וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "זה הסכם רע שנותן לאיראן את מה שרצתה"

בלשכת ראש הממשלה הביעו אכזבה מההסכם שגובש בין המעצמות לבין איראן. "הלחץ הכלכלי שבו היא מצויה יכול היה להביא להסכם טוב בהרבה". ליברמן: "זה מוביל למרוץ חימוש"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקפו הבוקר (ראשון) את הסכם הביניים שהושג הלילה בין המעצמות לבין איראן בז'נבה שבשווייץ להשהיה חלקית של תכנית הגרעין האיראנית. "זהו הסכם רע", אמרו בלשכתו של ראש הממשלה. "הוא מעניק לאיראן בדיוק את מה שרצתה - גם הקלה משמעותית בסנקציות וגם שמירה על החלקים המשמעותיים ביותר בתכנית הגרעין שלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד טענו בלשכת נתניהו כי ההסכם מאפשר לאיראן להמשיך ולהעשיר אורניום, משאיר לאיראן את כל הצנטריפוגות שמאפשרות לה לייצר את החומר הבקיע לנשק גרעיני ואף אינו מביא לפירוק הכור באראק. "הלחץ הכלכלי שאיראן מצויה בו יכול היה להביא להסכם טוב בהרבה, שמפרק את יכולות הגרעין שלה", נמסר. ראש הממשלה עצמו צפוי למסור התייחסות רשמית בפתח ישיבת הממשלה הבוקר.

הושג הסכם ביניים היסטורי בין המעצמות לאיראן בז'נבה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד במסיבת עיתונאים בבית רוה"מ. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
"הסכם רע". נתניהו/יואב דודקביץ'

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי מדובר בניצחון הדיפלומטי הגדול ביותר של איראן מאז המהפכה. "הם קיבלו הכרה בזכות הלגיטימית כביכול להעשרת אורניום וזה מוביל אותנו למרוץ חימוש", ציין בריאיון לגלי צה"ל. "טורקיה, מצרים וסעודיה לא יעמדו מנגד וגם ידברו על זכותם לגרעין. ישראל עשתה הכול נכון, וצריך להבין שמיקומנו בזירה הבינלאומית, עם כל ההערכה, אנחנו לא מעצמה ולא חברים קבועים במועצת הביטחון. זה כמובן יגרום לכך שנצטרך לעשות הערכה מחדש של כל המצב ולשקול את צעדינו. אין לנו אלטרנטיבה לארצות הברית, כי היא המעצמה הכי גדולה והידיד הכי נאמן שלנו. אבל בנוסף לארצות הברית חייבים לפתח כיוונים חדשים".

מוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני ולורן פביוס שר החוץ הצרפתי. נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, ושר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, לאחר גיבוש ההסכם/רויטרס

שר המודיעין, יובל שטייניץ, התייחס אף הוא להסכם, ואמר: "התיקונים שהוכנסו ברגע האחרון רחוקים מלהניח את דעתנו, וההסכם היה ונשאר הסכם גרוע שיקשה על השגת פתרון קבע הולם. כמו ההסכם הכושל עם צפון קוריאה, גם ההסכם הנוכחי עשוי דווקא לקרב את איראן להשגת הפצצה". לדבריו, ישראל אינה יכולה לקחת חלק בחגיגה הבינלאומית, המבוססת לדבריו על הולכת שולל איראנית ועל מרמה עצמית. עם זאת, הוא ציין: "למרות האכזבה, נמשיך להתעקש על עמדותינו ולעבוד עם ידידינו בארצות הברית ובעולם כולו על מנת לחתור לפתרון מקיף וממצה שיכלול את פירוק אמיתי של תשתיות הגרעין הצבאיות של איראן".

"ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שמסכן את קיומה"

שר האוצר, יאיר לפיד הביע אף הוא הסתייגות מההסכם שהושג, ואמר מדובר בהסכם רע, שלא מביא אף לא לפירוקה של צנטריפוגה אחת. "אני מוטרד לא רק מעצם ההסכמות אלא מכך שאיבדנו את אוזנו של העולם", אמר לפיד. "לפנינו שתי משימות: לדאוג לכך שההסכם הסופי יהיה טוב יותר עבור ישראל ועבור העולם ולחדש את האינטימיות ביחסינו עם האמריקנים".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר בעקבות ההסכם: "קמנו הבוקר למציאות שבה בז'נבה נחתם הסכם רע, רע מאוד. אם בעוד חמש שנים תתפוצץ מזוודה גרעינית בניו יורק או במדריד, זה יהיה בגלל ההסכם שנחתם הבוקר. המערכה עוד ארוכה, ונמשיך לפעול בכל ממדי הפעולה. חשוב שיידע העולם: ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שמסכן את קיומה".

על פי המתווה שהוסכם הלילה בין המעצות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה – לאיראן, האחרונה תשהה חלק נרחב מפעילותה הגרעינית, ובתמורה תקבל הקלה חלקית ומוגבלת בסנקציות. היא תוכל להמשיך להעשיר אורניום לרמה של 5%, אך לא תוכל להגדיל את מאגר האורניום המועשר שברשותה. בנוסף, ייאסר עליה להעשיר אורניום לרמה של 20%, או להמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק.

ההסכם הושג בתום יממה מורטת עצבים בז'נבה, שהחלה אתמול בשעות הבוקר עם הגעת שרי החוץ של המעצמות לעיר, ונמשכה עמוק אל תוך הלילה. את המשא ומתן ניהלו שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף.

אובמה: "ההסכם חוסם את הדרך של איראן לפצצה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully