וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום עזה יוצא לדרך: כך ישראל תפעיל לחץ על חמאס

24.11.2014 / 8:48

שלושה חודשים אחרי "צוק איתן", מתחיל פרויקט השיקום האדיר לכ-100 אלף בתי פלסטינים שנהרסו במבצע. במערכת הביטחון משוכנעים שחמאס - אשר לא שותף לעניין - יחשוש מלהפר את הפסקת האש כדי לא להזיק לתנופת השיקום

צילום: דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

השבוע, שלושה חודשים אחרי סיום "צוק איתן", ייצא לדרך הפרויקט הענק לשיקום עזה, בו לוקחת ישראל חלק. כחלק מהפרויקט, שעליו אמונים שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי, ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה ומתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, ישוקמו כ-100 אלף בתים שנהרסו במבצע בקיץ ויסללו כ-40 קילומטרים של כבישים. החומרים לעבודות יועברו דרך מעבר כרם שלום בדרום רצועת עזה.

הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
חמאס יחשוש לחמם את הגזרה. בית הרוס בבית חאנון/רויטרס

חרף החשש שחמאס ינצל את המצב כדי לחדש את המנהרות ואת מפקדותיו, במערכת הביטחון משוכנעים שהארגון יחשוש לחמם שוב את הגזרה ושפרויקט השיקום יהווה דווקא מנוף לחץ נגד חמאס.

עוד ידיעות בנושא
בכירים בישראל: "אבו מאזן לא נכנס לעזה כי הוא חושש מחמאס"
חמאס הודיע על הקמת "צבא עממי" לשחרור מסגד אל-אקצא
אתמול: צה"ל פתח באש על פלסטיני בגדר הרצועה

הפרויקט מתחיל בתום סקר שביצעו אנשי האו"ם, שמצא כאמור כי בתיהם של רבבות פלסטינים נחרבו לחלוטין או נפגעו חלקית כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועה. פרט לכך – מאות בתי עסק ניזוקו, וכבישים רבים הפכו לא שמישים. התושבים נדרשו להודיע איזה נזק נגרם ומה נדרש עבור התיקון. הרשימות הללו הועברו לידי הרשות הפלסטינית, שנתנה אישור לנתונים - ומשם לידי אנשי מתאם הפעולות בשטחים. חומרי הגלם לשיקום כוללים לא רק מלט וברזל אלא גם זכוכיות לחלונות, מרצפות וחומרי בנייה נוספים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הפרויקט יקנה מקומות עבודה רבים לפלסטינים

החשש שמרחף מעל הצלחת הפרויקט גדול הממדים הוא שחומרי הבנייה יגנבו ויועברו לידי החמאס - שיבנה באמצעותם מפקדות, מחנות אימונים ומנהרות. גורמי ביטחון מעריכים שכל עוד לחמאס יש ידע מקצועי לבניית מנהרות וחופרים מיומנים, הוא מסוגל לחדש את המנהרות, גם ללא בטון.

שר הביטחון משה יעלון ואיתו גם מערכת הביטחון נתנו אור ירוק למהלך השיקום, על אף פוטנציאל הסיכון, וזאת בהבינם את המצב הקשה ברצועה ואת התועלות שיצאו ממנו לא רק לתושבים הפלסטינים, אלא גם לישראל. כשאחוז האבטלה בעזה נושק ל-50, כש-100 אלף פלסטינים לנים במוסדות אונר"א, במוסדות ציבוריים או בבתי קרובים וכשהחורף מקשה על החיים הסדירים ומגביר את התסיסה – ברור שהמצב נפיץ ושסיוע יקטין את רף התסכול. לכך צריך לצרף העובדה שמעבר רפיח בצדו המצרי סגור כבר למעלה מחודש, גם לחולים וסטודנטים, כחלק מהסנקציות נגד החמאס.

הרס בבניין ששימש לטענת הפלסטינים ארגון צדקה בחאן יונס. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
הרס בבניין ששימש לטענת הפלסטינים ארגון צדקה בחאן יונס. 25 באוגוסט 2014/רויטרס

לכן, בתום שורת דיונים, הוחלט לקדם את המהלך שיביא ליצירת מאות מקומות תעסוקה ויעזור לקדם אופק חיובי. הוא גם יהווה מנוף לחץ משמעותי על חמאס, שיחשוש לעצור את תנופת השיקום באמצעות הפרה של הסדר הפסקת האש או בגניבת חומרי הבנייה.

כדי לתת עצמה עוד ערבויות, הציבה ישראל מספר תנאים להמשך התהליך: רשימות מסודרות שיעברו תחת פיקוח של שלושת הצדדים ואבטחה באמצעות מצלמות סביב מחסני הסחורות. "כל פלסטיני שביתו דורש שיקום ועבר דרך הסקר של האו"ם יקבל אישור מיוחד לקבל בעצמו את החומר לשיקום ביתו ההרוס", הסביר גורם ביטחוני, "על פי הסקירה והתיעוד יודעים מה הוא צריך ולכן הבקרה עליו תהיה גדולה". במערכת הביטחון מעריכים כי גם אם החמאס יצליח להניח את ידו על חלק מחומרי הבנייה זה יהיה זניח אל מול הכמויות שהוא נדרש כדי לשקם את התשתיות הצבאיות שלו.

בשבועיים האחרונים נוסה פיילוט של הפרויקט עבור 2,000 פלסטינים ולאחר שנלמדו התקלות הוחלט כי השבוע ייצא הפרויקט הענק לדרך.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

בצה"ל מאשרים: חמאס תכנן מגה פיגוע ממנהרות בתוך ישראל. רויטרס
אנשי חמאס בתוך אחת המנהרות ברצועה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully