וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב שבה לתפקד כמעצמה

1.1.2015 / 9:45

הקרדיט על הכישלון של הפלסטינים להעביר החלטה שתומכת בהקמת מדינה פלסטינית באו"ם מגיע לוושינגטון, שגם לא הטלת וטו מנעה זאת. ואולם, מדובר בהצלחה שעלולה להתברר כזמנית בלבד

הכישלון הפלסטיני להעביר אתמול החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שתחייב הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 4 ביוני '67 בתוך שנתיים, הסיר, לפחות לפי שעה, איום מדיני חמור על מדינת ישראל. החלטות מועצת הביטחון, בניגוד לעצרת הכללית, שם מתקבלות מדי שנה כ-20 החלטות אנטי-ישראליות קיצוניות, הן בעלות תוקף משפטי ומדיני מחייב, עד כדי נקיטת אמצעים מעשיים, כלכליים או צבאיים נגד מדינות המפרות אותן.

ההישג בנטרול הצעת ההחלטה הפלסטינית הוא כולו של ארה"ב. למשרד החוץ הישראלי, שאפילו לא טרח לשלוח את השגריר שלנו באו"ם לדיון לא היה כל חלק בהצלחה זו. הייתה זו ארה"ב שבשלהי כהונתו של הנשיא ברק אובמה חזרה להתנהלות מעצמתית תקיפה, ומציגה מנהיגות נחרצת.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

מועצת הביטחון דחתה את ההצעה הפלסטינית לסיום הכיבוש. רויטרס
לא מעוניינים בנתיב ביעקוף אותם במשא ומתן הישראלי-פלסטיני. נציגת ארה"ב מצביעה נגד הכרה במדינה פלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס
"האיום המדיני הפלסטיני לא הוסר, ולא מן הנמנע שהם ינסו לחזור על היוזמה בשנה הקרובה, כשהרכב מועצת הביטחון ישתנה, ומדינות עוינות לארה"ב ולישראל יחליפו מדינות ידידותיות יותר"

לארה"ב היו סיבות רבות להתנגד ליוזמה הפלסטינית, ולא כולן קשורות לישראל. האינטרס האמריקני הוא להמשיך לקיים את מעמדה היחידני בניהול התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, ולא לאפשר לאו"ם דריסת רגל אמתית, שתגרע מיכולת השפעתה וממעמדה של ארה"ב באזור. וטו אמריקני נובע מצרכים אמריקניים, ולא רק ממחויבות לישראל. וטו אמריקני באו"ם בעת הנוכחית היה מביך את האמריקנים ומקשה על גיבוש וחיזוק הברית האנטי-דאעשית שמנהיגת ארה"ב באזור. כדי להימנע מהצורך בהטלת וטו, גיבשו האמריקנים רוב חוסם במערכת הביטחון, ובכך נמנע בידודה של ארה"ב, ונדחתה הצעת ההחלטה הערבית ללא צורך בהטלתו.

למרות ההצלחה האמריקנית, אסור לישראל ולארה"ב לנוח על זרי הדפנה. האיום המדיני הפלסטיני לא הוסר, ולא מן הנמנע שהם ינסו לחזור על היוזמה בשנה הקרובה, כשהרכב מועצת הביטחון ישתנה, ומדינות עוינות לארה"ב ולישראל יחליפו מדינות ידידותיות יותר במועצת הביטחון. אז יהיה קשה יותר לארה"ב לגבש בלוק חוסם, ויאלץ אותה להטיל וטו.

הטלת וטו כזה מנוגד לאינטרס הישראלי, מכיוון שהוא יתבצע למורת רוחם של האמריקנים, ויגרום להגברת הלחץ האמריקני על ישראל, ולנזק ביחסי ישראל-ארה"ב. כדי להתמודד באופן אפקטיבי עם המתקפה המדינית חובקת העולם של הפלסטינים (במועצת הביטחון בניו יורק, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בפרלמנטים באירופה) ולמנוע סכנת בידוד ופגיעה כלכלית בישראל, יש להשתחרר מהשיתוק במדיניות החוץ של ישראל, וליזום מהלכים מדיניים יצירתיים. בכך, תיבחן כבר הממשלה הבאה.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully