וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות הקרינה בבתי הספר עומדות בפני סכנת ביטול

6.10.2014 / 13:43

במשרד להגנת הסביבה מאיימים כי הקיצוץ בסך 130 מיליון שקלים שמתכוון להשית משרד האוצר במסגרת התקציב, יוביל לביטול הבדיקות החשובות. "ב-60% מהמוסדות שנבדקו נמצאה חריגה בקרינה"

אילוסטרציה. ShutterStock
"ממצאים מטרידים"/ShutterStock

רק לפני חודש שבו יותר משני מיליון תלמידים ללימודים בבתי הספר ובגני הילדים. כעת, מאשימים גורמים במשרד להגנת הסביבה את משרד האוצר כי הקיצוצים אותם הוא מבקש להשית במסגרת תקציב המדינה לשנת 2015 יסכנו את בריאותם. בכירים במשרד מאיימים כי קיצוץ של 130 מיליון שקלים בתקציב הדל גם כך של המשרד להגנת הסביבה יביא, בין היתר, לביטול בדיקות קרינת החשמל והקרינה הסלולרית שנערכות בבתי הספר ובגני הילדים.

בשנת 2010 החל המשרד להגנת הסביבה לערוך בדיקות קרינה במוסדות החינוך ברחבי הארץ, וזאת בהתאם להחלטת הוועדה המשותפת של משרד הבריאות, משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה. את הבדיקות מבצעת עמותת "מלר"ז", המתמחה בבדיקות של קרינה ושל רעש במימון ובפיקוח של המשרד להגנת הסביבה. אולם, הקיצוץ בתקציב שיובא מחר (שלישי) להצבעה בממשלה מאיים לעצור באופן מוחלט את קיום הבדיקות הללו.

"מדי שנה ערכנו בדיקות ב-134 בתי ספר וגני ילדים ברחבי הארץ והגענו לממצאים מטרידים ביותר, לפיהם ב-60% מהמוסדות שנבדקו נמצאה לפחות חריגה אחת בקרינת החשמל", אמר לוואלה! חדשות בכיר במשרד להגנת הסביבה. "כל המחקרים שעל בסיסם הוכרז שהקרינה היא גורם אפשרי לסרטן, מדברים על כך שחשיפת ילדים ברמות של מעל ל-4-3 מיליגאוס מכפילה את הסיכון שלהם לחלות בלוקמיה".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
פרס נובל לרפואה: ל-3 חוקרים שגילו את ה-GPS המוחי"
עובדי נמל חיפה פתחו בשביתה: "רוצים לרסק אותנו"
המטפלת החשודה באונס: "לימדתי אותה לגעת בעצמה"

ח"כ עמיר פרץ בוועידת המשפט- פאנל בנושא הדחת ראש ממשלה מכהן. דרור עינב
"הקיצוצים, כמוהם כפגיעה בכבשת הרש". השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ/דרור עינב

בעקבות הממצאים המטרידים ביקש המשרד להגנת הסביבה לבצע בדיקות מקיפות בכל בתי הספר וגני הילדים ברחבי הארץ. "עד היום בדקנו 134 מוסדות חינוך, אבל זאת טיפה בים. בארץ קיימים כ-10,000 בתי ספר וגני ילדים", הוסיף הגורם הבכיר. "בעקבות הממצאים המטרידים ביותר ביקשנו תקציב של חמישה מיליון שקלים כדי לערוך בדיקות בכל מוסדות החינוך הקיימים בארץ. הקיצוץ שמשרד האוצר מבקש להעלות מחר להצבעת הממשלה לא יאפשר לנו להוציא לפועל את התכנית הכל-כך חשובה הזאת לבריאות הילדים".

בכיר נוסף במשרד טען כי בשל הקיצוץ המתוכנן הבדיקות יוכלו להתבצע רק במימון של הרשויות המקומיות, או לחילופין של ההורים. "מי שיהיה מסוגל לבצע את הבדיקות ביוזמה עצמאית הן רשויות חזקות שיכולות להמציא תקציבים למימונם. אבל מה יקרה ברשויות החלשות? האם זה הוגן שהורים קשיי יום יוכלו לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך מבלי לדעת לאיזה סיכונים בריאותיים הילדים שלהם נחשפים?", זעם. "במדינת ישראל יש חוק חינוך חובה. המשמעות היא שההורים חייבים לשלוח את הילדים שלהם למוסדות החינוך. לכן, חובת המדינה היא לדאוג לכך שהילדים שההורים שנדרשים לציית לחוק, יוכלו למסור אותם בידיעה שהמדינה דואגת לבריאותם ולשלומם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"זה הקש שישבור את גב הגמל"

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, התייחס לסוגיה וטען כי "הקיצוצים במשרד להגנת הסביבה כמוהם כפגיעה בכבשת הרש, שכן מדובר במשרד קטן ומקצועי המטפל בנושאים רגישים ביותר. לצערי הרב, הקיצוצים יביאו לנסיגה גדולה בהגנה על ילדים בבתי ספר מפני קרינה, בשיפור האכיפה בתחום ההדברה שגבתה קורבנות בשנה האחרונה ואלה רק חלק מהדוגמאות. האוצר פועל בשיטה שבה הוא מנסה את סיפור החמור שבכל פעם קיבל פחות מזון אך נדרש למלוא התפוקה עד שלבסוף קרס. כך האוצר, בלי שום מדיניות, ממשיך בקיצוצים הרוחביים ובלי להביא בחשבון שישנם תחומים שעבורם זה הקש שישבור את גב הגמל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות רבה בפעילות המשרד להגנת הסביבה ולראייה בתקציב 2015 אין כל קיצוץ בתקציב המשרד למעט התאמה רוחבית שחלה על כל משרדי הממשלה. לאחר מבצע צוק איתן, עלו דרישות מערכת הביטחון למימון עלויות הלחימה ופיתוח אמצעים חדשים המותאמים ללחימה זו. כל תקציב המדינה עבר התאמה בהתאם לצרכים התקציביים ובכפוף להחלטת הממשלה בנושא. ההחלטה על הקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה התקבלה על ידי ממשלת ישראל ובסמכות על משרד להחליט באיזה פרויקטים לקצץ בהתאם לחוות דעתו המקצועית. גם למשרד להגנת הסביבה שמורה הסמכות להחליט על הקיצוץ במסגרת תקציבו".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully