וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי גבעת האולפנה אישרו את ההסכם לפינוי מרצון

יהושע בריינר וטל שלו

20.6.2012 / 0:01

במסגרת ההסכם, קיבלו המתנחלים התחייבות משפטית כי הפרקליטות תתנהל אחרת בעתירות שיוגשו נגד ישובים אחרים ביהודה ושומרון שנמצאים בסטטוס משפטי דומה לזה של שכונת האולפנה

משפחות שכונת האולפנה בבית אל, המיועדת לפינוי עד ל-1 ביולי, אישרו אמש (רביעי) את ההסכם אליו הגיעו נציגיהם עם אנשי לשכת ראש הממשלה לפיו יתפנו מרצון מבתיהם בתמורה לבניית 300 יחידות דיור בהתנחלות. התושבים התאספו הלילה ביחד עם רבה של בית אל זלמן ברוך מלמד שהציג בפניהם את מתווה ההסכם ואת המשמעויות של הנוסח אליו הגיעו עם נציגי משרד ראש הממשלה. בשעה זו דנים גם נציגי משרד הביטחון עם התושבים בפינוי הצפוי.

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
גבעת האולפנה/עומר מירון

על פי ההסכם, ייבנו בבית אל 300 יחידות דיור חדשות, כפי שהתחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו. הן ייבנו בשטח בסיס מג"ב, שיפונה ממבנים לטובת העניין. כמו כן, קיבלו המתנחלים התחייבות משפטית כי פרקליטות המדינה תתנהל אחרת בעתירות שיוגשו נגד ישובים אחרים ביהודה ושומרון שנמצאים בסטטוס משפטי דומה לזה של שכונת האולפנה.

להסכם קדמו פגישות שנערכו בין ראשי המתנחלים לשר גלעד ארדן, מזכיר הממשלה צבי האוזר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט. בפגישה נכחו ראש הישיבה של בית אל, הרב זלמן ברוך מלמד, ובכיר מועצת יש"ע, זאב חבר, המכונה "זמביש". במקביל, נערך אמש תרגיל משטרתי גדול שנועד לדמות את פינוי הבתים.

המדינה התחייבה בפני בג"ץ לפנות את חמשת המבנים בהתנחלות בית אל עד 1 ביולי. במקום חמשת הבתים שיפונו, מתכוון ראש הממשלה לאשר את בנייתן של 851 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון, בהן 300 בהתנחלות בית אל, עליהן הכריז נתניהו עוד בטרם נפילת "חוק ההסדרה" בכנסת. לגבי שאר היחידות, מדובר ב-117 מבנים באריאל, 92 במעלה אדומים, 144 באדם, 114 באפרת ו-84 יחידות דיור שיקומו באופן חריג בקריית ארבע, שכן מדובר בשטח הנמצא מחוץ לגושי ההתנחלויות.

מופז: "הוועדה לענייני התיישבות בעייתית ומיותרת"

בתוך כך, ועדת השרים לענייני התיישבות שהוקמה בתחילת השבוע תתכנס היום לישיבתה הראשונה, בה יידון ההסכם שגובש עם תושבי גבעת האולפנה בבית אל על פינוי מרצון. כמו כן, ידונו השרים במאחז נוסף אותו הורה בג"ץ לפנות עד סוף החודש - גבעת אסף, הסמוך לבית אל, שלגביו מבקשים השרים לבחון אפשרות להודיע לבגץ על דחייה נוספת בהתחייבות המדינה לפנות מאחז זה.

מי שייעדר מהישיבה הראשונה של הוועדה, הוא המשנה לרה"מ, השר שאול מופז, ששוהה בארה"ב במסגרת סבב פגישות מדיניות עם בכירי הממשל. מופז עצמו התנגד להקמת ועדת השרים, שהוקמה בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו על פינוי גבעת האולפנה ומוסמכת על גיבוש מדיניות הממשלה בנוגע לבניה בלתי מוסדרת בקרקעות מדינה ובקרקעות פרטיות. בין היתר, נועדה הוועדה לרצות את מחאת שרי הליכוד על מדיניותו של שר הביטחון, שדרשו להפקיע מידי ברק את סמכויתיו בנושא ההתיישבות. "עצם הפקעת הסמכויות ממשרד הביטחון תמוהה ומעוררת שאלות לגבי המוטיבציה של הקמת הוועדה", אמר מופז על הקמת הוועדה, אותה כינה "בעייתית ומיותרת".

כמו כן, עלתה ביקורת על הרכבה ה"ימני" של הוועדה - שבראשה עומד נתניהו ובה יושבים שר הביטחון, שר החוץ והשרים דניאל הרשקוביץ, אלי ישי, משה בוגי יעלון, בני בגין, גדעון סער, גלעד ארדן, יולי אדלשטיין ושאול מופז. לכן, בין היתר, התנגד ברק להקמתה, ועמו השרים שלום שמחון, ומיכאל איתן. במקביל, שרי ישראל ביתנו אהרונוביץ?, לנדבר ומיסזניקוב נמנעו לפי הוראת שר החוץ, אביגדור ליברמן, במחאה על כך שהמפלגה לא יוצגה ביחס הולם לגודלה בקואליציה. מבין שרי הליכוד, רק המשנה לרה?מ, השר סילבן שלום, נמנע בהצבעה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

עוד על הפינוי הצפוי של גבעת האולפנה:
"זמביש" או הקיצונים - מי ינצח על פינוי האולפנה?
בבית אל מזהירים: צפויה מלחמה ביהודה ושומרון
הקרווילות לגבעת האולפנה כבר מוקמו בשטח

לפניות לכתבים:
יהושע בריינר - joshjosh@walla.com
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully