וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד: 'עוקף בג"ץ' יאושר, למרות הביקורת הצפויה"

25.10.2014 / 20:00

לקראת הדיון בוועדת השרים, חברת הכנסת אמרה לוואלה! חדשות: "היועץ המשפטי לממשלה לא יכול לפסול חוק. רק הכנסת תחליט". המשמר החברתי: ההצעה "מעקרת את הדמוקרטיה ממהותה"

הצבעה על חוק הגיוס בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
"נדרוש מראש הממשלה להביאו להצבעה בממשלה". ח"כ שקד/יואב דודקביץ'

מחר (ראשון) תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק של חברת הכנסת איילת שקד, לפיה תוכנס "פסקת התגברות" ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". משמעות הפסקה היא כי ניתן יהיה לחוקק חוקים המנוגדים לחוק היסוד, בתנאי שהתקבלו ברוב של 61 חברי כנסת. שקד, בשיחה עם וואלה! חדשות, הצהירה כי היא משוכנעת שהוועדה תאשר את החוק.

"נדרוש מראש הממשלה להביאו להצבעה בממשלה לאחר ש(שרת המשפטים ציפי) לבני תגיש ערר", אמרה. הצעת החוק הוגשה בעקבות החלטת בג"ץ לפסול את התיקון לחוק למניעת הסתננות בנוסחו החדש, לפני כחודש.

עוד בוואלה! חדשות:
וינשטיין במתקפה: "להתנגד נחרצות לחוק עוקף בג"ץ"
עוקף בג"ץ: נתניהו יוזם תיקון לחוק המסתננים
סיעת יחיד | המשבר הבא שמאיים על הקואליציה כבר בפתח

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
"כמובן שאני לא מופתעת, זה היה צפוי". וינשטיין/טלי מאייר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, תקף שלשום בחריפות את הצעתה של שקד. בהודעה מטעם משרד המשפטים נכתב: "עמדת היועץ המשפטי היא כי יש להתנגד נחרצות לחוק, מן הטעם שההסדר המוצע מתיר לכנסת לפגוע בזכויות הפרט ללא מגבלה מהותית ואף הליכית". עוד הוסיף וינשטיין כי "משמעות ההצעה היא למעשה התרת הרסן שמטיל 'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו' כנורמה חוקתית על כוחו של הרוב במשטר דמוקרטי לפגוע במיעוט".

"כמובן שאני לא מופתעת, זה היה צפוי", הגיבה שקד לדבריה. היא הוסיפה: "בדמוקרטיה חוקתית מאפשרים לבית המשפט לפסול חוקים אך ורק במקרים קיצוניים ביותר. בקנדה, למשל, יש פסקת התגברות, ובאנגליה בית המשפט בכלל לא רשאי לפסול חוקים. בית המשפט יכול לקרוא לפרלמנט לבטל חוק, אבל אם הפרלמנט לא עושה דבר – החוק נשאר".

שקד אמרה כי "שיקול הדעת של היועץ המשפטי שייך לאסכולה של האקטיביזם השיפוטי". לטענתה, היא "מכבדת את עמדתו אבל חולקת עליה. למרות אזהרתו, החוק יעבור ביום ראשון בוועדת השרים. היועץ המשפטי לממשלה לא יכול לפסול חוק. הוא מייעץ לשרים ולממשלה מה לעשות. רק הכנסת תחליט. הדיון צריך להתבצע בכנסת".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
דיון בבג"ץ על ייצוא הגז, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"צריך לקבל החלטות קשות על מנת לשמר ולהגן על ערכים לאומיים". בג"ץ/נועם מושקוביץ

גם מחוץ לבית המחוקקים מעורר החוק החדש מחלוקת. "המשמר החברתי" מסר בתגובה להצעת החוק: "הטענה של ח"כ איילת שקד, כאילו הצעת החוק שלה נועדה לחזק את הדמוקרטיה, מרמזת שחברת הכנסת טרם הפנימה שהכנסת היא מבצרה של הדמוקרטיה הישראלית, ולא הממשלה. הדמוקרטיה הישראלית מבוססת על איזונים ובלמים בין הרשויות, שבהיעדר חוקה מעוגנים בתוך חוקי היסוד. הטלת סייגים והסדרת מעקפים לחוקי היסוד, תוך העברת סמכויות בלתי-מידתית לרשות המבצעת אינן מחזקות את הדמוקרטיה, אלא מעקרות אותה ממהותה ומשאירות מעטפת דקיקה שמסתירה בקושי את הכיוון המטריד שאליו המדינה צועדת".

מנגד, "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" מסר: "ישנם מקרים בהם הריבון הנבחר צריך לקבל החלטות קשות על מנת לשמר ולהגן על ערכים לאומיים. החלטות אלה לעתים מגבילות זכויות אזרח, גם לאחר תהליכי איזון שנעשים במהלך חקיקת החוק. ברם, בדמוקרטיה הנלחמת על קיומה, כמו ישראל, חשוב לשמר את היכולת של הממשלה והכנסת לקבל החלטות כאלה ולחוקק אותן בעת הצורך".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully