וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: 14 מפגינים כורדים נהרגו בעימות עם המשטרה

8.10.2014 / 1:23

14 נהרגו בעימותים אלימים שפרצו במהלך הפגנות של הכורדים במדינה, המבקשים מהממשלה לסייע לאחיהם בסוריה במלחמתם בדאעש. בהפגנה בבריסל פרצו מפגינים לבנין הפרלמנט האירופי

עימותים בין חיילים טורקים לכורדים בעיר הגבול סורוץ'. רויטרס
עימותים בין חיילים טורקים לכורדים, אתמול/רויטרס

לפחות 14 בני אדם נהרגו ועשרות אחרים נפצעו במהלך עימותים אלימים שפרצו אתמול (שלישי) בין המשטרה לבין מפגינים כורדים הקוראים לממשלה באנקרה לפעול כדי לסייע לכורדים בסוריה במאבקם מול לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיר כובאני. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, ההפגנות פרצו בעיקר במחוזות בעלי הרוב הכורדי הנמצאים במזרח ובדרום-מזרח המדינה אך עימותים נרשמו גם באיסטנבול ובעיר הבירה אנקרה.

גם מחוץ לטורקיה הפגינו רבים במחאה על חוסר התמיכה בתושבי העיר הכורדית הנצורה על ידי לוחמי דאעש. בבריסל התקימה הפגנה מול בניין הפרלמנט האירופי בה הצליחו המפגינים לחצות את מחסומי המשטרה ולפרוץ לתוך מבנה הפרלמנט. בקפריסין קראו המפגינים "להכות חזק יותר בג'האדיסטים" כדי להגן על העיר כובאני.

עוד על האירועים בכובאני:
400 הרוגים בכובאני; ארדואן מציב תנאים למאבק בדאעש
ארדואן: דאעש עומד לכבוש את כובאני, המטוסים לא עוזרים
דגל דאעש בכובאני, התושבים: "העיר תהפוך לקבר"

לפי הדיווח, שמונה מפגינים נהרגו בעיר הטורקית דיירבקיר, העיר הכורדית הגדולה ביותר בדרום-מזרח טורקיה. כמו כן, אדם בן 25 נהרג בעיר וארטו הנמצאת במחוז מוס ושני אנשים נהרגו במחוז סירט. אדם נוסף נהרג במחוז באטמן הנמצא בדרום-מזרח המדינה ושנים נוספים נהרגו במזרח המדינה.

כורדים סורים מחכים לעבור את הגבול לטורקיה באזור כובאני. רויטרס
כורדים סורים מחכים לעבור את הגבול לטורקיה/רויטרס
"אלימות איננה הפתרון, הגישה חסרת ההיגיון הזו חייבת להסתיים"

כלי התקשורת בטורקיה מדווחים כי המשטרה ריססה גז מדמיע ועשתה שימוש בתותחי מים כדי לפזר את המפגינים שהתנהגו באלימות, וחלקם אף שרפו מכוניות וצמיגים. כמו כן, דווח כי הוטל עוצר על חמישה מחוזות בעלות רוב כורדי בדרום-מזרח המדינה לאחר שבנקים וחנויות רבות הושחתו במהלך ההפגנות

שר הפנים הטורקי, אפקאן אלא, קרא לסיים את ההפגנות האלימות. "אלימות איננה הפתרון", אמר אלא, "אלימות גוררת תגובה. הגישה חסרת ההיגיון הזו חייבת להסתים באופן מידי" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"כובאני תיפול, הטרור ייפסק רק במבצע קרקעי"

לוחמי דאעש התקדמו בימים האחרונים בכיוון דרום-מערב העיר כובאני. עד כה נהרגו 400 איש מתושבי העיר – כך לפי ארגון המעקב הסורי לזכויות האדם.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, העריך אתמול כי כובאני צפויה ליפול לידי דאעש. ארדואן, שביקר במחנה פליטים סורים, טען כי הפצצות כוחות הקואליציה מהאוויר אינן מספיקות וכי יש להילחם בדאעש על הקרקע. "הטרור לא ייגמר עד שלא נשתף פעולה במבצע קרקעי", הצהיר ארדואן בנאום ששודר בטלוויזיה. "חודשים חלפו ולא הושגו שם תוצאות מההפצצות האוויריות. כובאני תיפול".

לנוכח המצור על העיר ומנוסתם של מאות אלפי פליטים לתוך שטח טורקיה, גבר הלחץ על אנקרה, חברה בברית נאט"ו שלה הצבא החזק באזור, להצטרף למלחמה בארגון הסוני, שכבש שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה. חרף אזהרותיו של ארדואן, טורקיה לא התערבה עד כה בלחימה העזה המתחוללת מעבר לגבולה הדרומי.

כורדים סורים מחכים לעבור את הגבול לטורקיה באזור כובאני. רויטרס
כורדים סורים בגבול עם טורקיה/רויטרס

בשבוע שעבר אישר הפרלמנט הטורקי לממשלה לבצע פעולות צבאיות, אך ארדואן התנה את השתתפותה של טורקיה במאבק בכמה תנאים. "הזהרנו את המערב ואנחנו רוצים שלושה דברים: אזור אסור לטיסה, אזור חיץ מקביל אליו ואימון המורדים הסורים המתונים", הבהיר ארדואן ואמר כי טורקיה תתערב אם חייליה המוצבים במובלעת טורקית בסוריה יאוימו על ידי הארגון.

מנהיגי "מפלגת הפועלים הכורדית" (PKK) הביעו ביקורת קשה על חוסר הפעולה מצד טורקיה, ואנקרה מצדה דחתה את הביקורת. "זה שקר עצום שטורקיה לא עושה דבר לגבי כובאני", אמר סגן ראש הממשלה ילצ'ין אקדואן, "טורקיה עושה כל מה שניתן לעשות במישור ההומניטרי".

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במהלך נאומו בעצרת האו"ם, 25 בספטמבר 2014. רויטרס
"כובאני תיפול". ארדואן במהלך נאומו בעצרת האו"ם, לפני כשבועיים/רויטרס

"המפלגה הכורדית הדמוקרטית" פרסמה הצהרה רשמית, בה נכתב: "המצב בכובאני קריטי. אנחנו קוראים לכל אנשינו לצאת לרחובות, או לתמוך באלה שיצאו לרחובות, במחאה נגד מתקפות דאעש ועמדתה של ממשלת טורקיה נגד כובאני".

רבים מהכורדים בטורקיה רואים בממשלה אחראית להתעצמות דאעש בעברו השני של הגבול, והסוגיה הפכה למוקד המחלוקת בין הכורדים לאנקרה. כעת, עולה חשש כי חילוקי הדעות בנוגע למאבק בדאעש יאיימו על תהליך השלום עם הכורדים. "זה בלתי אחראי לפגוע בתהליך השלום באמצעות אירועים שקורים מחוץ לטורקיה, ושטורקיה לא מעורבת בהם ישירות", הוסיף סגן ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully