וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המשבר המדיני: אובמה שוקל מחדש את הסיוע הזר "למדינות שונות"

הנשיא האמריקני התבקש להסביר למראיינים מדוע ישראל מקבלת נתח כה גדול מהסיוע הזר של ארה"ב, בעוד שבעלות-ברית דמוקרטיות אחרות אינן זוכות לו. יותר מ-10 דמוקרטים יחרימו את נאום נתניהו בקונגרס

צילום: קובי אליהו, רויטרס עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית ברק אובמה רומז כי הוא מוכן לשקול מחדש את הקצאת הסיוע הזר למדינות זרות בעולם, כולל ישראל. דבריו, שנאמרו בראיון לאתר החדשות VOX, התפרסמו אמש (שלישי) ברקע המשבר בין ישראל לארה"ב, והקריאות לביטול נאומו בקונגרס של ראש הממשלה נתניהו.

בראיון, התבקש אובמה להסביר כיצד חלק כה גדול מהסיוע האמריקני מוקצה לישראל, "מדינה עשירה יחסית" כלשון המראיינים, בעוד שבנות-ברית דמוקרטיות אחרות של ארה"ב זקוקות לסיוע גדול יותר.

לדבריו, לציבור האמריקני יש תפיסה שגויה לגבי גודל התקציב המועבר למדינות זרות. "הם בטוחים שכל המשכורת שהם מרווחים בעמל-רב, ומשולמת במסים, עוברת איכשהו לאנשים אחרים, אבל זה נע למעשה בין 1% ל-2%". אובמה הדגיש כי סיוע החוץ הוא כלי בארגז הכלים הלאומי - ולא נועד לשמש כצדקה. כך, למשל, "עלינו לעשות יותר כדי לסייע להונדורס ולגואטמלה לבנות מערכת משפט ואכיפה יעילה יותר".

באותה נשימה, הדגיש הנשיא האמריקני כי "הקשר שלנו עם ישראל הוא ייחודי בדרכים רבות. ישראל היא בת הברית החזקה ביותר שלנו באזור, ואין אח ורע לקשרים שיש בין העמים שלנו". לדבריו, "גם בגלל ההיסטוריה העולמית, לאוכלוסייה היהודית יש פגיעות רבה בשכונה העוינת הזו, והדבר מחייב אותנו לעזור להם".

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא אובמה בביקור בסוללת כיפת ברזל בישראל במרץ 2013/לשכת העיתונות הממשלתית

החרם הדמוקרטי על הנאום צובר תואצה

הבוקר נודע כי פרט לסגן הנשיא ג'ו ביידן, יותר מעשרה מחוקקים דמוקרטים מתכננים להיעדר מנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס ב-3 במרץ.

במקביל, גיבשו צירים דמוקרטים נוספים עצומה, הקוראת ליו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, לדחות את הנאום עד אחרי הבחירות בישראל ועד אחרי תום תאריך היעד להשגת הסכם מסגרת עם איראן בסוף חודש מרץ.

"כחברי הקונגרס שתומכים בישראל, אנחנו דואגים מהתמונה המצטיירת ולפיה אתה נעזר במנהיג זר ככלי ניגוח פוליטי נגד הנשיא", נכתב במסמך שהופץ בשבוע שעבר בקרב המחוקקים על ידי הצירים הדמוקרטים קית' אליסון, סטיב כהן ומקסין ווטרס.

השלושה החלו להפיץ את העצומה בשבוע שעבר. שמותיהם של החותמים לא יפורסמו עד סוף השבוע הנוכחי. לא ברור עדיין אם השלושה יחרימו את הנאום, כפי שהודיעו אחרים בימים האחרונים, בהם הסנאטור היהודי בארי סנדרס.

סנדרס, עצמאי הפועל בסנאט לצד המפלגה הדמוקרטית, הוא הסנאטור הראשון שהודיע כי ייעדר מהנאום. לדבריו, הוא "נעלב" מצעדיהם של סגן הנשיא ג'ו ביידן ושל נתניהו, והחלטתו כי חד משמעית. "אני לא אגיע", אמר. "אולי אצפה בטלוויזיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully