וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג: צה"ל הצבא החזק ביותר במזרח התיכון

ברקע האתגרים הנמשכים באזור, דירגו חוקרים את 15 הצבאות החזקים ביותר בסביבתנו. מי מתקשה לעמוד בקצב, מי מחזיק בצי הצוללות הקטלני במזה"ת ומי נהנה מהתקציב הזר הגבוה ביותר?

צילום: רויטרס, דובר צה"ל; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

"האביב הערבי", עלייתם של ארגונים כמו "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה בסוריה ובעיראק, מלחמת האזרחים בסוריה, ירי הרקטות ומנהרות הטרור מרצועת עזה והמאבק המתמשך במורדים האיסלאמיסטים בתימן, בלבנון ובמצרים - אלה הם רק חלק מהאתגרים שמולם ניצבים הצבאות במזרח התיכון בשנים האחרונות, שהאיצו את מרוץ החימוש המתמשך באזור. על רקע שורת העימותים הקיימים ואלה שעוד צפויים בעתיד, פרסם אתר "ביזנס אינסיידר" - בהתבסס על הערכות אנליסטים צבאיים - כתבה שמדרגת את 15 הצבאות החזקים ביותר במזרח התיכון, בהתחשב בסדרי כוח, תקצוב, כוח אדם ויכולות. כך, גודלו של הצבא אינו ערובה לחוזקו ולדירוג גבוה ברשימה.

עוד בוואלה! חדשות:
עבריין המין גואל רצון נידון ל-30 שנות מאסר
אחרי שלוש שנים: העבריין הנמלט מיכאל מור נעצר בנתב"ג
שביתה כללית בנמל חיפה: "המדינה גוררת רגליים"

הצוללת אח"י תנין מגיע לנמל חיפה, ספטמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
צוללת אח"י תנין החדשה של חיל הים/אדריאן הרבשטיין

מקום 1: ישראל

"צבא ההגנה לישראל הגן על ישראל מפני שורה של איומים מאז שהוקמה ב-1948", נכתב ב"ביזנס אינסיידר", "היא נלחמה גם נגד צבאית סדירים כמו סוריה ומצרים וגם נגד ארגוני טרור פלסטיניים. יחסים קרובים עם ארצות הברית העניקו לישראל, שמגייסת את רוב תושביה היהודים והדרוזים לתקופה של שנתיים-שלוש, יתרון מובהק על שכנותיה באזור. חיל האוויר הישראלי הוא הטוב ביותר בעולם". עוד נכתב: "צבאה של ישראל מעולם לא ניסה לבצע הפיכה או לשלוט במדינה באופן ישיר, בניגוד לשאר המדינות ברשימה". בין בעלות בריתה של ישראל מצוינות ירדן, מצרים וכמובן ארצות הברית.

תקציב הביטחון: 15 מיליארד דולר
176,500 חיילים בשירות פעיל
3,870 טנקים וארטילריה
680 כלי טיס

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טנקים של צבא טורקיה בגבול עם סוריה במסגרת הקרבות עם המדינה האיסלאמית (דאעש) – ספטמבר 2014. AP
טנקים של צבא טורקיה בגבול עם סוריה במסגרת הקרבות עם דאעש, החודש/AP

מקום 2: טורקיה

צבא טורקיה נחשב למודרני, מקצועי ומיומן. הוא מורכב ממתנדבים שמקבלים שכר גבוה וכן מחיילי חובה. עם זאת, שירות החובה במדינה נמשך שנה בלבד, וגם ממנו ניתן להימנע על ידי תשלום קנס. טורקיה היא החברה היחידה בברית נאט"ו במזרח התיכון, מה שאיפשר לה לקבל מחברות הברית שורה של עשרות סוללות טילי פטריוט בשטחה, כהגנה מפני סוריה. בדומה לאיראן, טורקיה מייצרת חלק מהציוד הצבאי שלה, כמו טנקים, בכוחות עצמה. "אנחנו רואים יותר ויותר ציוד צבאי מתוצרת עצמית בטורקיה, כשעד לאחרונה היה מדובר בציוד אמריקני", נכתב בביזנס אינסיידר. טורקיה לא הייתה מעורבת בעימות צבאי של ממש מאז הפלישה שלה לקפריסין ב-1974. עם זאת, מאז שנות ה-80 נלחמה טורקיה בבדלנים הכורדים שבשטחה.

תקציב הביטחון: 18.1 מיליארד דולר
410,500 חיילים בשירות פעיל
3,657 טנקים וארטילריה
989 כלי טיס

חיילים סעודים באימון בדארמה, ממערב לריאד, 26 במרץ 2014. רויטרס
חיילים סעודים באימון בדארמה, ממערב לריאד, השנה/רויטרס

מקום 3: ערב הסעודית

לערב הסעודית, המדינה הגדולה ביותר במזרח התיכון, היא בעלת אחד מתקציבי הביטחון הגדולים בעולם ביחס לתוצר שלה, וכתוצאה מכך היא בעלת הציוד המתקדם ביותר באזור, לבד מישראל. היא מצוידת במיטב כלי הטיס והטילים החדישים, שלרבים משכנותיה אין. נראה כי השלטון מכין את הצבא, שמורכב ברובו ממתנדבים, לתרחיש הגרוע ביותר. במזרח התיכון של היום מדובר ללא ספק בצעד נבון. לבד מארה"ב, בין בנות הברית של ערב הסעודית ניתן למנות את מדינות המפרץ, בהן כווית, בחריין ואיחוד האמירויות הערביות.

תקציב הביטחון: 56.7 מיליארד דולר
233,500 חיילים בשירות פעיל
1,095 טנקים וארטילריה
652 כלי טיס

מרים אל-מנסורי, טייסת הקרב הראשונה באיחוד האמירויות הערביות המשתתפת בתקיפות נגד דאעש, ספטמבר 2014. AP
טייסים של איחוד האמירויות הערביות המשתתפים בתקיפות נגד דאעש/AP

מקום 4: איחוד האמירויות הערביות

איחוד האמירויות הערביות, שרכש לאורך שנותיו ציוד צבאי מארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, אוקראינה, איטליה וגרמניה, נחשבת ל"כוח העולה" במזרח התיכון מבחינה צבאית. למדינה צבא מאומן ומודרני, בני ברית בעלי עוצמה ובשנים האחרונות היא חידשה את רוב הציוד הצבאי שלה. חייליה מאומנים על ידי כוחות אמריקניים, היא השתתפה בהפצצות נגד דאעש בעיראק ובסוריה ואף נגד חמושים איסלאמיסטים בלוב. איחוד האמירויות הגדילה בשנים האחרונות את ההוצאה שלה על ביטחון, והיא מצויידת בין היתר במטוסי ה-F-16 החדישים ביותר בעולם.

תקציב הביטחון: 14.4 מיליארד דולר
65,000 חיילים בשירות פעיל
545 טנקים וארטילריה
444 כלי טיס

חיל הים האיראני. Amir Kholousi, AP
שיגור טילים במסגרת תרגיל של צבא איראן/AP, Amir Kholousi

מקום 5: איראן

איראן, שהכוח הצבאי שלה מורכב ממתנדבים ומחיילי חובה, נאלצה להתמודד עם שורה של חרמות נשק מאז ההפיכה האיסלאמית ב-1979. בתגובה לכך המדינה פיתחה תעשייה צבאית עצמאית בהנהגת משמרות המהפכה. מאז 1992 איראן בונה את הטנקים והטילים שלה לטווח ארוך בעצמה. לאחרונה אף החלה לבנות צוללות. איראן סיפקה בעשרות השנים האחרונות סיוע צבאי נרחב לסוריה ולארגוני טרור במזרח התיכון, בהם חמאס וחיזבאללה. נוסף על ציוד מתוצרת עצמית, לאיראן ציוד אמריקני מיושן שנרכז לפני המהפכה, בין היתר מטוסי F-14 אמריקניים. על אף מעורבותה הנרחבת בעימותים לאורך השנים בעזה, לבנון וסוריה, הצבא שלה עדיין נמצא בעמדת נחיתות משמעותי לעומת זה של אויביה. "אין עדויות לכך שהמאמצים של איראן לקיים את עצמה מבחינה צבאית נושאים פרי", נכתב בביזנס אינסיידר.

תקציב ביטחון: 6.3 מיליארד דולר
545,000 חיילים בשירות פעיל
2,409 טנקים וארטילריה
481 כלי טיס

שריוניות של צבא מצרים פרושות באחד הצירים המרכזיים של קהיר. AP
שריוניות של צבא מצרים פרושות באחד הצירים המרכזיים של קהיר, בשנה שעברה/AP

מקום 6: מצרים

למצרים יש את אחד מהצבאות הוותיקים והחזקים במזרח התיכון. הוא קיים בצורתו הנוכחי עוד משנות ה-50, ורבים מבכיריו, בראשם הנשיא המודח חוסני מובארק והנשיא הנוכחי עבד אל-פתאח א-סיסי, שימשו בתפקידים רמים בשלטון. ארה"ב סיפקה למצרים ציוד צבאי בשווי של יותר מ-70 מיליארד דולר מאז 1948, רובו בצורת מענק שנתי של 1.3 מיליארד דולר שהחל לאחר חתימת הסכם השלום עם ישראל ב-1979. בזכות הסיוע מצרים החליפה את רוב הציוד הצבאי שלה, שיוצר על ידי ברית המועצות, בציוד אמריקני. עם זאת, על אף הסיוע הנרחב, מצרים מתקשה להשתלט על המצב בחצי האי סיני, וסופגת אבדות כבדות של כוחות הביטחון על ידי המורדים, תומכי הנשיא לשעבר מוחמד מורסי. בנוסף לארצות הברית, גם ערב הסעודית וישראל נחשבות לבנות ברית נאמנות של המדינה.

תקציב ביטחון: 4.4 מיליארד דולר
468,000 חיילים בשירות פעיל
4,767 טנקים וארטילריה
1,100 כלי טיס

חיילים של צבא סוריה בשכונת אל-מעאמל. חלב, מרץ 2014. רויטרס
חיילים של צבא סוריה בשכונת אל-מעאמל שבחאלב, השנה/רויטרס

מקום 7: סוריה

צבא סוריה, המתמודד מאז 2011 עם מלחמת אזרחים עקובה מדם, מורכב מחיילים מתנדבים ומחיילי חובה. במהלך המלחמה רבים מהם ערקו לארגוני מורדים ול"צבא סוריה החופשי" שנאבק בצבא אסד. בשנה האחרונה נוספו אתגרים נוספים לצבאו של אסד, ובראשם המאבק ב"המדינה האיסלאמית". סוריה זוכה לסיוע צבאי נרחב מרוסיה, מאיראן ומחיזבאללה. לדברי "ביזנס אינסיידר", סוריה "תלויה לחלוטין" בסיוע צבאי חיצוני.

תקציב ביטחון: 1.9 מיליארד דולר
220,000 חיילים בשירות פעיל נכון ל-2011, לפני פרוץ מלחמת האזרחים
4,950 טנקים וארטילריה
473 כלי טיס

צבא ירדן ליד העיר רווישד בגבול עם עיראק – יוני 2014. רויטרס
צבא ירדן ליד העיר רווישד שבגבול עם עיראק, בחודש יוני/רויטרס

מקום 8: ירדן

ירדן מחזיקה בצבא מקצועי ואיכותי ובציוד צבאי חדיש. גיוס החובה בה הופסק בשנת 1999, ובניגוד לחלק מהמדינות הגובלות בה, היא שולטת איתן בשטחה. לאחר חתימת הסכם השלום עם ישראל ב-1994 והפיכתה לבת-ברית, כמות האיומים עליה ירדה באופן משמעותי. המשבר הגדול ביותר המאיים על ירדן כיום הוא התפשטות מחבלי "דאעש" ממזרח. צבא ירדן מאמן את המורדים המתונים הסונים ומתגבר את כוחותיו במזרח, ומבצע מעצרים המוניים של תומכי הארגון.

העימות הצבאי האחרון שבו השתתף צבא המדינה היה בשנות ה-70 (ספטמבר השחור) כאשר התמודדה הממלכה ההאשמית עם שורה של ארגוני טרור פלסטיניים שביצעו פיגועים בשטחה. ירדן היא מהתורמות הגדולות ביותר לכוחות שמירת השלום של האו"ם בחיילים ובשוטרים. על אף שדאגה להצטייד בשנים האחרונות במטוסים ובטילים חדירים, רוב כלי הטיס והטנקים שלה נחשבים למיושנים.

תקציב ביטחון: 1.5 מיליארד דולר
110,700 חיילים בשירות פעיל
1,321 טנקים וארטילריה
246 כלי טיס

מטוס יגואר של חיל האוויר של עומאן. משרד ההגנה הבריטי,
מטוס "יגואר" של חיל האוויר של עומאן/משרד ההגנה הבריטי

מקום 9: עומאן

נסיכות עומאן, הגובלת באיחוד האמירויות, בערב הסעודית ובתימן, זוכה לסיוע צבאי נרחב לאורך שנים מארצות הברית ובריטניה. על אף היותה שוכנת במזרח התיכון, היא נחשבת לאחת מהמדינות השלוות בעולם, וצבאה לא הופעל מאז שנות ה-70. עם זאת, כבעלת כלכלה חזקה, גם עומאן הצטיידה בשנים האחרונות בכלי טיס מודרניים, בהם ה-F-16s.

תקציב ביטחון: 6.7 מיליארד דולר
72,000 חיילים בשירות פעיל
215 טנקים וארטילריה
101 כלי טיס

מטוס קרב F\A 18 של חיל האוויר האמריקני. AP
מטוס F/A-18/AP

מקום 10: כווית

צבא כווית, שבדומה לאחרים רוכש ציוד צבאי מתקדם מארצות הברית, הוא בעל חיל אוויר קטן אבל חכם, עמו נמנים גם מטוסי ה-F/A-18. הוא שמורכב ממתנדבים ומחיילי חובה, וזוכה בנוסף לציוד צבאי גם לאימונים של צבא ארה"ב, אך הוא רחוק מלהיות שחקן מרכזי בזירה האזורית. הוא נכבש על ידי עיראק של סדאם חוסיין בתחילת שנות ה-90 - דבר שהוביל למלחמת המפרץ הראשונה, בה הניסה ארה"ב את צבאו של העריץ משטחה של כווית. נוסף לארצות הברית, לכווית בעלות ברית נוספות במפרץ, בראשן ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות.

תקציב ביטחון: 5.2 מיליארד דולר
15,500 חיילים בשירות פעיל
368 טנקים וארטילריה
101 כלי טיס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, בדוחה בירת קטאר. דצמבר 2012. רויטרס
ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, בריאיון ממקום מושבו בדוחא בירת קטאר, 2012/רויטרס

מקום 11: קטאר

קטאר זוכה לתמיכה צבאית מאסיבית של ארצות הברית, שממנה רכש רק השנה טילי פטריוט ומסוקי אפאצ'י בשווי 11 מיליארד דולר. על פי "ביזנס אינסיידר", לקטאר "דרושה עוד עבודה" על מנת לעמוד בשורה אחת עם צבאות המזרח התיכון. עם זאת, כמדינה עשירה, היא ככל הנראה מסוגלת לעשות זאת. צבאה, שמורכב ברובו ממתנדבים, הוא הקטן ביותר מבין 15 הצבאות בדירוג. קטאר ידועה בתמיכתה הצבאית בארגונים איסלאמיסטיים שונים במזרח התיכון, בראשם חמאס, שבכיריו זוכים בה למקלט מדיני.

תקציב ביטחון: 1.9 מיליארד דולר
11,800 חיילים בשירות פעיל
90 טנקים וארטילריה
72 כלי טיס

נגמ"ש שומר על הסדר בכניסה למנמה, בירת בחריין, 25 במרץ 2011. רויטרס
נגמ"ש וחייל של צבא בחריין בבירה מנמה, 2011/רויטרס

מקום 12: בחריין

צבא בחריין, שמורכב ממתנדבים, מצויד במיטב הציוד האמריקני, כולל מטוסי F-16 ומסוקי בלקהוק, השתתף בשנה האחרונה בתקיפות אוויריות נגד דאעש כחלק מחברותו בקואליציה. עם זאת, בשל גודלו הקטן, הוא נזקק לסיוע נרחב של חיילים מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות הערביות על מנת לדכא מחאה כמעט לא אלימה ב-2011 שאיימה על שלטון משפחת המלוכה. העובדה כי נזקק לסיוע חיצוני נרחב כדי לדכא מחאה מסוג זה, מעידה כי אם ייאלץ הצבא להתמודד עם איום משמעותי, רוב הסיכויים שלא יוכל לו.

תקציב ביטחון: 730 מיליון דולר
13,00 חיילים בשירות פעיל
180 טנקים וארטילריה
105 כלי טיס

כוחות הביטחון של עיראק מציגים את דגל המדינה האיסלאמית (דאעש) בעיר אמרילי – 1 בספטמבר 2014. AP
חיילי צבא עיראק מציגים את דגל דאעש לאחר ההשתלטות על העיר אמרילי/AP

מקום 13: צבא עיראק

על אף סיוע נרחב מארצות הברית ומאירופה, צבא עיראק מתקשה להתמודד עם החמושים האיסלאמיסטים שבשטחו, ובראשם "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הצבא, שהוקם על ידי ארה"ב לאחר שפלשה למדינה ב-2003, נותר חסר אונים מול דאעש, שכבש שטחים נרחבים במדינה, לעתים קרובות תוך התנגדות מעטה, אם בכלל. עדויות על חיילים שעורקים משורותיו, נוטשים עמדות ואף מצטרפים לארגוני המיליציה, רק ממחישות את גודל המצוקה שבה שרויה המדינה המסוכסכת, ואת הצורך שלה בתקיפות אוויריות של הקואליציה נגד דאעש על מנת שלא תתפורר לגמרי ותיפול שדודה לרגליהם של ארגוני הטרור.

תקציב ביטחון: 6 מיליארד דולר
271,500 חיילים בשירות פעיל
357 טנקים וארטילריה
212 כלי טיס

קרבות בין צבא לבנון לחמושים המזוהים עם דאעש בעיר טריפולי, 26 באוקטובר 2014. AP
חיילי צבא לבנון במהלך קרבות נגד דאעש בטריפולי, החודש/AP

מקום 14: צבא לבנון

צבא לבנון, מורכב כולו מחיילים מתנדבים - לאחר שביטל את גיוס החובה ב-2007 - ומאז סיום מלחמת האזרחים במדינה, מתרכז במאבק בטרור ופעולות שמירה על השלום. בשנה האחרונה הוא מתמודד בעיקר במאבק בדאעש ובהרגעת המהומות העדתיות בצפון המדינה, תוצר נלווה של זליגת מלחמת האזרחים הסורית. חוסר היכולת והרצון של לבנון לפרק את ארגון חיזבאללה, מאלצת את צבא לבנון לשתף פעולה עם הארגון. היעדר יכולות תקיפה אוויריות משמעותיות הפכו את הצבא לנחות בהשוואה לצבאות אחרים במזרח התיכון. לבנון זוכה לסיוע צבאי מארצות הברית ונחשבת בעלת ברית של ערב הסעודית.

תקציב ביטחון: 1.7 מיליארד דולר
131,100 חיילים בשירות פעיל
318 טנקים וארטילריה
57 כלי טיס

המורדים החות'ים בתימן, אוקטובר 2014. AP
המורדים החות'ים השיעים בתימן, החודש/AP

מקום 15: צבא תימן

צבא תימן מתמודד בחודשים האחרונים עם איום משמעותי מצד המורדים החות'ים השיעים, הנתמכים על-ידי איראן. שיאו של המשבר בחודש שעבר, אז השתלטו החו'תים על הבירה צנעא, תוך התנגדות מעטה של כוחות הביטחון המקומיים. תימן סובלת מבעיות ביטחוניות נוספות, בהן נוכחות מתמשכת של ארגון אל-קאעדה במדינה, אחזקת כלי נשק גבוהה בקרב תושביה וציוד צבאי מיושן, שאינו מאפשר לה לנצל את מלוא היכולות של צבאה העצום. צבא תימן, שמורכב ברובו מחיילי חובה, זוכה לתמיכה מארצות הברית שתוקפת כוחות של מורדים בשטחה. עם זאת, בשל החסרונות שפורטו קודם לכן, התוצאה היא שתימן לא שולטת בפועל על חלקים גדולים משטחה.

תקציב ביטחון: 1.4 מיליארד דולר
66,700 חיילים בשירות פעיל
1,260 טנקים וארטילריה
181 כלי טיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully