וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יתקשרו אליך אלפים": נחשף בליץ ההטרדות החרדי. האזינו

26.3.2015 / 0:15

לידי וואלה חדשות הגיעו הקלטות המתעדות מסכת הטרדות, איומים וסחיטה של תומכי הרב אוירבך נגד עובדים ובכירים בארגונים פרטיים וממשלתיים, על רקע מאבקי שליטה בתקציבי פרסום בעיתונים במגזר. המשטרה: "המשק חדל לפעול, אנשים חששו לצאת מביתם"

צילום תמונה: ראובן קסטרו, עריכה: שניר דבוש

"יתקשרו אליך עוד עשרות אלפים, הציבור כועס. המשטרה לא מאיימת על אף אחד, הכול חוקי". הקלטות שהגיעו לידי וואלה חדשות מתארות מקרוב כיצד פעלה לכאורה שיטת ההטרדות, האיומים והסחיטה של פעילים חרדים המזוהים עם עיתון "הפלס", נגד מנהלים ובכירים בחברות גדולות במשק, פרטיות וממשלתיות. זאת, לאחר שאתמול (רביעי) עצרה המשטרה 22 חשודים בפרשה, שרובם קשרו את עצמם למעשים ושוחררו. בית משפט השלום בפתח תקווה האריך היום את מעצרו של המרכזי בפרשה, אברהם טריגר, בשלושה ימים נוספים.

עיתון הפלס הוקם לפני יותר משנתיים והוא מזוהה עם הפלג החרדי של הרב שמואל אוירבך, מנהיג של קבוצה מצומצמת יחסית שאינה מקבלת את סמכות ההנהגה המרכזית של הרב אהרון לייב שטיינמן. מערכת היחסים הסבוכה בין השניים החלה עם פטירתו של הרב יוסף שלום אלישיב, לשעבר מנהיג הציבור הליטאי. הרב שטיינמן מונה ליורשו, אך אנשיו של הרב אוירבך סירבו להכיר בכך. כחלק מכך, אנשיו של הרב שטיינמן השיגו שליטה בעיתון "יתד נאמן", הנחשב לשופר ההנהגה הליטאית, והביאו לפיטוריהם של אנשי הרב אוירבך. בעקבות זאת פתחו אנשי אוירבך את "הפלס" וניהלו מאבק על המפרסמים, שהפך מהר מאוד למדמם ואגרסיבי.

במשטרה ייחסו לעצורים שהיו לכאורה שותפים בשיטה המיוחסת להם, מעשים של איומים, סחיטה והטרדות נגד מנהלים ובכירים בחברות גדולות במשק, פרטיות וממשלתיות. במטרה שיקנו שטחי פרסום ב"הפלס". פעילים המזוהים עם העיתון הפעילו קו טלפון פנימי שבו תדרכו את כל מי שחייג אליו, איך וכיצד לבצע את ההטרדות. במקרים נוספים, שיגרו הודעות דואר אלקטרוניות שבו הודרכו פעילי "הפלג הירושלמי" כיצד לפעול נגד החברות שמסרבות לפרסם בעיתון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילי "הפלג הירושלמי" תודרכו כיצד לפעול נגד חברות שמסרבות לפרסם בעיתון. "הפלס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיחה בין פעילה מהפלג הירושלמי לבכירה בחברת מזון גדולה

הבכירה: "(אתם) אנשים אכזרים, אני לא מוכנה להמשיך לדבר, אין לי מה להצטדק, לא עשיתי דבר רע לאף אחד. (אתם) מצלצלים ומטרידים פה אנשים. החרמות והמלחמות ביניכם, לא שמעתי דבר כזה. זה לא קורה בין יהודים לערבים מה שקורה אצלכם בין הפלגים. זה איום ונורא, אתם רק משניאים את עצמכם. אף אחד לא יכתיב לי, אני במדינה דמוקרטית".

הפעילה: "שימי לב שלא את מחליטה. 'יתד נאמן' מחליטים שגם אם את רוצה לשים אצלנו, הם לא נותנים לך. זה חברת הפרסום שלך".

הבכירה: "אנחנו קונים את המדיה ישירות".

הפעילה: "אתם מפחדים מ'יתד נאמן'".

הבכירה: "את מדברת שטויות. מה הם יכולים לעשות יתד נאמן, לשים לי פצצה? אני אמשיך לפרסם איפה שאני רוצה, אני במדינה דמוקרטית ואם תמשיכו בדרכים האלה, לא תקבלו. אתם שכרתם מספר אנשים... אמרו לכמה אנשים... תראי, אני כבר לא מרימה את הטלפון... לא כדאי להתקשר... אני לא עונה וגמרתי את הסיפור, אותי אתם לא מטרידים... שילכו ללמוד בישיבה ולא יתעסקו בשטות הזאת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הרב אוירבך באולם ארנה, ירושלים. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"שיפנימו שאי אפשר לפגוע ולזלזל בציבור בני התורה". חרדים בכנס של הרב אוירבך, החודש/ראובן קסטרו

שיחה בין פעיל לעובד זוטר בחברת אסם

העובד: "תקשיב רגע ותקשיב טוב, אני רוצה להבין למה אתה חושב שאני שמרוויח 5,000 שקל בחודש, משפיע על הפרסום בחברה. מאיפה הרעיון הזה להתקשר לבן אדם שכל העבודה שלו זה לסדר את הבמבה? אני לא מצליח להבין אתכם. אני פועל, אתה יודע מה זה עבודה? יש מנהל גדול ומתחתיו יש פועלים. מה אתה רוצה מהחיים שלי? אתם כבר חודשיים מתקשרים, ב-12 בלילה התקשרו אליי".

הפעיל: "זו מחאה ציבורית, לא אדם אחד שמתקשר. גם אם אני אפסיק להתקשר, הציבור כועס. יש פה חברה שפוגעת בציבור, אין לך מה לעשות עם זה. אני אומר לך, גבר, אתה יכול שיהיו לך חיים רגילים. אתה מקבל הרבה טלפונים?".

העובד: "כן, ב-12 בלילה. אני אדם חילוני, זה לא אמור לעניין אותי. אני אומר לך בשיא הרצינות, כל הטלפונים שהתקשרו נמצאו בתחנת משטרה".

הפעיל: "תעביר גם את המספר שלי, אני רוצה לדבר עם השוטרים שעושים עוול לאנשים".

העובד: "הנה, עוד אחד מתקשר".

הפעיל: "הם מתקשרים אליך אלפים, יתקשרו אליך עוד עשרות אלפים. כל הציבור החרדי זועם. המשטרה לא מאיימת על אף אחד, זה חוקי כל הטלפונים האלה".

העובד: "אם היו מתקשרים פעם אחת, מילא. אבל בואנה, ב-12 בלילה? זה חדירה לפרטיות. אתה לא אמור להתקשר לבן אדם שכל מה שהוא עושה זה סוכן בחברה. אני אפילו לא יודע את השם של המנכ"ל".

הפעיל: "12 בלילה זו שעה סבירה, הם הולכים לישון מאוחר. אנשים עצבנים גם בחמש לפנות בוקר".

העובד: "המחאה שלכם היא לגיטימית? היא בסדר? הדרך שלכם היא לא לגיטימית".

הפעיל: "אני יכול להגיד לקבוצת החברים שלי בישיבה את מה שאתה מציע".

הרב אוירבך באולם ארנה, ירושלים. מרץ 2015. ראובן קסטרו
קרב אגרסיבי על מפרסמים בעיתונות החרדית. הרב אוירבך בכנס בירושלים, החודש/ראובן קסטרו

הקלטות נוספות מקו המידע הפנימי של המאבק במפרסמים שופכות אור על התנהלותם של אנשי "הפלס". "1,500 טלפונים מדי יום למטרנה", קורא אחד הפעילים להטריד את החברה, תוך שהוא נותן את מספר הטלפון שלה. "לשאול אותם על התולעים, העכבישים והעכברושים ושאר מרעין בישין שנמצאים בתוך מוצריהם, עד שיפנימו שאי אפשר לפגוע ולזלזל בציבור בני התורה. זה המספר שאליו כולנו מתקשרים, היום, מחר ומחרתיים ומתי לא".

לפני כשנה פתח הפלג של הרב אוירבך בחרם נגד שתי קופות החולים הגדולות בישראל – שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות - בשל סירובן לפרסם מודעות בעיתון "הפלס", אף שהן נוהגות לפרסם בעיתון המתחרה "יתד נאמן". "שעה בלבד נותרה לאות הסיום, 60 דקות, 3,600 שניות, שבהן ניתן לפעול גדולות ונוצרות", נאמר בקו הפנימי ששכנע אנשים לעבור לקופת חולים אחרת. "חצי דקה זו הזמן הממוצע להעברת נפש אחת מקופת חולים מכבי ולסמן עוד וי במערכה הכבירה בהצלחה של בני התורה".

פרסומאי חרדי אמר לוואלה חדשות כי מדובר בתופעה פלילית רחבת היקף. "מאוד שמח שהמשטרה עושה לתופעה הבזויה הזו סוף. מקווה שבית המשפט יעצור את ההטרדות ויטיל עונש קשה על אנשים האחראים לכך, שיבינו שאי אפשר להמשיך לפעול בדרך שבה עבריינים פועלים. מקווה שסיוט שנמשך שנתיים, יום יום, לילה לילה, יסתיים במעצרים ובכתבי אישום", אמר. הפרסומאי העיד כי ביממה האחרונה קיבל טלפונים מלקוחותיו, שלדבריו אמרו שהיום הם נשמו לרווחה: "הם עברו תקופה מזעזעת".

המשטרה על ההטרדות: "חברות רבות במשק לא תפקדו"

"מדובר בין 40-20 חברות במשק, כולל אנשים פרטיים. זה הגיע למצב שאחת העובדות באותן חברות כתבה בדואר פנימי בתוך החברה: 'טוב שאני יוצאת לחו"ל, אני לא יכולה לחיות פה'"

בדיון בהארכת מעצרו של החשוד המרכזי טריגר, פירטה המשטרה על היקף התופעה. "תחילת העניין לפני כמה חודשים. מדובר במסכת הטרדות של מאות ואלפי שיחות טלפון שבוצעו תוך שימוש בפקסים, מסרונים, מיילים וטלפונים, בכמויות של מאות שיחות לכל חברה, באופן ששיתקה את כל הפעילות העסקית של כל חברה. החברה לא יכלה לתפקד. מדובר בין 40-20 חברות במשק, כולל אנשים פרטיים. זה הגיע למצב שאחת העובדות באותן חברות כתבה בדואר פנימי בתוך החברה: 'טוב שאני יוצאת לחו"ל, אני לא יכולה לחיות פה'. הדבר הזה הוא היקף ארצי. אמנם מדובר בפילוג בתוך הציבור החרדי, ואולי יש פה סכסוך בין שתי קבוצות, אבל אין זה אומר שבעקבות הסכסוך יכולה קבוצה לקחת הדין לידיה ולשתק את המשק. היקף העבירה הוא היקף ארצי. זה הגיע למצב שגם המפכ"ל היה מעורב בסיפור הזה. אמנם מדובר בסיפור שארך כמה חודשים, אבל בהתחלה לא קלטו את התופעה", נאמר בדיון.

עוד מסרה המשטרה בדיון: "אם הוגשה תלונה בירוחם, אשדוד, בני ברק או ירושלים, התופעה לא הייתה מוסברת ולא ידועה ככלל. כאשר התמונה החלה להתבהר, שמדובר בהיקף רציף של הטרדות והנחיות לציבור החרדי של אותו ציבור שהשתייך לעיתון "הפלס", הוחלט על ידי המפכ"ל שכל התיקים, כל התלונות, ירוכזו במקום אחד, יחידה אחת אצל חוקר אחד. לא ידענו והמשטרה לא ידעה על היקף התופעה. מדובר בכמאה תיקים שפתחנו, מדובר בהיקף עצום של חומר. המתלוננים מפחדים לצאת מהחברה החוצה לרחוב, שמא יותקפו בגלל שהם לא מפרסמים בעיתון 'הפלס'. מדובר בתופעה חמורה מאוד למשק הישראלי. תופעה בעקבותיה המשק פשוט חדל לפעול, ואני לא מגזים בתיאור - החברות לא תפקדו".

בית המשפט אסר לפרסם את פרטיהם המזהים של שניים מהחשודים שהובאו בפניו. חשודים נוספים נשלחו לחמישה ימי מעצר בית, ונאסר עליהם ליצור קשר עם המעורבים והמתלוננים בפרשה. החשודים צפויים לעמוד בפני כתב אישום בהליך מהיר.

תגובת הפלג הירושלמי: "מהלך מתוזמן של 'דגל התורה'"

גורמים בפלג הירושלמי האשימו בתגובה למעצרים את אנשי הקבוצה היריבה של "דגל התורה", ואמרו כי אלה תכננו את המהלך בקפידה. "זה לא מקרי ששבוע בדיוק לאחר הבחירות מתבצע המהלך האכזרי של מעצר אברכים צעירים, ימים ספורים לפני ליל הסדר", נמסר. "המהלך הזה מתוזמן היטב בתגובה על סטירת לחי פוליטית שקיבלה 'דגל התורה', כתגובה על התנהלותה הכוחנית בשנתיים האחרונות ברדיפות אכזריות נגד תלמידי רבינו, ראש הישיבה".

עוד מסרו גורמים בפלג הירושלמי כי הפרשה צפויה להסתיים בלא כלום. "ההר יוליד בקושי עכבר קטן, פעילות המחאה הציבורית הלגיטימית נעשתה בהתארגנות ספונטנית חוקית, לאחר תקופה ארוכה שהציבור הזה מרגיש נרדף ומוחרם על לא עוול בכפו". הם פנו לאנשי "דגל התורה" ו"יתד נאמן" וקראו להם: "הפסיקו מידית לפלג את הציבור החרדי במחלוקת וברדיפות אכזריות. הרפו מציבור רבבות בני התורה, לא הכול כשר במאבקים כלכליים של יתד נאמן".

השתתף בהכנת הידיעה: יאיר אלטמן

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully