וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בישראל: חמאס הצליח לחפור מנהרות התקפיות בגבול

25.3.2015 / 14:50

כ-7 חודשים בלבד אחרי "צוק איתן", ועל אף ההגבלות שמטילה ישראל על הכנסת חומרי בנייה לרצועה, גורמי ביטחון מעריכים כי חמאס הצליח לחפור מנהרות התקפיות בעזרת אמצעים חלופיים. הארגון נמנע מלחצות איתן את הגבול מחשש שהדבר יביא להסלמה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

פחות משבעה חודשים מאז תום מבצע "צוק איתן", ועל אף המאמץ שריכז צה"ל בנושא זה במהלכו - במערכת הביטחון מעריכים שחמאס הצליח לחפור כמה מנהרות התקפיות באזור הגבול עם ישראל ברצועת עזה. גורמים ביטחוניים אמרו כי ניכר שחמאס משקיע מאמץ רב בחודשים האחרונים בחפירה של מנהרות התקפיות וכן הגנתיות.

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
פעילי חמאס במנהרה ברצועה במהלך "צוק איתן"/רויטרס

להערכת הגורמים, הארגון נזהר שלא לחצות עם המנהרות הללו את הגבול בין ישראל לרצועת עזה, כדי למנוע אפשרות של הסלמה. את עבודות החפירה ניתן לראות גם מהצד הישראלי של הגבול ותושבים ביישובי עוטף עזה תיעדו את עבודות החפירה המתנהלות כמה מאות מטרים מהגדר. חמאס, כמו גם הג'יהאד האיסלאמי, פרסמו בחודשים האחרונים סרטונים שבהם נראים אנשי הארגונים שוקדים על חפירת המנהרות ואף נעים בתוכן.

לדברי הגורמים הישראלים, ההערכה מדברת על מספר חד-ספרתי של מנהרות התקפיות ולא על עשרות, כפי שהיו ערב המבצע. הגורמים הוסיפו שבעקבות הפיקוח הישראלי ההדוק על הכנסת חומרי בניין לעזה, חמאס משקיע פחות מאמץ בחפירת מנהרות מדופנות בבטון ובמלט ומתמקד בשימוש באמצעים אחרים, בדומה למנהרות שפעלו בדרום הרצועה בין רפיח הפלסטינית והמצרית. עוד נמסר כי מאמץ החפירה באזור הגבול בין מצרים ועזה נעצר כמעט לחלוטין עקב הפעילות המצרית האגרסיבית נגד המנהרות.

עוד בנושא חמאס
יוזמה שוויצרית מציעה פתרון למשבר משכורות פקידי חמאס
חמאס: "צה"ל מפעיל שפיריות אלקטרוניות ברצועת עזה"
יעלון: "כיבוש הרצועה היה עולה לנו 10 מיליארד שקלים בשנה"

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ההערכה: חמאס נעצר במרחק מה מהצד הישראלי

המנהרות ההתקפיות לתוך שטח ישראל היוו את אחת העילות למבצע הקרקעי ב"צוק איתן". לפי הגרסה הישראלית יותר מ-30 מנהרות פעלו מתוך עזה, ורובן הגיעו לתוך שטח ישראל. לעת עתה לא ידוע לישראל על מנהרות חדשות שחודרות לתוך השטח שממערב לגדר הגבול, וההערכה היא שחמאס נעצר במרחק מה מהצד הישראלי כדי למנוע תקיפה של צה"ל. ייתכן גם שנעשה שימוש בחלק מהמנהרות שהושמדו במלחמה האחרונה בעזה.

פרט לכך, חמאס ממשיך גם בשיגור רקטות לעבר הים כחלק מהאימונים הצבאיים שהוא מבצע. לאחרונה נאלץ הארגון לעשות שימוש בחומרים דו-שימושיים חדשים, עקב הפיקוח ההדוק שגרם למחסור חמור בחומרים ששימשו אותו עד כה לייצור רקטות, כמו מתכות. הארגון נדרש לאלתר בין היתר עם חומרים חלופיים לאלה הכימיים, שאינם בנמצא ברצועה. מכאן גם הצורך לבחון את הרקטות החדשות.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully