וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שלא ירצה את הפרקליט הצבאי, יקבל את האג"

18.1.2015 / 7:00

אלוף דני עפרוני צפוי לקיים הבוקר הערכת מצב בעקבות כוונת בית הדין הפלילי לבדוק חשד לפשעי מלחמה. גורמים בצבא ומחוצה לו מנסים לערער את מעמדו, אף שהבדיקה שלו עשויה להגן על צה"ל מפני החוק הבינלאומי

צילום: לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

לאחר הודעת בית הדין הבינלאומי בהאג על כוונתו לפתוח בבדיקה ראשונית של חשד לביצוע פשעי מלחמה בגדה המערבית וברצועת עזה, צפוי הפרקליט הצבאי הראשי אלוף דני עפרוני לקיים הבוקר (ראשון) התייעצויות עם בכירים בצה"ל לגבי ההשלכות המשפטיות. גם לפני כשבועיים קיים הפצ"ר הערכת מצב, שכללה גורמים בכירים במערכת הביטחון וגורמים מקצועיים, כולל במשרד המשפטים ומשרד החוץ.

הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
ההרס ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

הפצ"ר עומד בשבועות האחרונים תחת מתקפה מצד גורמים בתוך הצבא ומחוצה לו - מצד פוליטיקאים ובעלי אינטרס - בניסיון לערער את מעמדו על רקע הכוונה לחקור אירועים במבצע "צוק איתן". גורמים בפרקליטות הצבאית התייחסו לכך לאחרונה ואמרו כי "אין לפצ"ר כוונה לסטות מהדרך. מי שלא ירצה אותו ואת דרכו יקבל את בית הדין בהאג".

גורם ביטחוני בכיר אמר אמש כי "צה"ל לא זקוק לבית הדין בהאג כדי לעמוד ברף של הדין הבינלאומי. יש לנו צבא מהמוסריים והערכיים בעולם". מנגד, הסביר הגורם הבכיר, כי במערכת הביטחון, ובתוכה המערכת המשפטית הצבאית, נערכים לתרחישים השונים. "בדין הבינלאומי אין שחור ולבן. כדי לא להגיע למצבים מורכבים ומסובכים מבחינה משפטית (כגון חקירות של האו"ם ובית הדין בהאג) בדקנו ונמשיך לבדוק בצוותים מקצועיים את כלל התלונות וכל מידע שעלה מתוך צה"ל. אני מאמין שאנחנו פועלים נכון. שום דבר לא טויח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הדרג המדיני נותר בינתיים חשוף?

סגן אלוף (במיל') עורכת הדין דנה נוף, מומחית למשפט צבאי, אמרה אמש כי "החובה שרואה לעצמו הפצ"ר לברר את הנסיבות שבהן נהרגו חפים מפשע במבצע 'צוק איתן' נעוצה בחובתו של צה"ל להיות צבא ערכי ולפעול בהתאם לערך של טוהר הנשק, ולוודא שמראשון המפקדים עד אחרון החיילים לא יהיו חריגות מהערכים והעקרונות הללו. בדיקה רצינית אמיתית שכזו מהווה מגן טוב לקציני צה"ל כולל הבכירים מפני חקירה והעמדה לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג".

יחד עם זאת, מומחים לדין הבינלאומי, אמרו לוואלה! חדשות כי הבדיקות שעשוי לבצע בית הדין בהאג כשלב ראשון אינן כוללות רק את פעילות צה"ל בשטחים אלא גם את פעילות הדרג המדיני, שאינו תחת סמכותו ואחריותו של הפצ"ר. אחד הגורמים הדגיש: "יש ביכולתם לחקור מדיניות קבועה של מדינת ישראל ולא בהכרח פעילות צבאית קלאסית, כמו החלטות שהתקבלו בקבינט הביטחוני לגבי מהלכים צבאיים נגד חמאס".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על בית הדין הבינלאומי בהאג במשרדו בירושלים. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"החלטה שערורייתית". ראש הממשלה נתניהו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אתמול תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את ההחלטה ואמר כי "ישראל דוחה על הסף את החלטה השערורייתית של התביעה", הצהיר נתניהו בירושלים. כמו כן, אתמול שוחח נתניהו עם שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי וביקש את עזרתה של וושינגטון נגד בית הדין.

לדבריו, "בעקבות החלטה זו, חמאס הודיע שהוא יגיש תביעות נגד מדינת ישראל ואני לא אתפלא אם בקרוב נשמע דברים דומים מחיזבאללה, דאעש ואל-קאעדה. לאיזה אבסורד התדרדר בית הדין?". נתניהו הוסיף כי "ימים ספורים לאחר שהאיסלאם הקיצוני ביצע פיגוע בצרפת, החליטה התובעת לפתוח בבדיקה דווקא נגד מדינת ישראל, שמגנה על אזרחיה נגד חמאס - ארגון טרור קיצוני, שאמנתו קוראת לבצע טבח ביהודים באשר הם".

עוד טען ראש הממשלה כי "יש כאן היפוך מוחלט של מטרות היסוד שבגינן הוקם בית הדין. בית הדין הזה הוקם, בין היתר, בגלל רצח העם שבוצע ביהודים. כעת, הפלסטינים משתמשים בבית דין זה נגד מדינת היהודים, שמתגוננת מפני הטרור הרצחני שפוקד אותנו ועכשיו את העולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully