וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון ימנע מפלסטינים לנסוע באוטובוס עם מתנחלים

26.10.2014 / 9:11

בעוד שבצה"ל לא מכירים סיכון ביטחוני, שר הביטחון קיבל את דרישת המתנחלים למנוע מפועלים לחזור לבתיהם ממרכז הארץ באוטובוסים. אלה יידרשו להגיע קודם למעבר אייל, ומשם יוכלו להמשיך לגדה

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. רויטרס
המנחלים מתלוננים על הטרדות. פלסטינית בדרכה לישראל/רויטרס

שר הביטחון, משה יעלון, החליט כי פלסטינים לא יורשו לעלות לאוטובוסים שמופעלים ממרכז הארץ ליהודה ושומרון. זאת, עקב דרישת ועד מתיישבי השומרון, הטוען כי הפלסטינים גורמים לעומס באוטובוסים, ומטרידים את הנוסעים האחרים. בצה"ל, עם זאת, טוענים שאין סכנה ביטחונית במצב העניינים הנוכחי.

מדובר בפגיעה באוכלוסיית הפועלים הפלסטינים שעובדים בשטח ישראל, ושבים בתום יום העבודה אל שטחי הגדה. לפי המצב הקיים, פועלים פלסטינים שמבקשים לצאת ולעבוד בשטח ישראל יוצאים ממעבר אייל ונרשמים בו, אבל יכולים לחזור לגדה דרך האוטובוסים הללו, שעוברים בכביש 5. המתנחלים נאבקו שלא יוכלו לעשות כן, וטענו כי הנוסעים הפלסטינים מטרידים את הנוסעים האחרים, וגורמים לעומס בהם. לכן, לפי ההוראה החדשה, כדי לשוב לבתיהם ייאלצו הפלסטינים להגיע למעבר אייל שליד קלקיליה, ורק משם להתפזר לבתיהם בערי הגדה. הם לא יוכלו לעלות על האוטובוסים המשותפים, שמביאים אותם ישירות לאזור מגוריהם.


לפני כשנה וחצי: אוטובוסים נפרדים לפלסטינים מקלקיליה

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בערב הוקרה לפצועי צוק איתן. ניב אהרונסון
בצה"ל טוענים שאין סיכון ביטחוני במצב הקיים. שר הביטחון, משה יעלון/ניב אהרונסון

גורמים בפיקוד המרכז הבהירו כי לא מוכרת להם כל סכנה ביטחונית בהמשך ההסדר הקיים, לפיו לפלסטינים מותר לנסוע בקווי התחבורה הציבורית. עוד נטען, כי מטרת התכנית, שפיילוט שלה יתחיל לפעול עד תום השנה, היא לדאוג לניטור ופיקוח של כל הפועלים הפלסטינים שיוצאים ונכנסים מהמעבר, כך שיהיה רישום תקין שחזר לשטחים, לאחר שנרשם כי יצא מהם.

גורם ביטחוני אחר, ציין כי מדובר דווקא בהחלטה ממניעים ביטחוניים בלבד. "העניין הוא ביטחוני נטו, ומטרתו לפקח על הכניסות והיציאות לתוך שטח ישראל, ובכך להקטין את הסיכויים לפיגועים בשטח ישראל". לדבריו, באמצעות הנוהל החדש, תפחת נוכחותם של שוהים בלתי חוקיים, מבלי לפגוע ביכולתם של פלסטינים להתפרנס בישראל.

לפני כשנה וחצי החלה חברת "אפיקים" להפעיל קווי אוטובוס לפועלים פלסטינים שמחזיקים באישור עבודה מאזור קלקיליה למקומות עבודתם באזור המרכז, וזאת כדי להפחית על העומס באוטובוסים המשותפים. אז נטען במשרד התחבורה כי הקווים נועדו לשפר את השירות לפלסטינים, ולהחליף את המסיעים הפיראטיים שהסיעו אותם למקומות העבודה במחיר מופקע ובאופן בלתי מוסדר – אך לא נועדו להגביל אותם מנסיעה בקווי התחבורה הציבורית בישראל. כעת נראה כי האוטובוסים הללו יהיו כלי התחבורה החוקי היחיד שבו יוכלו להגיע בחזרה לשטחי הגדה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"המהלך מחזיר את ישראל לתקופות אפלות בהיסטוריה"

בוועד מתיישבי השומרון מסרו הבוקר (ראשון) כי הם "מודים לשותפים למאבק, שנמשך זה שלוש שנים, ושמחים כי השר קיבל את עמדת הוועד והתושבים". בוועד הוסיפו: "עד שההחלטה לא מיושמת בשטח, החשש הביטחוני לא משתנה ואולי גובר, ולכן אנו מצפים שההחלטה תיושם בהקדם האפשרי".

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר בתגובה להחלטה כי "האיסור על פלסטינים לנסוע בתחבורה ציבורית לצד מתנחלים מחזיר את ישראל לתקופות האפלות בהיסטוריה, מהעבדות בארצות הברית ועד לאפרטהייד בדרום אפריקה. פניו המכוערות של הכיבוש גלויות לעיני כל".

מנגד, ראש עיריית אריאל, אלי שבירו, אמר: "מדובר בנושא ביטחוני של סגירת המעגל ומעקב על הפועלים הפלסטינים שיוצאים לעבוד בישראל וחוזרים לשטחים. אין כל קשר להפרדה בתחבורה הציבורית בין ישראלים לפלסטינים".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com


בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully