וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים יוצאים ממערכת הבחירות עם מכה כואבת

18.3.2015 / 9:41

ש"ס איבדה שליש מכוחה, מפלגתו החדשה של אלי ישי לא עברה את אחוז החסימה, וגם יהדות התורה צנחה במנדט. כך נראתה מערכת הבחירות ללא מרן שאיחד את הציבור הספרדי - וללא מנהיג ליטאי שכולם כפופים לו

צילום: מור שאולי, בני בן סימון; עריכה: שניר דבוש

ש"ס ירדה מ-11 מנדטים לשבעה בלבד, אך השמחה של המפלגה הרקיעה שחקים. הסיבה: מפלגתו של אלי ישי לא עברה את אחוז החסימה. בבנייני האומה בירושלים פצחו אמש (שלישי) הפעילים בשירה ובריקודים. "הוא פג תוקף", זעק זמר הבית בני אלבז, כשברקע השיר שחיבר למערכת הבחירות הנוכחית, "הרב עובדיה חי וקיים". מילות השיר הפכו כבר להמנון רשמי של ש"ס, אך זה לא ממש עזר כדי לבלום את הירידה במספר המנדטים, שנבעה ככל הנראה כתוצאה מחלל ההנהגה שהותיר אחריו מנהיגה הרוחני של המפלגה, ומהפרישה של ישי.

דרעי סיים אתמול פרק משמעותי בחייו הפוליטיים בעידן שאחרי פטירת הרב עובדיה יוסף. לא רק שהשתלטותו על ש"ס הושלמה, אלא שישי לא עבר את אחוז החסימה. דרעי ראה בכך גם ניצחון במאבק שניהל בחודשים האחרונים על הרחוב החרדי-ספרדי, שנותר קרוע אחרי לכתו של הרב עובדיה יוסף. "יש מרן אחד, תורה אחת, מועצת חכמים אחת וש"ס אחת", הכריז דרעי בנאום הניצחון.

"היה כאן מאבק גדול מאד על הצביון של ש"ס, על הדרך ועל ההנהגה", הוסיף דרעי. "זו הייתה מערכת הבחירות הקשה ביותר שעברנו, ואני אומר לכם בוודאות: כל תנועה אחרת שהייתה עוברת חצי מהמשברים שעברנו בשנה האחרונה, לא הייתה שורדת, אלא הייתה מתרפקת וקורסת. זכותו של מרן היא שעמדה לנו".

אריה דרעי במטה ש"ס לאחר תוצאות המדגם, ירושלים, מרץ 2015. מור שאולי
אריה דרעי בנאום הניצחון של ש"ס, אמש בירושלים/מור שאולי

על אף שהציפייה הייתה לגרוף שמונה מנדטים או יותר, דרעי יודע שכדי לבסס את שליטתו במפלגה וברחוב הספרדי, הוא ייאלץ לספוג ירידה בכוחו במערכת הבחירות הנוכחית, כדי שיוכל להתמודד ללא הפרעות במערכת הבחירות הבאה. הוא גם הודה בכך בנאומו: "מערכת הבחירות הזו היא בשביל הבחירות הבאות, ש"ס תלך ותגדל ותהפוך למפלגת העם".

אלי ישי הבין הבוקר סופית שמפלגתו לא עברה את אחוז החסימה. הוא הצטרף לש"ס לפני יותר מ-30 שנה, ומילא בה שורת תפקידים תחת הנהגת דרעי, לרבות עוזרו במשרד הפנים. בהמשך התקדם ומונה לתפקידים בכירים בתנועה, וב-1996 נבחר לראשונה לכנסת. כבר בקדנציה הראשונה שלו כיהן כשר מטעמה. לקראת בחירות 1999, הוצב ישי בראש רשימת ש"ס במקום דרעי, היו"ר שהורשע בפלילים, מתוך החלטה שמדובר ב"פיקדון" בלבד, שיוחזר לבעליו עם הסרת הקלון, כאשר דרעי יוכל לשוב לחיים הפוליטיים. בינתיים, ביסס ישי את מעמדו, וכשדרעי ביקש לחזור, סירב לפנות את הכיסא. ההכרעה הייתה נתונה בידי הרב עובדיה יוסף, והשניים הפעילו את כל כובד משקלם והשפעתם עליו ועל קרוביו כדי שיבחר בהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלי ישי במטה מפלגת יחד, מרץ 2015. טלי מאייר
אלי ישי נואם מול תומכי מפלגת יחד, אתמול/טלי מאייר

בבחירות 2013 הכריע הרב עובדיה שש"ס תתמודד בהנהגה משולשת של דרעי, ישי ואריאל אטיאס. השותפות לא עבדה, ולפני כשנה וחצי החליט הרב להעניק לדרעי את המושכות. מאז נפטר מנהיגה הרוחני של ש"ס, ואת מקומו מילא הרב שלום כהן, המקורב לדרעי. למועצת חכמי התורה צורף חברו של היו"ר, הרב דוד יוסף. המתיחות בין דרעי לישי הפכה לנתק מוחלט, והשניים החלו להיאבק על תמיכת הרבנים ברחוב הספרדי.

בחודשים האחרונים החלו מקורבי ישי לבדוק אפשרות לפרישה מהמפלגה - מהלך שצבר תאוצה עם ההכרזה על בחירות. כתנאי להישארותו בש"ס, כדי למנוע פילוג ופיצול קולות, הבהיר ישי שלא יסתפק בשיבוצו במקום השני ברשימת המועמדים ובהבטחה לתפקיד שר בכיר, ודרש שותפות בהרכבת הרשימה, הרחבה של מועצת החכמים וחלק מסמכויות ההנהגה. לאחרונה, אמר הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני של ישי, כי במידה וש"ס הייתה מסכימה להעניק חופש הצבעה בנושאים מדיניים, הרי שמפלגת "יחד" לא הייתה קמה.

לא רק ש"ס ומפלגתו של ישי שילמו אמש מחיר בבחירות. גם "יהדות התורה", המפלגה החרדית-אשכנזית ספגה ירידה של מנדט אחד. הירידה נבעה ככל הנראה כתוצאה מהקרב שמתחולל בשלוש השנים האחרונות על הנהגת המגזר החרדי-ליטאי. אלפי קולות הלכו לאיבוד, לא רק בגלל קולות החרדים שזלגו לישי, אלא בעיקר בשל אי התמיכה של הרב שמואל אוירבך, מנהיג "הפלג הירושלמי" ומראשי הזרם הליטאי, שהכריז מלחמה על "יהדות התורה", אך לא העביר רשימת את תמיכתו לאף מפלגה חרדית. בשעות הלילה המאוחרות, בכירים ביהדות התורה היו מוכנים להתחייב שישיגו את המנדט השביעי, אולי גם את השמיני, אך בפועל אלפי קולות הלכו לאיבוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully