וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: 45 ימי מאסר ללוחם שירה למוות בפלסטיניות

12.8.2012 / 13:35

בית הדין הצבאי אישר את הסדר הטיעון בפרשה בה ירה לוחם חטיבת גבעתי בשתי נשים במבצע עופרת יצוקה בעזה והרגן. פרקליטו: "לא היה בסיס להגשת כתב אישום על הריגה"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

בית הדין הצבאי ביפו קיבל בצהריים (ראשון) את הסדר הטיעון בפרשת לוחם חטיבת גבעתי שנאשם בהריגת שתי נשים פלסטיניות במהלך מבצע "עופרת יצוקה" לפני כשנתיים וחצי. על פי ההסדר, שגובש בין סנגוריו של החייל, עו"ד עודד סבוראי ועו"ד מאיר קלינגר, לבין הפרקליטות הצבאית, הומר סעיף האישום מהריגה לשימוש לא חוקי בנשק, ויושתו על החייל 45 ימי מאסר.

עו"ד סבוראי אמר בתום הדיון כי "מדובר בחייל שיצא להילחם בשם כולנו וחזר עם כתב אישום חמור על הריגה". סבוראי טען כי "לא היה בסיס להגשת כתב אישום על הריגה, ואכן, בית הדין שנחשף לראיות המליץ לפרקליטות לרדת מכתב אישום על הריגה". הוא הוסיף כי מרשו פעל תוך שנחשף לאיום, "אם כי פעל פעולה לא נכונה לאותו אירוע".

החקירה המקורית נפתחה על בסיס טענה שהופיעה גם בדו"ח גולדסטון, שתיארה ירי שגרם למותן של שתי נשים, ב-4 בינואר 2009, בשכונת ג'וחר א-דיק. על פי התלונה, הנשים הלכו בתוך קבוצה של אזרחים, שחלקם נשאו דגלים לבנים. ההחלטה בדבר הסכם הטיעון עם החייל, מחייבת את החלטת בית הדין הצבאי בנושא.

במסגרת החקירה המקיפה שנערכה בעניין על ידי המשטרה הצבאית, שבמהלכה נחקרו גם פלסטינים שהיו עדים לאירוע, וכן עשרות חיילים ומפקדים, התגלו פערים בין תיאור הנסיבות שמסרו העדים הפלסטינים, לבין עדויות החיילים. לכן, טענה הפרקליטות הצבאית כי לא ניתן היה לקשור במידה הנדרשת בפלילים בין האירוע המתואר בעדויות הפלסטינים לזה המתואר בעדויות החיילים.

השופט ריצ'ארד גולדסטון. AP
המקרה הוזכר בדו"ח השופט ריצ'רד גולדסטון/AP

בהתאם לעדויות החיילים, מדובר היה באירוע בתאריך 5 בינואר 2009, שבמהלכו נורה אדם למוות במקום המתאים לתיאור שנמסר על ידי העדים הפלסטינים. לאחר בחינה נוספת של הראיות שנאספו בתיק, הורה הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף אביחי מנדלבליט, על הגשת כתב אישום לבית הדין הצבאי נגד חייל בדרגת סמל-ראשון, בגין עבירה של הריגה.

ההחלטה התבססה על ראיות המצביעות על כך שהחייל ביצע ירי מכוון, מבלי שקיבל פקודה לכך ובניגוד להוראות, לעבר דמות מתוך קבוצת אנשים, שלפחות אחד מחבריה נשא דגל לבן, ושצעדה לכיוון מתחם בו שהו הכוחות.

עו"ד מאיר קלינגר, המייצג את הנאשם, אמר: "כתב האישום המתוקן מייחס לנאשם שימוש בלתי חוקי בנשק, בכך שירה שלא בהתאם לפקודות וביצע ירי. זוהי תקלה מבצעית ולא יותר מכך. כל הפרשה ברמה המשמעתית ולא מעבר לזה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה להחלטה על כתב האישום, כי "לא ניתן היה כאמור, לקשור ברמה הנדרשת בפלילים בין הראיות שנאספו בעניינו של החייל לאירוע המתואר בתלונה ובעדויות הפלסטינים".

לקריאה נוספת
"773 חפים מפשע נהרגו בעופרת יצוקה"
החייל שהורשע בביזה נשלח ל-7.5 חודשי מאסר
הקצינים שהורו על ירי פגזים על אונר"א נענשו

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

(עדכון ראשון: 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully