התקוממו על המהלך. במשך כל התקופה המדוברת הביעו הצדדים תרעומת על התפיסה במהלך שיחות עם גורמים בפיקוד מרכז, אך השתדלו לשמור על הסדר.

על אף הדרישות לסיים את התפיסה, בפיקוד מרכז מרוצים מהמהלך ונכון לעכשיו מרגישים שתפיסת הישיבה מסייעת לשמור על רגיעה באזור. בשבועות האחרונים התארגנו תלמידי הישיבה וכמה תושבים מיצהר וערכו הפגנה שקטה מול הישיבה והשוטרים המוצבים במקום. לאחר שכל הניסיונות לא הועילו, גיבשו הרבנים מהימין הקיצוני את הקול הקורא. על המסמך חתומים הרב יצחק גנזבורג, הרב דב ליאור, הרב ישראל אריאל, הרב דוד דרוקמן, הרב שמואל טל, הרב מיכאל הרשקוביץ, רבה של יצהר דודקביץ, הרב שמחה שטטנר והרב איציק שפירא - מראשי הישיבה ומחבר הספר "תורת המלך" השנוי במחלוקת.

"אלימות שלטונית לא תעצור את פעילות המבנה"

מישיבת "עוד יוסף חי", שפועלת ממבנה אחר בהתנחלות, נמסר בתגובה: "בכל דור ודור עומדים עלינו ומנסים להשתיק את קול התורה וב"ה קול התורה ממשיך להישמע. גם בישיבת 'עוד יוסף חי' ממשיכים בעוז ובגאון וקול התורה לא הושתק כלל. לימוד התורה לא תלוי במבנה, ואלימות שלטונית לא תעצור את פעילות הישיבה. בעוד כמה ימים נחוגג את חג הפסח. אנו מאחלים לכל ישראל וגם לחיילי צה"ל שיזכו לחרות אמתית, שיזכו רק להטיב עם עם ישראל. חג חירות שמח".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully