וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלה חור שחור עתיק בממדים עצומים שמבלבל את המדענים

מדענים גילו חור שחור שגדול פי 12 מיליארד מהשמש, שנוצר 900 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול והם מתקשים להסביר כיצד זה קרה. "זה לא תואם את התאוריות הקיימות כיום"

הדמיית מחשב של חור שחור. רויטרס
"איך יכול להיות שחור שחור עצום כזה נוצר כשהיקום היה כך כך צעיר?"/רויטרס

אולי זה רק בגלל השם שלהם, אבל החורים השחורים נחשבים לאחת מתופעות החלל המעניינות ביותר. חורים שחורים הם למעשה כוכבים, שכוח המשיכה העצום שלהם הוא כל כך חזק עד שהאור אינו יכול "לברוח" מפניהם ולצאת למרחבי החלל. לכן, לא ניתן "לראות" חור שחור, כי הוא בולע מושלם של קרינה וגם של חומר.

כעת הודיעה קבוצת אסטרונומים כי גילתה חור שחור בממדים עצומים וכמעט בלתי נתפסים – הוא גדול פי 12 מיליארד מהשמש והוא מאתגר את כל מה שידעו החוקרים עד כה על חורים שחורים. "התגלית שלנו מציגה אתגרים רציניים לתאוריות על גדילתם של החורים השחורים בתחילתו של היקום", אמר החוקר שהבויל את הצוות, צ'ו בינג וו מאוניברסיטת בייג'ינג הסינית.

החור הענק התגלה במרחק של 12.8 מיליארד שנות אור מכדור הארץ והוא נוצר 900 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול. המדענים מתקשים להבין כיצד חור שחור בממדים כאלה גדל כל כך בפרק זמן כל כך קצר. "החור הענק הזה וקצב הגדילה שלו לא תואמים את התאוריות הקיימות כיום לגבי גדילתם של חורים שחורים", אמר החוקר ד"ר פויין ביאן מאוסטרליה. "איך יכול להיות שחור שחור עצום כזה נוצר כשהיקום היה כך כך צעיר? אין לנו כרגע תיאוריה שתסביר את זה", אמרו החוקרים.

חור שחור. ShutterStock
במרכזה של גלקסיית שביל החלב ישנו חור שחור הגדול "רק" פי 4 או 5 מיליון מהשמש/ShutterStock

החור הענק הוא לא רק הגדול ביותר שהתגלה עד היום, אלא שהוא גם נמצא במרכזו של הקוואזר הגדול ביותר שהתגלה. הקוואזר הוא עצם שמימי בעל אנרגיה רבה, הנמצא בתוך מרכזה של גלקסיה פעילה. למעשה, הקוואזרים הם העצמים השמימיים החזקים ביותר ביקום. כיום מקובל להניח כי במרכזן של מרבית הגלקסיות ביקום ישנו חור שחור, וכי בתקופות מסוימות הוא הופך ל"פעיל", כלומר מתחיל לספוח גז ולקרון כקוואזר. לשם השוואה - במרכזה של גלקסיית שביל החלב ישנו חור שחור הגדול "רק" פי 4 או 5 מיליון מהשמש.

  • עוד באותו נושא:
  • חור שחור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully