וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ספרד: צאצאי היהודים שגורשו מפורטוגל זכאים לאזרחות

29.1.2015 / 20:20

הממשלה בליסבון אישרה מתן אזרחות לצאצאיהם של מגורשי ספרד שנמלטו למדינה וחיו בה החל מסוף המאה ה-15. המבקשים יצטרכו להוכיח "קשר מסורתי" לקהילה היהודית בפורטוגל, והבקשות ייבדקו על ידי מוסדות הקהילה

הקהילה היהודית בליסבון, פורטוגל. AP
אנדרטה לזכר טבח ביהודים בתחילת המאה ה-16, ליסבון/AP

ממשלת פורטוגל אישרה היום (חמישי) חקיקה שתאפשר לצאצאי היהודים שנרדפו במדינה לפני כ-500 שנים לקבל אזרחות. זאת, בדומה לחוק שהתקבל בספרד השכנה לפני כשנה. דובר הממשלה, לואיס מרקס גואדס, מסר כי הממשלה אישרה את השינויים בחוק הלאום, לפיהם תותר אזרחות כפולה לצאצאי יהודים שמקורם בפורטוגל.

על פי ההחלטה, הזכויות יחולו על מי שיצליח להוכיח "קשר מסורתי" לקהילה היהודית בפורטוגל, בין היתר באמצעות שמות משפחה או הוכחת קשר משפחתי ישיר. הבקשות ייבחנו על ידי מוסדות הקהילה היהודית בפורטוגל, לצד סוכנות ממשלתית העוסקת בתחום.

עוד בוואלה! חדשות:
רוצים כיפת ברזל: ביקור נדיר במחנה פליטים יהודי באוקראינה
צרפת: בן 8 נחקר במשטרה בחשד לתמיכה בטרור
התובע ניסמן לווה אקדח יום לפני מותו: "לא סומך על המאבטחים"

הקהילה היהודית בליסבון, פורטוגל. AP
בית הכנסת בליסבון/AP

הפרלמנט בליסבון אישר את החוק בהצבעה פה אחד כבר ב-2013, ומאז פעלה הממשלה להבהרת פרטי החקיקה וליישום הפרוצדורות הנדרשות. טרם נקבע בדיוק מתי ייכנס החוק לתוקפו, אולם הודעה רשמית בנושא צפויה בימים הקרובים.

דגל פורטוגל. AP
דגל פורטוגל/AP

לדברי מנהיגים יהודיים במדינה, עיבוד כל בקשה יארך כארבעה חודשים, והפונים לא יידרשו להגיע למדינה. לאחר גירוש ספרד ב-1492, כ-80 אלף מהמגורשים חצו את הגבול ועברו לפורטוגל. בתחילה הם נהנו מהגנה תחת שלטונו של המלך ז'ואו השני, תמורת מס מיוחד ששילמו.

עם זאת, כשעלה לשלטון בשנת 1496 המלך מנואל הראשון, הוא הורה להם להמיר את דתם או לעזוב את המדינה. אולם כשביקשו לצאת, הרשויות לא נתנו להם לעשות כן, והם הוכרחו להמיר את דתם לנצרות קתולית.

עשרות אלפי יהודים מומרים נהרגו ברבות השנים בידי האינקוויזיציה בפורטוגל, או בפוגרומים של אזרחים נוצרים. בשנת 1988, הנשיא דאז מאריו סוארז התנצל רשמית על יחסה של פורטוגל לקהילה היהודית, וב-2008 הוקמה אנדרטה בליסבון, באתר שבו אירע טבח בכ-2,000 יהודים בתחילת המאה ה-16.

דגל פורטוגל. AP
דגל פורטוגל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully