וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום יוכרע: הבחירות לנשיאות יידחו?

8.6.2014 / 0:03

אף שנתניהו מכחיש שהוא פועל לדחיית הבחירות, גורם פוליטי בכיר מבהיר: ”נתניהו לא זנח השאיפה למועמד חיצוני”. היום ייפגש אדלשטיין עם היועץ המשפטי של הכנסת ויכריע בסוגיה

טל אנגלנדר

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הודיע אמש (שבת) כי הוא מתכוון לקיים היום ישיבה עם היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, וגורמים רלוונטיים נוספים, "באשר למצב החדש שנוצר במרוץ לנשיאות", לשון ההודעה מטעמו, המתייחסת לפרישתו של המועמד ח"כ בנימין בן אליעזר (העבודה) בשל החקירה המשטרתית המתנהלת נגדו. בלשכתו סירבו לפרסם הודעה חד-משמעית כי הבחירות ייערכו במועדן, יום שלישי הקרוב.

טלטלה פוליטית - פואד פרש מהמרוץ לנשיאות:
אסור שהנשיא הבא יהיה פוליטיקאי | דעה
משפחתו של פואד: "היה לא הגיוני שימשיך להתמודד"
בן אליעזר פורש מהמרוץ לנשיאות: "עשו ממני שק חבטות"

נתניהו: "על אירופה לגנות את ממשלת האחדות הפלסטינית". עומר מירון
"מועמדו היה ונשאר ראובן ריבלין". נתניהו/עומר מירון

שר הפנים, גדעון סער, שוחח אמש עם אדלשטיין, ואמר לו כי אין כל עילה לדחות את המועד שנקבע לבחירות. "כל ניסיון לדחיית הבחירות יעצים את הפגיעה בכנסת, במוסד הנשיאות ובדמוקרטיה הישראלית", הבהיר סער במהלך השיחה.

עמדתו התקיפה של סער נגד דחיית הבחירות צפויה לקבל חיזוק מכיוונם של גורמים פוליטיים נוספים. יו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, קיים אמנם מוקדם יותר שיחה עם אדלשטיין, ובה עלתה גם האפשרות לדחות את הבחירות. אולם, חברי הסיעה שהתכנסו אמש בתל אביב הודעו כי הם מתנגדים להצעתו של יו"ר הכנסת לדחות את המועד שהוסכם עליו. לדברי אדם שנכח בישיבת הסיעה, ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה במהלך הדיון כי בקשת הדחייה "הגיעה מרחוב בלפור (מקום מושבו של בית ראש הממשלה - ע"נ) ואנחנו לא רוצים למשוך את הפארסה הזאת יותר".

כמו כן, גם יו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, ושר השיכון, אורי אריאל, הודיעו כי יתנגדו ליוזמת הדחייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גדעון סער בהתכנסות של הוועדה לבחירת שופטים. יולי 2013. יואב דודקביץ'
מתנגד לדחייה. סער/יואב דודקביץ'

גורמים בכירים במערכת הפוליטית אמרו כי "בדיקתו של אדלשטיין לגבי האפשרות לדחות את הבחירות לנשיאות מוכתבת מלמעלה". על פי הגורמים, "נתניהו מעולם לא זנח את שאיפתו להביא מועמד חיצוני, והתמיכה במועמדותו של ריבלין הייתה אך ורק מן השפה אל החוץ". רבים במערכת הפוליטית הרימו אמש גבה לנוכח יוזמתו התמוהה של יו"ר הכנסת לדחות את הבחירות לנשיאות דווקא אחרי שבנימין בן אליעזר הסיר את מועמדותו. מלשכת יו"ר הליכוד, נתניהו, נמסר בתגובה: "ראש הממשלה איננו פועל לדחיית הבחירות. מועמדו היה ונשאר ראובן ריבלין".

הטלטלה הגדולה במערכת הפוליטית סביב הבחירות לנשיאות החלה מוקדם יותר לאחר שאחד המועמדים המובילים, ח"כ בנימין בן אליעזר (העבודה), הודיע כי הוא פורש מההתמודדות. זאת, לאחר שאתמול בבוקר נחקר באזהרה במשך כחמש שעות במשרדי יחידה להב 433, בחשד שקיבל כספים בניגוד לחוק לצורך רכישת פנטהאוז יוקרתי ביפו בשווי תשעה מיליון שקלים מאיש העסקים אברהם נניקשווילי, שנחקר אף הוא.

בנוסף, מלבד הדירה, בן אליעזר נדרש לתת הסברים למקורם של מיליוני שקלים הנמצאים בחשבונותיו. המשטרה בודקת חשד להעלמות מס באותם כספים. במסגרת החשדות, נבדק אם חלק מהכספים הועברו לחשבונה של בת משפחתו של בן אליעזר. החקירה החלה לאחר שבן אליעזר הוזמן לתשאול במשטרה, אך בשל התשובות שסיפק לחוקרים הוא עבר לחקירה באזהרה.

סיעת העבודה התכנסה בבית המפלגה שבתל אביב כדי להחליט על מועמד לנשיאות. יותם רונן
יתנגד להצעת אדלשטיין? הרצוג/יותם רונן

כמה מבין המועמדים לנשיאות הגיבו היום לפרישתו של בן אליעזר מהמרוץ. חבר הכנסת ראובן ריבלין (הליכוד), מי שהיה צפוי להיות יריבו העיקרי של בן אליעזר בסיבוב השני בבחירות, אמר: "יש לי צער גדול על פואד, וצער גם על האווירה הקשה האופפת את מערכת הבחירות לנשיאות".

מתמודדת נוספת בבחירות, יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק, אמרה כי "אני מצטערת עבור בן אליעזר, שיש לו זכויות רבות בתפקידים המשמעותיים בהם כיהן ומקווה בשבילו שיוכיח את חפותו". לדבריה, "לא ככה ייחלנו שיראה המרוץ לנשיאות. מי שייבחר, משימתו הראשונה תהיה לחזק את אמון הציבור במוסד הנשיאות".

גם בני משפחתו של בן אליעזר הגיבו להחלטתו לפרוש. "אנחנו מאוד מצטערים, מאוד עצוב לנו, אנחנו רצינו את זה מאוד בשבילו אבל אנחנו מאחוריו בכל החלטה שהוא החליט. עכשיו יש לו מלחמה אחרת להתמודד איתה - לנקות את שמו", אמרו במשפחה. "אנחנו מניחים שאת החקירה לא היו גומרים עד יום שלישי וזה לא הגיוני שבמצב כזה הוא ירוץ לבחירות", הוסיפו.

"כפי שהוא הוא רואה את הדברים, בלתי אפשרי לצאת לבחירות בצורה כזו. אנחנו מאוכזבים בשבילו, למרות שבתור משפחה לא התלהבנו מהנושא של הבחירות לנשיאות, מטעמים של פרטיות. רצינו את זה בשבילו, זה מה שהוא רצה והגיע לו. הוא בן אדם ריאלי והוא הבין שהתמודדות בצורה כזאת פוגמת ברעיון הנשיאות ובכבוד של מוסד הנשיאות. אי אפשר להתמודד ככה. הוא יודע שמחכה לו כרגע התמודדות מאוד קשה של חקירות במטרה לנקות את שמו. הוא לא יכול להיות נשיא וגם להתרכז בטיהור שמו, צריך להיות הגיוניים. צריך לפעול בהיגיון וזה מה שהוא עשה כל החיים שלו. זה היה מהלך לא הגיוני להמשיך להתמודד".

(עדכון ראשון: 23:48)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully