וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 משפחות פונו מגבעת עמל: "אנשים על סף התאבדות"

29.12.2014 / 11:10

כ-500 שוטרי יס"מ פינו את המשפחות שבתיהן נמצאים על שטח בבעלות היהלומנים יקי ומוטי כוזיהנוף. חלק מהתושבים אזקו עצמם בשלשלאות לקירות. שניים מהמתנגדים נעצרו. ח"כ גילאון: "אסור לזרוק משפחות לרחוב ללא פיצוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

שמוה משפחות פונו במהלך הלילה והבוקר (שני) מביתן בשכונת גבעת עמל בתל אביב. משאיות של ההוצאה לפועל הגיעו למקום על מנת לפנות מהבתים את חפצי המשפחות ובשלב הבא תחל הריסת הבתים.

כ-500 שוטרי יס"מ הגיעו הלילה לשכונה על מנת לפנות את המשפחות שארבעת בתיהן נמצאים על שטח בבעלות היהלומנים יקי ומוטי כוזיהנוף. בני המשפחות התנגדו לפינוי וחלק מהם אף אזקו את עצמם בשלשלאות לקירות המבנים. גם אנשי יחידת הכלבנים הגיעו לסייע בפינוי. אמבולנסים של מגן דוד אדום הוצבו בשכונה על מנת להעניק טיפול רפואי לתושבים במקרה הצורך. שניים מהתושבים נעצרו.

עוד בוואלה! חדשות:
התחדשו החיפושים אחר טיסת "אייר אסיה": "ככל הנראה שקעה"
דאעש טוען שהפיל מטוס קרב בעיראק ושבה את הטייס
צפו: למרות הפיצוץ - הבניין שנועד להריסה נותר על תילו

פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
השוטרים מפנים בכוח את אחת התושבים, היום/יותם רונן

בטרם פונו, התושבים הבעירו צמיגים, הניפו שלטים וקראו קריאות נגד עיריית תל אביב והעומד בראשה רון חולדאי, שהפינוי לדבריהם נעשה בחסותם. בשלב מסוים, הם צעדו לכיוון דרך איילון הסמוכה ואף חסמו את הכביש לזמן קצר תוך שהם מניפים שלטים בגנות הטייקונים והעירייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
אורטל בן דיין עם שתיים מתושבות השכונה שאזקו עצמן לקיר, היום/יותם רונן

חברי הכנסת אילן גילאון ממרצ ודב חנין מחד"ש הגיעו לתמוך במשפחות ולנסות לסייע להן למנוע את הפינוי. "אסור לזרוק משפחות לרחובות ללא פיצוי", אמר גילאון, שגם העביר את הלילה עם התושבים בשכונה. "אני מצפה ממשרד השיכון ומעיריית תל אביב להתערב מידית ולעצור את הפינוי". גם הפעילה החברתית אורטל בן דיין השתתפה בניסיונות למנוע את הפינוי.

"הרביצו לילדות קטנות"

גילאון הסביר מדוע החליט להגיע ולתמוך בתושבים. "באתי מתוך אינסטינקט כששמעתי שזורקים אנשים מהבית שלהם", אמר. "חשבתי שזה שיהיה חבר כנסת במקום ישנה את המצב, אבל זה לא קרה. שוטרי היס"מ פשטו על הבית ב-5:30. הם שברו את הקירות, נכנסו מהדלת. זו התנהגות בלתי סבירה לחלוטין, כוח בלתי סביר, אני הייתי האדם הכי ביריון בחדר שפונה משם. הם הרביצו לילדות קטנות, אותי הפילו על הרצפה והיכו אותי. אני באתי עם הקלנועית שלי, חשבתי שזה יעשה עליהם רושם, אבל זה לא שינה להם בכלל. אישה התעלפה ופונתה למד"א, זה מיותר לגמרי".

לדבריו, "לאנשים האלה אין שום כוח. הם אנשים חסרי ישע במובן הכי מקראי. אנשים בני 70, נכים וזקנים שהגיעו לכאן ב-49' ונזרקים מבתיהם. זה טראומה לכל החיים, זה שם המשחק. אלה דגי הרקק שצריך לרמוס אותם, ואת ה"אבו נפחות" (הטייקונים, ד"י) נשמין וננפח. אם במדינת ישראל היו מנהיגים ולא פרזנטורים, הם היו צריכים להתערב במקרה הזה".

פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
ח"כ אילן גילאן מפונה בכוח, היום/יותם רונן

פינוי התושבים נעשה בהתאם לצו הוצאה לפועל, אך הם מוחים על כך שלא ניתן להם פיצוי הולם או פתרון דיור חלופי כפי שהיה בפינויים קודמים בשכונה. "הכוחות פרצו לאחד הבתים שצריך לפנות דרך הקירות", תיארה רותם, תושבת השכונה בת 22. "הכול היה באלימות מאוד גדולה. אנשים פה על סף התאבדות, הם שפכו על עצמם בנזין וקשרו אותם לבתים, אבל השוטרים הביאו כמה מכות והכול השתחרר. יש פה כל כך הרבה שוטרים, שהם יכולים היו לפצות כל אחד מהדיירים במקום להזמין את כל השוטרים האלו".

התושבים שפונו שוכנו בשכונה עם קום המדינה. לדבריהם, ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון הבטיח למצוא להם פתרון דיור חלופי, אך מעולם לא נמצא כזה. בשלב מסוים, מכרה המדינה את האדמה והיא התגלגלה לידי משפחת כוזיהנוף. כך, נוצר מצב שהתושבים מתגוררים על שטח בבעלות המשפחה.

פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
שניים מהתושבים שחיברו עצמם לחבית נפט/יותם רונן

בחודש ספטמבר פונו 19 משפחות שהתגוררו על קרקע בבעלותו של איש העסקים יצחק תשובה. באותו פינוי, הגיע תשובה להסדר כספי עם משפחת כבירי, שבה 30 נפשות, ושנחשבה לדומיננטית ביותר במאבק המשפטי על הפינוי, שהתנהל משנות ה-80.

על פי דוברו של תשובה, פיצה איש העסקים את המשפחות ב-60 מיליון שקלים. זאת, למרות פסק הדין של בית המשפט העליון, לפיו הן לא זכאיות לפיצוי. לדבריו, כל המשפחות מצאו מאז פתרון דיור בפיצו שניתן להן.

(עדכון ראשון: 08:44)

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
הפינוי, הבוקר/יותם רונן
פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
פינוי גבעת עמל 29.12.2014/יותם רונן
פינוי גבעת עמל 29.12.2014. יותם רונן
פינוי גבעת עמל 29.12.2014/יותם רונן
  • עוד באותו נושא:
  • גבעת עמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully