וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריטריונים שונו - וניצולת השואה נזרקה מביתה

רחל נמט גילתה לפני כחודש כי שכר הדירה ששילמה חזר, ועליה לפנות את דירתה. להפתעתה, מצאה שבעקבות תכנית הסיוע לניצולי השואה, קוצצה קצבתה במוסד לביטוח לאומי בכאלף שקלים. כ-6,000 ניצולי שואה נמצאים במצב דומה

רחל נמט, ניצולת שואה שאין לה איפה לגור עם בתה נעמי, גדרה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"לעומת מה שעברתי אז, זה כלום, אני אשרוד". רחל נמט ובתה נעמי/ראובן קסטרו

תכנית הסיוע לניצולי שואה שבה מתפארים חברי "יש עתיד" מעל לכל במה, הובילה במקרה של רחל נמט למצב הפוך - גירוש ניצולת שואה נזקקת מביתה בגדרה. נמט לא הצליחה לשלם את שכר הדירה שלה, לאחר שהעלאת קצבתה במסגרת התוכנית הובילה למצב אבסורדי, שבו קוצצו למעלה מאלף שקל בהכנסתה. בנוסף, איש לא טרח לעדכן אותה בדבר השינוי האמור והיא גילתה זאת רק לאחר שקיבלה התראה לגירוש מבעל הבית. לוואלה חדשות נודע שכ-6,000 ניצולי שואה נמצאים במצב דומה.

נמט, ניצולת שואה מבודפשט בת 75, עלתה לישראל בשנת 2002 עם התגברות האנטישמיות במדינה ולאחר שגעגועיה לנכדיה הגרים בארץ גברו. עד לפני כחודש היא התגוררה בדירה שכורה עם ביתה נעמי ושלושת ילדיה. באחד הימים, באופן פתאומי, נותקו החשמל והמים בדירה. "לא הבנו מה קרה, ניסינו לברר מול חברת חשמל וחברת המים אבל לא קיבלנו תשובות", סיפרה הבת נעמי. "כשתפסנו את בעל הבית הוא הסביר שכל התשלומים חזרו וציין שהגיש בקשה לבית משפט לפינוי מידי שלנו מהדירה. לא הבנו על מה הוא מדבר אבל לא היה לנו לאן ללכת".

רחל נמט, ניצולת שואה שהפכה מחוסרת דיור, גדרה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"כואב לי שלא יידעו אותי על השינוי". נמט/ראובן קסטרו

כך, במשך שבועיים ללא מים וחשמל, חיה המשפחה בדירה, מאחר והתביישו לפנות לעזרה. באחד הימים הם יצרו קשר עם ליהי גוטמן, פעילה חברתית מגדרה, שסייעה למשפחה עם הגעתה לעיר לפני כחצי שנה. זו גילתה על שארע ומיד הכניסה אותן לביתה. "הן הגיעו אליי שאעזור להן ופתאום אמרו משהו בשקט לגבי המים והחשמל", תיארה גוטמן, "הייתי המומה שהן המשיכו להתגורר במקום בלי להגיד מילה ומיד העברתי אותם לביתי יחד עם ארבעת ילדיי. אני לא מסוגלת להשאיר אנשים ברחוב, בטח לא ניצולת שואה מבוגרת, אם ושלושה ילדים, זו עוולה". לדבריה, "בשנתיים בהן אני עוזרת לנזקקים ראיתי הרבה מקרים וסייעתי אבל עוד לא ראיתי בעל בית חסר לב שהשאיר משפחה ללא חשמל ומים, תהא הסיבה אשר תהא".

משיחה עם נמט קשה לתאר שמאחורי אותה אישה אצילית, הלבושה בצורה מכובדת ושערה מסודר ומוקפד, מסתתרים חיים לא פשוטים כניצולת שואה. נמט הביעה אופטימיות מפתיעה ואמרה כי למרות הקושי, היא אינה מתחרטת על ההחלטה לעלות לארץ. "בגיל 60 פלוס החלטתי שאין לי מה לעשות בהונגריה בלי משפחתי והחלטתי לעלות לארץ", סיפרה נמט, חצי בעברית וחצי באנגלית, והוסיפה: "אין רגע שאני לא מאושרת מההחלטה ואומרת מזל שאני כאן, על אף הקשיים. נכון, יש כאן הרבה בעיות, אבל שם לאיש לא אכפת אם אתה חי או מת. נכון שהייתה פה בעיה עכשיו עם הקצבה, אבל לקחו ממני כסף גם בעבר ואמללו את חיי. לעומת מה שעברתי אז, זה כלום, אני אשרוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"לניצולי השואה אין כוח להיאבק"

עד תחילת השנה התקיימה נמט מסכום של כ-4,500 שקל בחודש המורכבים מקצבה שהיא מקבלת מוועידת התביעות והשלמה של משרד האוצר המסתכמות בכ-1700 שקל, ומהשלמת הכנסה שהיא מקבלת מהמוסד לביטוח לאומי וקצבת זקנה בגובה 2,784 שקל. כאמור, ביוני האחרון אישרה הכנסת את התכנית הלאומית לסיוע לניצולי שואה, ה"בייבי" של לפיד, שמטרתה מבורכת - הגדלת הסיוע הכלכלי לניצולי שואה בסוף ימיהם. התכנית כוללת העלאת גובה הקצבה החודשית שמקבלים 70 אלף ניצולי שואה ו-18.5 אלף ניצולים יוצאי מחנות.

עד אישור התכנית קיבלו הניצולים קצבה הנעה בין 1,824 – 5,400 שקל על פי אחוזי נכות. עם אישור התכנית עלתה הקצבה המינימלית לסכום של 2,200 שקל והקצבה המקסימלית נותרה 5,400 שקל. אלא שהעלאת הקצבה הובילה מטבע הדברים לעלייה בהכנסת ניצולי השואה, מה שהוביל לפגיעה בקצבת השלמת הכנסה שמקבלים חלקם. כך נוצר מצב אבסורדי שבו תוספת הקצבה שקיבלה נמט לאחר יישום התכנית של לפיד- 280 שקל, הובילה להפחתת כאלף שקל מקצבתה במוסד לביטוח לאומי, שירדה מ-1,356 שקל ל-333 שקל.

לאחר המעבר התפנתה נעמי לבדוק את דבריו של בעל הבית ורק אז, בבדיקה מול הבנק, גילתה כי חל שינוי בהכנסות של אימה. כל ניסיון ליצור קשר עם המוסד לביטוח לאומי והרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר לברור העניין העלו חרס. נקודה זו היא היחידה שמקשה על נמט להשאר אדישה, וגם זה באצילות מפתיעה. "כואב לי שעשו את זה בלי ליידע אותי, בלי לומר 'היה שינוי ומעכשיו ככה וככה'. באופן זה לפחות הייתי יכולה להיערך כנדרש" אמרה. "גם כשניסינו לברר איש לא ידע להסביר מה קרה".

"הבעיה היא שניצולי שואה הם כל כך תשושי נפש שאין להם כוח להיאבק וגם כשמתקשרים הם מרגישים כאילו עושים להם טובה ומתביישים לשאול ולבקש תשובות", אומרת גוטמן." זה בא ממקום כל כך טהור וזה כואב מאוד. הייתי מצפה מהרשויות להתייחס אל האנשים שבעבר התייחסו אליהם כאל מספרים בתור בני אדם ולא כעוד מספר ולהבין שהכסף שמקבלים לו זכאים הוא בזכות ולא בחסד ומשמש אותם למחייה בסיסית, ואם הכסף לא מתקבל זה משליך ישירות על חייהם".

הביטוח הלאומי: "קצבתה של נמט הוחזרה"

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר: "קצבתה של גב' נמט הוקטנה בשל הכניסה לתוקף של חוק ההטבות לניצולי שואה. אולם, בבדיקה נוספת ולאחר ברור הקצבה הוחזרה למתכונתה הקודמת והחל מחודש הבא קצבתה לא תפגע".

מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר נמסר: "פנייתה של הגב' נמט הוכרה לקצבה. לפי חוק ההטבות מחודש אוגוסט 2014 ולנוכח הוראות החוק החדש שנכנס לתוקף ביוני 2014, מקבלת השלמה חודשית לתגמול המשולם לפי חוק נכי רדיפות הנאצים וקצבה מוועידת התביעות. לעניין השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי - נמסר לנו כי הסכום שנוכה מקצבתה בטעות יוחזר לה במלואו רטרואקטיבית. במקביל, הרשות לניצולי שואה תבדוק את זכאותה לתגמול מוגדל מהרשות".

עוד נמסר מהרשות כי "יצויין שקבוצה של כ-6,000 איש שקיבלו ערב תחילת החוק הבטחת הכנסה, עברו אוטומטית לתגמול מוגדל מהרשות, במקום הבטחת הכנסה ששולמה להם מהביטוח הלאומי. בימים אלו, הרשות אף פועלת לאיתור של אותם ניצולים שהוכרו כזכאים לאחר כניסתו לתוקף של החוק וככל שיסתבר כי היו זכאים להשלמת הכנסה ערב תחילת החוק, יועברו גם הם למסלול של קבלת תגמול מוגדל מהרשות".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully