וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע התפוצץ הטיל האמריקני שניות לאחר שיגורו?

מומחים ישראלים הסבירו לוואלה! חדשות מה הביא לשיגורו הכושל של טיל לא מאויש, שנשא אספקה לתחנת החלל הבינלאומית, שניות ספורות לאחר שהמריא מבסיס של נאס"א. "בכל שיגור יש עשרות אלפי חלקים שיכולים להיות בעייתיים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מומחים ישראלים ניסו להסביר לוואלה! חדשות מה היה יכול להשתבש בשיגור הטיל הלא מאויש שהתפוצץ אתמול (רביעי) לפנות בוקר, שניות ספורות לאחר שהמריא מבסיס של נאס"א, בחוף המזרחי של ארה"ב. אבי הר אבן, המנהל לשעבר של סוכנות החלל הישראלית ומערכת שיגור הלוויינים "שביט", מסר כי אחד ההסברים לשיגור הכושל הוא שימוש במשגר לוויינים של חברה פרטית. "בזמנו נאס"א השתמשה רק במשגרי לוויינים ובטילי אספקה שפותחו על ידה. במשך הזמן נכנסו לשוק כמה חברות פרטיות". לדבריו, "בכל שיגור יש עשרות אלפי חלקים שיכולים להיות בעייתיים".

הטיל הונע באמצעות גירסה מודרנית של מנועי-רקטות רוסיים. בקונגרס כבר מתחו ביקורת השנה על השימוש במנועים רוסיים בטילים אמריקניים, בעיקר בשל החשש שמוסקבה תסרב לספק חלפים לארה"ב במקרה הצורך, בעקבות הסנקציות ההדדיות בין שתי המדינות. "היום האמריקנים תלויים לחלוטין ברוסים בהטסת האנשים והטיל הרוסי הרבה פחות נעים פיזית", ציין הר אבן.

טיל אספקה לא מאויש של נאס"א התפוצץ שניות לאחר שיגורו אל תחנת החלל הבינלאומית, אוקטובר 2014. רויטרס
"נאס"א לא היו לוקחים משהו שהוא פחות מרציני"/רויטרס

הטיל, מדגם "אנטרס", המריא מבסיס וואלופס איילנד שבווירג'יניה, כשהוא נושא כ-2,300 קילוגרמים של אספקה וציוד מדעי. הוא המריא כמתוכנן בשעה 18:22 (לפי שעון ארה"ב), אך זמן קצר אחרי שהתרומם, נראה הבזק אור גדול שלווה בפיצוץ אדיר, וחלקי הטיל התרסקו אל הארץ - כל זה בשידור חי. זו התאונה הראשונה מסוגה מאז שנאס"א עברה - משיקולי תקציב - להשתמש בטילים מתוצרת קבלנים פרטיים כדי לשגר אספקה לתחנת החלל. הטיל, בגובה 14 קומות, נבנה ושוגר על-ידי החברה האמריקנית "אורביטל סיינסס".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
טיל אספקה לא מאויש של נאס"א התפוצץ שניות לאחר שיגורו אל תחנת החלל הבינלאומית, אוקטובר 2014. רויטרס
הטיל, שגובהו כבניין של 14 קומות, התפוצץ שניות לאחר ההמראה/רויטרס

"החברות הפרטיות צריכות לעמוד במדדים של נאס"א. משלמים להן חצי מיליארד דולר כדי לשגר טיל מאויש, ובלי בני אדם זה כמה מאות אלפי דולרים", אמר הר אבן. "בכל שיגור יש עשרות אלפי חלקים שיכולים להיות בעיתיים - מערכת הקירור, מחשבים, ועושים בדיקות בהכל. זה מדע מאוד מדויק".

לדברי הר אבן, "'אורביטל סיינסס היא חברה רצינית, נאס"א לא היו לוקחים משהו שהוא פחות מרציני. אחרי תקלה כזו בודקים ומבינים מה קורה - אני יכול להגיד שהתקלה הזו לא תחזור פעם שנייה - הם לא יתנו לזה לקרות".

עוד אפשרות: בעיה באספקת הדלק

מהנדס החלל דודי זוסימן ציין כי יכולות להיות הרבה תקלות, אולם השתיים שהכי סביר שהתרחשו היום קשורות לדבריו בדלק ובמנוע. "יכול להיות שהיה פתאום יותר מגז אחד ואז היה לחץ גדול מדי במנוע שפשוט פוצץ אותו. אני רואה בצילום שהלהבה שיוצאת נהיית פתאום חזקה יותר לשנייה ואז מתפוצצת, ולכן אני חושב ככה", אמר זוסימן.

"בעיה נוספת שהיא נפוצה יחסית קשורה לאספקת דלק למנועים", הוא הוסיף. "לרוב זה אומר שגורם זר, חלקיק כלשהו שהיה במיכל, יצא החוצה ונתקע ואז הוא לא מאפשר לגז לצאת. זה יוצר לחץ מאוד גדול על הצינור עד שהוא מתפוצץ. ואז שני הגזים שאמורים להיפגש רק במנוע עצמו נפגשים במקום אחר ונוצר פיצוץ גדול מאוד שגומר על המשגר". לדברי זיסמן, מדובר בתרחיש יחסית נפוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully