וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הודיעה במפתיע: לא נוותר על האורניום המועשר

ראש הצוות האיראני בלוזאן הודיע אמש כי הנושא אינו עומד על הפרק. פקידים אמריקניים: "יש דרכים אחרות לטפל בנושא". יו"ר בית הנבחרים: בהיעדר הסכם עד יום שלישי – נקדם עיצומים חדשים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

איראן מקשיחה את עמדותיה במשא-ומתן עם שש המעצמות, ואומרת כי לא תוציא מגבולותיה את מלאי האורניום המועשר שברשותה. במהלך השנה האחרונה אותתה טהראן כי תסכים לשלוח לרוסיה חלק גדול ממלאי האורניום שהעשירה, כך שלא תתאפשר לה גישה אליו. אלא שאמש, אמר סגן החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, כי ההצעה אינה רלוונטית עוד.

עראקצ'י, העומד בראש צוות המשא-ומתן לשיחות הגרעין בשווייץ, אמר לכתבים כי "שליחת מלאי האורניום לחו"ל אינה עומדת על הפרק". עם זאת, עראקצ'י אמר במקביל כי "ההסכם בר ביצוע", וכי "נותרו עוד 3-2 סוגיות שיש לפתור". לפי התכנית המקורית, רוסיה הייתה אמורה לקבל מאיראן כמויות גדולות של אורניום מועשר, ולהמיר אותו למוטות דלק - שיוחזרו לטהראן כדי להפעיל את הכור הגרעיני האזרחי בבושהר.

פקידים מערביים אישרו בפני ה"ניו יורק טיימס" כי איראן אכן נסוגה מההצעה, אך הדגישו כי יש "דרכים אחרות" לפרק את מלאי האורניום, שאיראן כבר העשירה לרמה של 5%. לדבריהם, הדרך המועדפת לטפל במלאי האורניום המועשר היא לדלל אותו לרמה נמוכה יותר.

שיחות הגרעין - כותרות אחרונות
בכיר במערכת הביטחון: "איראן תצא מבידוד - ותזכה בנשק גרעיני"
האיחוד האירופי: "מעולם לא היינו קרובים יותר להסכם עם איראן"
נתניהו: ההסכם עם איראן רע משחשבנו, צריך לעצור אותו

שרי החוץ לברוב וג'ון קרי נפגשים בשיחות הגרעין – לוזאן, 29 במרץ 2015. רויטרס
שרי החוץ של רוסיה וארה"ב, סרגיי לברוב וג'ון קרי, אמש בלוזאן/רויטרס

אמש, הזהירו מחוקקים רפובליקנים כי יקדמו עיצומים חדשים נגד איראן, אם לא יושג הסכם עד יום שלישי. זאת, למרות שהנשיא ברק אובמה הודיע כי יטיל וטו על כל ניסיון שכזה. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, אמר בראיון כי המשטר האיראני "מעולם לא עמד מאחורי הבטחותיו", והוסיף כי "אני לא מבין מדוע עלינו לחתום על הסכם עם קבוצת אנשים, שלדעתי אין להם כל כוונה למלא את הבטחתם". הקונגרס נמצא בפגרה עד אמצע חודש אפריל. ביינר יבוא בימים הקרובים לביקור בישראל.

שר החוץ של בריטיניה, פיליפ המונד, אמר אמש כי הוא מאמין ש"בקרוב" ייחתם הסכם העקרונות בין איראן למעצמות, אך התעקש כי יש למנוע מאיראן נשק גרעיני. "אנחנו כאן כי אנחנו מאמינים שאפשר לעשות זאת", אמר המונד. "לכולם יש אינטרס משותף שנחתום על ההסכם, אבל זה חייב להיות הסכם שמשאיר את הנשק הגרעיני מחוץ להישג ידה של איראן. לא נתפשר על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully