וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנקמה הכואבת של עידן עופר

10.2.2015 / 13:35

גל הפיטורים במפעלי תרכובות ברום בנגב הוא תוצאה של העברת עסקיו של איש העסקים הישראלי ללונדון, תגובה לעלבון שחש בארץ. מי שטוען שמדובר ב"התייעלות", שיסביר גם את הדיבידנד של מילארד הדולרים שמשך מהחברה

בימים אלה ממש, בשקט בשקט, מתרחש לנגד עינינו אחד המהלכים המדהימים שאירעו בכלכלת ישראל בכלל, ובכלכלת הנגב בפרט. מדובר במסע נקמה אישי ומבריק של אדם פגוע שנעלב עד עמקי נשמתו, ירד מהארץ ללונדון והחליט להתנקם במדינת ישראל, שלתחושתו פגעה בו.

הדבר המדהים בכל הסיפור הזה הוא שמדינת ישראל במשאביה, היא זו שממנת את מסע הנקמה הזה נגד עצמה ועוד בעידוד נציגי ממשלתה. לפני ימים ספורים, בתחילת חודש פברואר 2015, נחנך מטה פעילות ושירות חדש של חברת כי"ל (כימיקלים לישראל), באמסטרדם שבהולנד. כן, זו לא טעות, בהולנד ולא בישראל.

באירוע החגיגי בהשתתפות איש העסקים עידן עופר ושגריר ישראל בהולנד חיים דיבון, הכריז בהתרגשות מנכ"ל כי"ל סטפן בורגס הגרמני במוצאו, כי כי"ל תייצר במרכז זה 300 משרות חדשות, כאשר 50 משרות יאוישו על ידי עובדי כי"ל באירופה ועוד 250 משרות מגיוסים חדשים של עובדים באמסטרדם.

בתזמון עצוב ומבהיל, באותו הזמן חולקו מכתבי פיטורים למאות עובדים בחברות כי"ל בנגב (ים המלח ותרכובות ברום), תחת אצטלה של "התייעלות". מרכז השירות החדש שנחנך באמסטרדם, ירכז את כל פעילות הרכש הגלובלית של כי"ל, ירכז חלק מרכזי מהפעילות הפיננסית של החברה וכן פעילויות מרכזיות אחרות.

כל אלו יובילו ומובילים במזיד להוצאה מאות משרות מישראל בכלל ומהנגב בפרט, מגוון רחב מאד של תפקידים ועמדות ניהול, בעיקר של אקדמאים, הכוללות קניינים, מהנדסים, אנשי כספים, לוגיסטיקה, רכש ועוד משרות רבות המתבטלות בישראל ועוברות מעבר לים. מבחינת עידן עופר, אין נקמה טובה מזו: אתם פגעתם בי, אני כעת אפגע בכם, אוציא מהנגב אלפי משרות לחו"ל, לא אשקיע יותר בישראל אלא רק בחו"ל ואצהיר זאת מעל כל במה אפשרית.

במחאה על פיטורי עשרות עובדים: עובדי "תרכובות ברום" שובתים. שי מכלוף
המשרות עוברות מעבר לים, בגלל נקמה. הפגנת עובדי מפעל תרכובות ברום, היום/שי מכלוף
"המהלך של עידן עופר שקוף ונבזי, אך גם מבריק וגאוני. ההולנדים לא משרתים במילואים, ובטח לא יק?ראו למלחמות ומבצעים כמו מאות עובדי כי"ל שהשתתפו ב"צוק איתן". הם גם לא יהיו מאוגדים בהסכמים קיבוציים"

עולות הרבה שאלות ותהיות מה"חגיגה" הזו: מדוע שגריר ישראל בהולנד, מר חיים דיבון, השתתף ב"חגיגה" הצינית זו? האם הוא הגיע ל"חגיגה" כנציג ממשלת ישראל, התומכת במהלך של הרס הנגב? האם הגיע ל"חגיגה" כנציג משפחת עופר? איזה אינטרס יש למדינת ישראל בקיצוץ מאות משרות בנגב והעברתן להולנד? האם יש לגורמים בממשלת ישראל אינטרס אישי בשירות משפחת עופר? כך או כך, מדובר בשערורייה שעוד תידון בוועדות חקירה ותחקירים בעתיד, אלא שזה כבר יהיה מאוחר מדי לאזרחי מדינת ישראל בכלל ולנגב בפרט.

כי"ל היא החברה הרווחית ביותר של עידן עופר. יתר החברות שלו כשלו או שמפסידות כספים רבים. כי"ל, היא "פרת המזומנים" של עידן עופר, ממנה הוא משך בשנה האחרונה דיבידנד של מיליארד דולר במזומן. כן, אתם קוראים נכון, מעל אלף מליון דולר בשנה אחת. אם המצב כל כך קשה, וצריך לפטר עובדים, לא ניתן היה למשוך רק 950 מיליוני דולר באותה השנה?

המהלך של עידן עופר שקוף ונבזי, אך גם מבריק וגאוני. ההולנדים לא משרתים במילואים, ובטח לא יק?ראו למלחמות ומבצעים כמו מאות עובדי כי"ל שהשתתפו ב"צוק איתן". הם גם לא יהיו מאוגדים בהסכמים קיבוציים.

בנוסף לכך, העברת השליטה על הרכש, הכספים, השיווק (שנמצא כרגע בתהליך העברה) ועוד פעילות מרכזית אחרת לחו"ל, תאפשר לו להגיע להארכת הזיכיון בשנת 2030 כשידו על העליונה. מי ייקח את המפעלים בישראל מידיו כאשר כלל השליטה על מוצריה נמצאת בחו"ל? כאשר המפעלים בארץ הופכים לאתרי ייצור ותו לא? ללא רכש, ללא ניהול כספים, ללא אנשי שיווק ומכירות.

עובדי כי"ל שיפוטרו כעת ובעתיד הם רק סימפטום נקודתי, והיום הם אלו שמשלמים את מחיר הנקמה של עידן עופר. הם אינם מסוגלים לעצור לבדם את התהליך הנפשע הזה. היחידה שיכולה לעצור את המהלך הזדוני הזה היא ממשלת ישראל, שעדיין מחזיקה במניית הזהב בכי"ל.

אבל, למי מנבחרי הציבור בישראל המהלך הזה באמת מזיז משהו? האם מישהו יעשה מעשה? האם יקום ראש הממשלה או המיועד ויעשה מעשה אמיתי לעצור את הנקמה במדינה, בנגב, בעובדים? לצערי הגדול, אתם ואני כבר יודעים את התשובה.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully