וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החילזון ניצח: קורי העכביש הם כבר לא החומר הכי חזק בטבע

במשך שנים נחשבו קורי העכביש לחומר הביולוגי החזק ביותר בעולם, אולם מחקר חדש מגלה כי התואר שייך לשיניים של חילזון צלחית. "נוכל להשתמש בזה למנועים של רכבי פורמולה 1"

חילזון צלחית. University of Portsmouth, אתר רשמי
הכי חזקה שיש - הכירו את הצלחית/אתר רשמי, University of Portsmouth

זוזו הצידה קורי עכביש. אתם כבר לא החומר הטבעי החזק ביותר בעולם. במשך שנים נחשבו קורי העכביש לחומר הביולוגי החזק ביותר בטבע, אולם מחקר חדש מראה כי התואר הזה מגיע דווקא לשיניים הקטנות של הצלחית – חלזון החי על סלעי חוף בתוך קונכייה, שבשיניים שלו יש מינרל ברזל חזק במיוחד שנקרא גתיט.

"הצלחית זקוקה לשיניים חזקות במיוחד, בכדי להיאחז במשטחי סלע ולהסיר מהם אצות ולאכול אותן כשמגיעה הגאות", הסביר ד"ר אסא בארבר מאוניברסיטת פורת'סמות' באנגליה שעמד בראש המחקר. "הסיבים שמצאנו בשיניים של הצלחית ניתנים לחיקוי ובעתיד נוכל להשתמש בהם ביישומים הנדסיים עתירי-ביצועים – כמו למשל מנועים של רכבי פורמולה 1, גופים של סירות ומבנים של מטוסי קרב".

לצורך המחקר, המדענים בחנו ב'מיקרוסקופ כוח אטומי' חלקיקים מיקרוסקופים של שיני צלחית, שהם פי 100 דקים יותר משערה של אדם. הם משכו אותם, בכדי לבדוק את הכוח שנזקק בכדי לשבור אותם. הם מצאו שהחוזק שלהם נע בין 3 ל-6.6 ג'יגה-פסקל – בערך פי חמש מזה של קור העכביש. הם מצאו גם שהחוזק זהה בכל עובי של השן.

חילזון צלחית. University of Portsmouth, אתר רשמי
חילזון צלחית/אתר רשמי, University of Portsmouth

"בדרך כלל, במבנה גדול יש הרבה פגמים והוא יכול להישבר בקלות יותר ממבנה קטן, שאמור להיות חזק יותר. הבעיה היא שמרבית המבנים צריכים להיות גדולים ולכן הם חלשים יותר ממה שאנחנו רוצים. שיני צלחית לא שמעו על החוק הזה – החוזק שלהם זהה ללא קשר לגודלם" הסביר ד"ר בארבר שסכים: "הטבע הוא מקור מדהים להשראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully